Anonym (E) skrev 2024-04-07 14:14:58 följande:
Inte så farligt? Skämtar du?
Narcissistiska drag är en sak, det kan människor ha i större eller mindre utsträckning, men narcissistisk personlighetsstörning eller syndrom är något helt annat.
Det verkar som om det är du som inte förstår vad det innebär. Har du haft en sådan person i din närhet eller som jag gått igenom otaliga rättegångar och tvister med en sådan person? Varför tror du att det finns stödgrupper för personer som har lämnat/vuxit upp med sådana individer?
Folk använder narcissism väldigt slarvigt om genomsnittliga skitstövlar men en person som har fått diagnosen är något helt annat.
Bland det mest utmärkande är brist på empati och en grandios självbild, raka motsatsen till en fungerande förälder med andra ord.
Jag har på grund av mitt ex träffat flera ombud och poliser som säger att det är en av de svåraste typerna att ha att göra med eftersom de aldrig ger sig. Allt handlar om prestige, makt och hämnd.
Mitt ex är dömd för brott mot både mig och barnet, bland annat omfattande stalking, hot och trakasserier - allt bara för att orsaka skada, aldrig av omtanke om barnet.
Fram tills barnet blev myndig gjorde han allt för att rasera min tillvaro som hämnd för att jag lämnade honom. Han sket fullständigt i vårt barn, alla stämningar om umgänge etc. var för att straffa mig.
Till och med domarna och rådmännen påpekade det i rättssalen eftersom det var så uppenbart. De fick påminna honom gång på gång om att det skulle handla om barnet.
När barnet blev myndig gav han sig på barnet i stället med vidriga trakasserier och hot. Det tar aldrig slut och pågår fortfarande efter nästan 20 år.
Inte så farligt? Verkligen?
Inte alla med diagnos är som ditt ex.