• Anonym (Beror på)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 17:43:42 följande:
    Javisst, om han säger nej när skolvalet ska göras, så är det nej. Om de fortfarande har gemensam vårdnad då.  

TS är förhoppningsvis medveten om detta. Vad som är relevant, är vad hon ska göra fram till dess. Hon har ett år på sig att antingen be om samarbetssamtal, ansöka om ensam vårdnad, kolla upp skolorna närmare, avvakta och se hur dottern känner om ett halvår, eller strunta i det och låta det bli som det blir. Hon saknar alltså inte alternativ.
    Eh ja, varför skulle de inte ha det...? Neka skolval är inte grund för enskild vårdnad.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 18:13:34 följande:
    Självklart inte, men det verkar ju finnas andra problem. TS skriver att pappan har en narcissistisk personlighetsstörning, och dottern vill ju knappt vara där? Hon är dessutom tillräckligt gammal för att bli lyssnad på vid en eventuell vårdnadstvist. Samt om det verkligen är för dotterns bästa att vårdnaden är gemensam i det här fallet. Jag syftar alltså inte bara på skolvalet, så du kan sluta hänga upp dig på det.

Vad är syftet med dina inlägg? Att upplysa TS om fakta? Förhoppningsvis vet hon redan hur det förhåller sig. Men det är inte detsamma som att motarbeta hennes möjligheter.
    Jo de verkar väl inte ha världens bästa dialog, men samtidigt kanske inte just så illa att det motiverar enskild vårdnad. Umgänge är däremot mycket upp till dottern framöver.

Tja, man svarar väl på tilltal...?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 18:31:33 följande:
    Vad jag kan se, har du gjort mer än bara svarat på TS fråga.

I de flesta fall ska det mycket till för att få enskild vårdnad. Men i praktiken varierar det, och varken du eller jag vet hur illa det är. Det får myndigheterna avgöra OM det blir aktuellt.

Tidigare verkade du inte ens öppen för att den möjligheten finns. Nu är det plötsligt "kanske".

Men nej, ingen får enskild vårdnad bara för att den andra föräldern är allmänt obstinat eller vägrar en viss skola. Det har ingen påstått. 
    Nej, jag har aldrig sagt något kring vårdnaden såvitt jag minns, men vi vet faktiskt inte hur det ser ut annars mellan ts och exet. Utifrån det som är skrivet i tråden - noll chans. Men det kan finnas annat, därför kanske.
  • Anonym (Beror på)
    LFF skrev 2024-04-07 07:44:56 följande:
    Han har, enligt TS, diagnosen narcissist. Det finns inget "kanske, kanske inte" då. Dottern är knappt hos honom. Dottern vill inte vara hos honom. Så hur ska han kunna ha malt över dottern och TS? Jo, genom att motsätta sig allt som de vill och behöver hans medgivande för. Genom att racka ner på dotterns val av skola rackar han även ner på dottern. 
    Med just de viktiga orden "enligt ts". Det är väldigt få personer som verkligen har den kliniska diagnosen men många som slänger sig med den termen i vardagstal bara för att exet är en idiotisk egoist som inte riktigt samarbetar där man tycker olika.
  • Anonym (Beror på)
    Gurksoppa skrev 2024-04-07 10:14:29 följande:
    Så ena stunden ska vi utgå från ts andra inte? du verkar ge lite dubbla svar. Märkligt Tomte
    Nej, men det finns en väldigt stark drift på FL att tillskriva någon psykiska diagnoser som inte finns på papper utan är mer önsketänkande.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:17:15 följande:

Men frågan är den, om Ts ändå har dottern på heltid och hon bara träffar pappa  några timmar utan att sova över! Är det inte bättre att ansöka om ensamvårdnad ?   Är det inte tillräckligt Bra anledning för att få det om barnet bara bor hos en förälder ändå?

Nej, det räcker inte.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:28:18 följande:

https://www.foraldraalliansen.nu/foraldraansvar/vardnadshavares-och-foraldrars-ratt-till-information-och-inflytande/

Hej, jag hittade lite information. Det står att kommunen kan erbjuda skola som ligger närmast, Men den kan också erbjuda en annan skola, om det är bäst för barnet Trots att en vårdnadshavare är emot om det för barnets bästa!  Så du kan nog få igenom det om du vänder dig till kommunen, förmodlingen med dotterns historik av mobbning och att hennes intresse för konst kommer vilja få henne Att gå på en skola och fullgöra sig utbildningen Kan dom gå emot pappan!

Nu beror det ju lite på vad det är för slags skolor det handlar om också. Om den här konstskolan är en fristående skola (låter ju lite som det) så kan kommunen inte gå in och säga att dottern ska placeras där. De kan alltså bara placera dottern i just kommunala skolor.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-forskoleklass-och-grundskola-eller-anpassad-grundskola

Om vårdnadshavarna inte är överens om i vilken skola barnet ska gå har hemkommunen ändå ett ansvar att tillgodose barnets rätt till utbildning. Om det finns tillräckligt starka skäl kan hemkommunen se till att barnet får utbildning genom att bestämma vid vilken skola barnet ska gå, även om det strider mot den ena eller båda vårdnadshavarnas önskemål. Detta framgår bland annat av beslut från Skolinspektionen. Barnet kan placeras vid den skolenhet som ligger närmast den bostad där barnet är folkbokfört eller vid någon annan av kommunens skolor. Barnets bästa ska vara utgångspunkt vid beslutet om skolplacering.

En kommunal skola kan alltså i undantagsfall ta emot en elev trots att vårdnadshavarna inte är överens om placeringen. Men en fristående skola kan inte ta emot en elev om vårdnadshavarna är oeniga. Det har Skolinspektionen uttalat i ett beslut. En fristående skola har, till skillnad från hemkommunen, inte ansvar för ett barns skolplikt eller rätt till utbildning. Därför kan en fristående skola inte ta emot en elev mot vårdnadshavares vilja.

• Anonym (Beror på)
    Gurksoppa skrev 2024-04-07 10:57:46 följande:
    Det var inte frågan. frågan var om vi ska läsa ts eller ej, för ena stunden säger du enligt ts och i nästa ?om man kan lita på ts?. antingen så får du väl konsekvent svara utifrån info som finns i ts, eller konsekvent försöka misskreditera ts. Vad du nu skulle få ut av det mer än visa din egen bitterhet då
    När det gäller diagnossättning så gissar jag att ts inte är psykolog eller på annat sätt lämpad att uttala sig. När hon berättar om sina egna upplevelser är det en helt annan sak. Hoppas du förstår skillnaden.

Undrar vad DU får ut av att påstå att andra är bittra...? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-07 11:09:03 följande:
    TS skriver ju bokstavligen att "han fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning" så varken TS eller någon annan menar ju att det är hon själv som satt den diagnosen, utan att han faktiskt har den. Det är ju inte en egen upplevelse, utan fakta att han HAR den diagnosen. 
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:59:34 följande:
    Tyvärr av erfarenhet så är det inte så. Han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning? när dottern var i princip nyfödd.

Visst, då är det etablerat, men vad spelar det för roll i sammanhanget om han har en diagnos eller inte? Rättigheterna är samma ändå.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 14:14:58 följande:

Inte så farligt? Skämtar du?
    Narcissistiska drag är en sak, det kan människor ha i större eller mindre utsträckning, men narcissistisk personlighetsstörning eller syndrom är något helt annat.

Det verkar som om det är du som inte förstår vad det innebär. Har du haft en sådan person i din närhet eller som jag gått igenom otaliga rättegångar och tvister med en sådan person? Varför tror du att det finns stödgrupper för personer som har lämnat/vuxit upp med sådana individer? 

Folk använder narcissism väldigt slarvigt om genomsnittliga skitstövlar men en person som har fått diagnosen är något helt annat. 

Bland det mest utmärkande är brist på empati och en grandios självbild, raka motsatsen till en fungerande förälder med andra ord. 

Jag har  på grund av mitt ex träffat flera ombud och poliser som säger att  det är en av de svåraste typerna att ha att göra med eftersom de aldrig ger sig. Allt handlar om prestige, makt och hämnd. 

Mitt ex är dömd för brott mot både mig och barnet, bland annat omfattande stalking, hot och trakasserier - allt bara för att orsaka skada, aldrig av omtanke om barnet. 

Fram tills barnet blev myndig gjorde han allt för att rasera min tillvaro som hämnd för att jag lämnade honom. Han sket fullständigt i vårt barn, alla stämningar om umgänge etc. var för att straffa mig.

Till och med domarna och rådmännen påpekade det i rättssalen eftersom det var så uppenbart. De fick påminna honom gång på gång om att det skulle handla om barnet. 

När barnet blev myndig gav han sig på barnet i stället med vidriga trakasserier och hot. Det tar aldrig slut och pågår fortfarande efter nästan 20 år. 

Inte så farligt? Verkligen? 

Inte alla med diagnos är som ditt ex.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 15:27:18 följande:
    För att enskild vårdnad skall komma på tal måste någon ansöka om det, vilket är helt skilt från eventuell skilsmässa.
    Därtill räcker det inte att ts eller någon annan anser att mannen är farlig. Det måste bevisas i tex rättegång.

Nu gäller inte ens tråden mannens eventuella farlighet utan det handlar om samarbetssvårigheter, där mannen inte ser till barnets bästa. 
    Nja, det är inte samarbetssvårigheter att ha olika åsikter....
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 15:31:45 följande:
    Det är samarbetssvårigheter att inte kunna enas och skriva på gemensam ansökan om barnets skolgång.
    Jaha. Så du menar då att ts också visar samarbetssvårigheter om hon vägrar skriva under papper för skolan som pappan föreslår..?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 15:56:43 följande:

Ja, samarbetssvårigheter är naturligtvis mellan fler än en person. Sällan man samarbetar med sig själv.

Det här ingen betydelse i sammanhanget vem som inte kan samarbeta med vem. Det som spelar roll är att det är till barnets nackdel och vid en tvist i rätten hamnar enskild vårdnad oftast hos boendeföräldern, eller den som mest verkar se till barnets bästa.

Ett tips till ts: om det går till rätten angående vårdnad kan de inte döma till gemensam vårdnad om varken du eller pappan vill ha gemensam. Det innebär sannolikt att du lätt får enskild vårdnad så länge även han motsätter sig gemensam. 

Man kan inte säga tvärsäkert att det är till barnets nackdel att inte få gå i konstskola när det tydligen finns ett helt ok alternativ. Skillnad vore om enda andra skolan vore den där hon blivit mobbad, då skulle man lätt kunna säga vad som är för barnets bästa.

Att man har boendet ska inte väga in, det är den som visar samarbetssvårigheter som förlorar i så fall, även om det är boendeföräldern. Ang. tipset till ts så finns det väl inget som tyder på att han skulle motsätta sig fortsatt gemensam vårdnad. Har ts riktig tur avsäger han sig den friviligt iofs och slipper hela cirkusen.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 16:09:31 följande:
    Givetvis är det boendeföräldern som har högst chans att få vårdnaden i och med att det kan underlätta i vardagen, så jo, att man har boendet väger in.

Det handlar inte enbart om just konst i ts utan även om umgänge.
    Nej det är inte alls "givetvis" eftersom det beror på vem av föräldrarna som är problemet.

Vad menar du kring umgänget? Pappan hindrar väl inte sin dotter från att komma dit? Som jag förstod är det hon som inte vill pga hans beteende. Låter inte heller som nåt man drar bort vårdnaden för.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 16:25:41 följande:
    Jo. Givetvis. Det är till nackdel för barnet om den person det bor med inte är den som har vårdnaden.

Inte umgänget med pappans. Barnets umgänge med vänner.
    Det underlättar men är inget tvång att boendeföräldern och vårdnadshavare är samma. Det går också att flytta på barnet i värsta fall, men det kan föräldrarna komma överens om. Däremot är det ingen fördel till boendeförälderns favör om dt är just den föräldern som visar samarbetssvårigheter.

Aha. Jag minns inte alla inlägg från ts, men menar du att pappan försöker vägra barnet att umgås med sina vänner? För man måste inte gå i samma skola för det.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:20:34 följande:
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!
    Bara om det är en kommunal skola.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:43:51 följande:
    De kanske det är? Dom flesta högstadieskolor är väl det ?
    De flesta kanske, men klart det finns friskolor som har högstadium, och för lägre åldrar också. Med tanke på att det är konstinriktning (inte så vanligt kommunalt) och att de hade öppet hus (något friskolor gör snarare än kommunala) så vet vi inte riktigt.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (f) skrev 2024-04-07 18:53:17 följande:
    Själv gått på högstadieskola där konst/bild var ett alternativ och de hade öppet hus just för att visa de olika inriktningarna ordentligt, kommunal :)
    Jag bara säger att det inte är givet att det är en kommunal skola.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?