• Anonym (Beror på)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (A) skrev 2024-04-06 00:20:43 följande:
    Ts har nämnt vänskap och intresse som skäl. Är det inte bättre skäl än " konstmänniskor är förlorare"?
    Du missförstår. Om konstskolan med bästisen inte är ett alternativ, varför skulle ts vägra henne att gå på den fina skolan? Det är frågan som jag inte får svar på.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Mansgr**) skrev 2024-04-06 07:39:46 följande:

Så pappans åsikt om skitskola eller ?bra skola? är viktigare än mammans åsikt om barnets bästa?

du retar upp dig på huruvida föräldrarna är överens eller ej, men missar poängen, barnets bästa. är det barnets bästa att gå i en skola utan vänner och utan barnets specialintresse? Så jo, din åsikt är att pappans åsikt är viktigare än barnets bästa. En riktig pajas är vad sånt är.

och hur vet du att det inte är hämnd från pappans sida att neka mammans förslag? det kan inte alls korrelera med pappans ointresse att ens börja kolla på högstadieskolor medan mamman redan varit på studiebesök för att undersöka just dotterns bästa. 

Nej, ingens åsikt väger tyngre moraliskt sett men enligt lagen så väger ett nej tyngre oavsett vem som säger det. Jag retar mig inte på om de är överens, fattar inte var du får det ifrån. Jag tror inte ens att pappans åsikt ÄR den bästa, men ts kan inte göra något om han säger nej. Det måste man förhålla sig till.
  • Anonym (Beror på)
    Tow2Mater skrev 2024-04-06 12:43:43 följande:
    Kanske for att den inte heller inte är ett alternativ då barnet inte vill gå där?
    Vad är din lösning då? Konstskolan går bort för pappan säger nej. Vet inte om jag har missat att barnet inte vill gå i den fina skolan, ser inget om det i starten iaf, men någonstans måste hon ju gå, eller hur? Och då är det en av de skolor som pappan godkänner, och tydligen vill ingen av dem att dottern ska gå i den gamla där hon blev mobbad. Sååååå var ska hon annars gå menar du? Något ytterligare alternativ på skola som ts glömt nämna kanske?
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-06 13:33:02 följande:
    Ok men mammans skäl till att dottern inte vill gå på den fina skolan pga av dotterns intressen Inom konst Räcker inte det?  Och att pappan tycker att dotterns val är en skola för förlorare är en bra ursäkt? Snarare låter han omogen!   Varför kan inte han infinna sig ?  Både mamman och dotter tycker samma och dom är i majoritet..
    Man får tycka vad man vill om hans mogenhet men han har laglig rätt att säga nej oavsett orsak och det får ts och dottern tugga i sig. Att det skulle handla om något slags majoritetsbeslut är bara skrattretande. Väntar fortfarande på en förklaring varför den fina skolan inte duger. Dottern får bestämma när hon ska till gymnasiet, men än så länge bestämmer föräldrarna, och den som säger nej har tyngden, vad man än tycker om det.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-06 16:21:46 följande:
    Ok men mamma har rätt att säga nej till pappans val också! Och det handlar inte om majoritet beslut, utan dotter börjar bli såpass stor att man ska tillvara på hennes vilja också.  Det står faktiskt i lagen också.
    Naturligtvis, men varför skulle hon neka dottern att gå i en bra skola? Det är den biten jag inte får rätsida på. Och vad som står i lagen är fortfarande att det är VH som bestämmer, de behöver inte ta hänsyn till hennes känslor där, eller så får du faktiskt länka till där du läst det.
  • Anonym (Beror på)
    EpicF skrev 2024-04-06 16:33:48 följande:
    Hämnas på pappan? 
    Ja möjligen, men ts klagar ju på pappans beteende, då kan hon ju bete sig bättre själv? För dottern måste som sagt gå i skola någonstans. Vi vet inte om det finns andra alternativ utom konst, mobbning och fin skola.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Mansgr**) skrev 2024-04-06 16:45:47 följande:

återigen så är din slutsats att den fantastiska pappan har all rätt att neka en skola som är för barnens bästa. Men mamman får inte neka en skola som inte är för barnens bästa? För pappan minsann också har en åsikt? så pappan är det som har den avgörande rösten? patetiskt. Hoppas du någon gång hamnar i samma sits, så du får se hur kul dey är att vara den snälla fogliga mamman som bara ska acceptera pappan dens allsmäktiges val. 

kvinnor som inte bryr sig om barnets bästa har jag inte mycket för alls. slödder kallas sånt

Varför kallar du honom fantastisk...? Båda får neka av vilken orsak som helst men ts kanske kan vara den vuxna personen, eller iaf säga om hon tycker att den fina skolan är olämlig och isf varför, samt vilka andra alternativ som finns. Du får tycka vad du vill, lagen säger att han har rätt att säga nej. Den som säger nej HAR den avgörande rösten, oavsett föräldraroll.

Tack för att du önskar mig olycka. Moget.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-06 16:55:48 följande:
    Hon nekat för att barnet inte vill! Hon nekar för att hon gör det bästa för sitt barn! En konstskola är inte dåligt! Det bästa är att
    hon stå på sig.  Tills han lyssnar, för hon gör det för sitt barns skull, till skillnad från honom som bara gör det han vill utan att bry sig om någon annan än sig själv!
    Jaså...? Var står det att dottern inte vill gå i den skolan? Bara för att hon helst vill gå i konstskolan betyder inte att hon absolut inte vill gå i den andra. Ts kanske har skrivit det, men isf har jag missat det.

Ts kan stå på sig bäst hon vill, ett nej väger tyngre hur mycket hon än kämpar. Om han inte lyssnar så är det nej och då blir det ingen konstskola...
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 17:12:07 följande:
    TS har ett år på sig att hantera problemet med den narcissistiska pappan. Att redan nu säga att hon inte har något val, är fel. 

TS kanske kan få ensam vårdnad (om det finns andra problem), eller så ändrar sig pappan, t ex efter press från utomstående / myndigheter. Han kan ha relevanta invändningar mot konstskolan, som i så fall bör tas i beaktande. Men kallar han elever där för offer och förlorare, kommer det att ligga honom i fatet vid ett eventuella samarbetssamtal. Likaså om han vägrar sådana samtal.

Att skolvalet måste godkännas av båda föräldrarna, betyder inte att det är hugget i sten.

Eller så ändrar sig dottern, eller så visar det sig att den "finare" skolan ÄR bättre, konstskolan kanske inte håller måttet. Men om den gör det, och om dottern verkligen skulle må bättre av att gå där, kommer pappans vägran att uppfattas som att han inte har flickans bästa för ögonen.

Vilken skola TS tycker är bäst, är lika irrelevant som vilken skola pappan tycker är bäst. Detta handlar om dottern, vad som är bäst för henne. En 13-åring kan inte bestämma, men måste få säga sitt.
    Fast är det är inte fel. Om pappan säger nej så har hon ju inget val. Om hon lyckas påverka pappan, ja det får vi väl se, men ett nej är ett nej. Förstår inte att så många verkar ha svårt att ta in det....
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 17:27:13 följande:
    Det är inte bara TS som kan påverka pappan.

Om det hade varit skolval idag, hade det inte blivit någon konstskola nej. Men det är ett år kvar. Mycket kan hända på ett år.
    Nej men påverkan hit eller dit av vem som helst, faktum kvarstår att OM han säger nej så är det nej, det är poängen. Man skulle tro att det inte skulle spela så stor roll var flickan går med så lite tid kvar men han har ändå mandat att sätta helt stopp för konstskola.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?