Ni som blivit gravida efter 40! Berätta!
Hej TS,
jag är 44 och blev gravid nu i april, håller tummarna att allt fortsätter gå bra. Har inga handfasta råd att ge utöver det så många säger som är sjukt störigt nämligen ?det händer när man slutar försöka?. För oss var det verkligen så efter att vi försökt få till en sladdis under mer än ett år; började med husrenovering istället, fullt fokus på det och sen var jag plötsligt med barn. Så mitt bästa råd är att försöka fylla livet med andra saker som gör er glada, då slappnar nog kroppen av på nåt sätt. Vi som är 40+ har visserligen högre risk för missfall m m men jag har flera i min umgängeskrets som blivit gravida och fött barn efter 40, på naturlig väg dessutom. Den äldsta var 47! Så ge inte upp hoppet men försök fokusera på annat som sagt, lättare sagt än gjort förstår jag :)
gällande progesteronkräm har jag det hemma då jag testat mot pms tidigare men min barnmorska avråder mig från att använda det nu då det inte ska behövas vid en normal graviditet. Hoppas hon har rätt o vi får behålla vårt lilla frö.
önskar dig allt lycka till med bebisverkstan :)