• Tom Araya

Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?

Bor ni i samma kommun och det funkar bra med kommunikationerna till/från skola är det nog inga problem med att ha växelvis boende.

• Tom Araya
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-07 13:35:19 följande:
    Det är Stockholms kommun. Det är stora avstånd mellan delarna. Vi bor idag i ena änden. Grannkommunen ger alltså kortare avstånd än att flytta till andra sidan kommunen. 
    Nej, det är inte stora avstånd mellan kommundelarna i Stockholms stad, de ligger väldigt tätt. Ett par, tre mil med väl fungerande kommunikationer borde inte vara ett problem och då har du i regel tagit dig tvärs över kommunen.
  • Tom Araya
    Anonym (C) skrev 2024-04-08 16:39:34 följande:

Det är rätt stor skillnad på att ha 30 eller 50 minuters väg till förskolan/skolan.

Vi bor i Solna och barnet går i skolan i stan. Det tar säkert 30 minuter för honom att komma till skolan. Helt okej resväg, tycker jag.

50 minuter skulle jag däremot inte vilja att han hade. Det är alldeles för långt. 

Det finns väl rätt många som har 1 timmes restid i Sthlm? Jag bor och jobbar i samma kommun och har ändå 45 minuter från dörr till dörr om jag åker kommunalt. Avståndet kanske inte är så stort, men restiden är helvetisk. Man kan inte bara titta på kartan. 
    Det är inte optimalt, men optimalt är svårt att få till när man separerar. Många tvingas flytta betydligt längre bort.
Svar på tråden Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?