• Xenia

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 19:52:46 följande:

---

Hur som helst så väljer man inte skola utifrån vad bästisen tar, väldigt kortsiktigt tänkt.

När man blivit mobbad så är den enda bästisen livsviktig. (I det här fallet handlar det ju om intresse också.)

So what, om det visar sig att konstskolan inte passade? Hon får ändå de kunskaper hon behöver för att läsa vidare på gymnasiet, det är ju inte som att konstskolan bara undervisar i konst.

När min dotter började högstadiet så valde hon helt enkelt den den närmaste skolan, och det gjorde hennes tre "bästisar" också. Alla fick uppge två personer de ville gå i samma klass med. Hon fick två vänner i samma klass och en tredje i en parallellklass. När hon slutade högstadiet hade hon fyra "bästa vänner". När hon valde till gymnasiet var det en "bästis" som valde samma program och en annan bästis samma skola men ett annat program (de hade vissa lektioner gemensamt). Så även i gymnasiet är kompisarna viktiga.

En annan av bästisarna valde estetiska programmet och det var på en helt annan skola. Egentligen skulle nog min dotter passat bättre där men hon valde samhällsvetenskapliga. Bästisen blev inget "estetiskt" i yrkesväg men hon trivdes väl bra när hon gick där. Min poäng är att man inte kan bestämma sin framtid när man går i gymnasiet och än mindre i högstadiet. Det går alltid att gå kompletterande utbildning när man sent omsider inser vad man kommer att jobba som.

Går det att förklara för exet att oavsett vad dotter läser nu så kommer hon att kunna gå på gymnasiet sen, det är inte som att hon inte får tillräcklig utbildning i övriga ämnen. (Även om hon skulle välja estetiska programmet på gymnasiet kan hon komplettera.) Eller har han tänkt sig att hon ska gå naturvetenskapliga programmet och bli läkare?
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?