• Hermis123

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 22:21:07 följande:
    Kvinnor kan nog inte vara mansgrisar... Det är inte frågan om att mamman ska foga sig, det är frågan om varför hon skulle vägra sitt barn att gå i en bra skola. Enda orsaken som jag ser, eftersom hon vägrar ge något annat skäl, är för att vara obstinat mot pappan för att han säger nej till konstskolan. Vad pappan gör hör inte hit för han sitter inte i tråden så vi kan inte fråga honom, men vi vet ju att han inte vill godkänna den iaf. I hans fall verkar det inte handla om hämnd, iaf inte utifrån ts beskrivning, utan att han anser att det är en skola för förlorare. Det räcker faktiskt som skäl, måste inte vara hämnd.
    Ok men mammans skäl till att dottern inte vill gå på den fina skolan pga av dotterns intressen Inom konst Räcker inte det?  Och att pappan tycker att dotterns val är en skola för förlorare är en bra ursäkt? Snarare låter han omogen!   Varför kan inte han infinna sig ?  Både mamman och dotter tycker samma och dom är i majoritet..
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-06 15:35:22 följande:
    Man får tycka vad man vill om hans mogenhet men han har laglig rätt att säga nej oavsett orsak och det får ts och dottern tugga i sig. Att det skulle handla om något slags majoritetsbeslut är bara skrattretande. Väntar fortfarande på en förklaring varför den fina skolan inte duger. Dottern får bestämma när hon ska till gymnasiet, men än så länge bestämmer föräldrarna, och den som säger nej har tyngden, vad man än tycker om det.
    Ok men mamma har rätt att säga nej till pappans val också! Och det handlar inte om majoritet beslut, utan dotter börjar bli såpass stor att man ska tillvara på hennes vilja också.  Det står faktiskt i lagen också.
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-06 16:48:15 följande:
    Varför kallar du honom fantastisk...? Båda får neka av vilken orsak som helst men ts kanske kan vara den vuxna personen, eller iaf säga om hon tycker att den fina skolan är olämlig och isf varför, samt vilka andra alternativ som finns. Du får tycka vad du vill, lagen säger att han har rätt att säga nej. Den som säger nej HAR den avgörande rösten, oavsett föräldraroll.

Tack för att du önskar mig olycka. Moget.
    Hon nekat för att barnet inte vill! Hon nekar för att hon gör det bästa för sitt barn! En konstskola är inte dåligt! Det bästa är att
    hon stå på sig.  Tills han lyssnar, för hon gör det för sitt barns skull, till skillnad från honom som bara gör det han vill utan att bry sig om någon annan än sig själv!
  • Hermis123
    Anonym (b) skrev 2024-04-07 08:16:17 följande:

Den här frågan är helt mellan mannen och dottern. De två behöver prata ihop sig och komma fram till vad som r bäst. TS får sitta på sidlinjen och vänta.

Konst kan man hålla på med på 100 olika sätt. Man behöver inte gå på en "konstskola".

När man är 13 saknar man översikt.

Att gå på en skola som gör roliga saker är bra och underlättar.

Men det viktiga är att skolan ger en god utbildning för att möjliggöra för gymnasium. 

För och emot. 

Frågar man mig så är utbildningens kvalitet viktigare än att "gå med bästisen" och gå på "konstinriktning" på högstadiet.

Lugna ner dig! En godkänd svensk skola följer Samma läroplan i högstadiet oavsett inriktning! Alla kommer skriva samma nationella prover i slutet på nia ändå osv osv!  Och frågan är inte alls mellan mannen och dottern, mamman har dottern på heltid och den som tar hand om henne, hon ska absolut vara med!!  Pappan är bara en typiskt tror jag vet bäst, man. Han förstör för sin dotter. högstadiet går man under en känslig tid i tonåre, nummer 1 och viktigaste är att man triv, för annars vill man inte gå till skolan och börjar skolka, inte sköter skolan, och då får man den sämsta utbildningen Ändå vart man än går!
  • Hermis123

Men frågan är den, om Ts ändå har dottern på heltid och hon bara träffar pappa  några timmar utan att sova över! Är det inte bättre att ansöka om ensamvårdnad ?   Är det inte tillräckligt Bra anledning för att få det om barnet bara bor hos en förälder ändå?

• Hermis123

https://www.foraldraalliansen.nu/foraldraansvar/vardnadshavares-och-foraldrars-ratt-till-information-och-inflytande/

Hej, jag hittade lite information. Det står att kommunen kan erbjuda skola som ligger närmast, Men den kan också erbjuda en annan skola, om det är bäst för barnet Trots att en vårdnadshavare är emot om det för barnets bästa!  Så du kan nog få igenom det om du vänder dig till kommunen, förmodlingen med dotterns historik av mobbning och att hennes intresse för konst kommer vilja få henne Att gå på en skola och fullgöra sig utbildningen Kan dom gå emot pappan!

• Hermis123
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 10:41:23 följande:

Men snälla, sluta tjafsa om skolorna! 

Om ni läser trådstarten så framgår det tydligt att det viktigaste för TS dotter är att hon får gå med med sin bästis. 

Här har vi en tjej som haft ett helvete och varit ensam i skolan. Nu har hon hittat en bästis som också har haft det tufft. Båda älskar konst och bild och båda vill gå i skolan med den inriktningen. 

Det är högstadiet vi talar om här, inte gymnasiet, och jag tror att många har glömt hur otroligt viktiga vänner är i den åldern, särskilt om man har haft det tufft. 

Pappan säger inte att den andra skolan har god studiemiljö, intressant pedagogik etc. utan att det bara är ?miffon och förlorare? i skolan med konstinriktning. Det är uppenbart att han resonerar egoistiskt - hans dotter ska inte gå i en ?loserskola? (enligt honom) för det reflekterar dåligt på honom, 

TS resonerar utifrån sin dotters bästa, hennes intressen och vad dottern själv vill. TS har sett hur dåligt dottern har mått och hur glad hon är nu när hon har en vän som dessutom delar hennes intressen. Varje vettig förälder skulle tänka som TS.

Ja jag håller med! Men nu undrar ju hon hur hon ska göra. Och det finns en möjlighet att få igenom dotterns val via kommunen.
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 10:53:12 följande:
    Nu beror det ju lite på vad det är för slags skolor det handlar om också. Om den här konstskolan är en fristående skola (låter ju lite som det) så kan kommunen inte gå in och säga att dottern ska placeras där. De kan alltså bara placera dottern i just kommunala skolor.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-forskoleklass-och-grundskola-eller-anpassad-grundskola

Om vårdnadshavarna inte är överens om i vilken skola barnet ska gå har hemkommunen ändå ett ansvar att tillgodose barnets rätt till utbildning. Om det finns tillräckligt starka skäl kan hemkommunen se till att barnet får utbildning genom att bestämma vid vilken skola barnet ska gå, även om det strider mot den ena eller båda vårdnadshavarnas önskemål. Detta framgår bland annat av beslut från Skolinspektionen. Barnet kan placeras vid den skolenhet som ligger närmast den bostad där barnet är folkbokfört eller vid någon annan av kommunens skolor. Barnets bästa ska vara utgångspunkt vid beslutet om skolplacering.

En kommunal skola kan alltså i undantagsfall ta emot en elev trots att vårdnadshavarna inte är överens om placeringen. Men en fristående skola kan inte ta emot en elev om vårdnadshavarna är oeniga. Det har Skolinspektionen uttalat i ett beslut. En fristående skola har, till skillnad från hemkommunen, inte ansvar för ett barns skolplikt eller rätt till utbildning. Därför kan en fristående skola inte ta emot en elev mot vårdnadshavares vilja.

Fast det kanske det är ändå, vem vet! Men möjligheten finns, om pappan är besvärlig.
  • Hermis123

Fast om det mannen har diagnosen narcissistisk personlighetstörning, hon berättar att hon var nedbruten  när dom gjorde slut! Borde hon ansöka om ensamvårdnad nu! Och Dottern bor inte ens där! 

• Hermis123
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 11:09:54 följande:

Ja, och jag skrev ett längre inlägg ovan om att TS kan kontakta familjerätten i sin kommun för frivilliga samarbetssamtal. Det innebär inte att familjerätten påbörjar ett ärende utan är tänkt som ett stöd för föräldrarna så att de inte behöver hamna i tingsrätten. 

Den ena föräldern kan ta kontakt med familjerätten som därefter kontaktar den andra. Jag misstänker att pappan inte skulle gå om TS föreslog det så det är bättre att familjerätten kontaktar honom. 

Om jag har förstått det rätt att pappan har narcissistisk personlighetsstörning så måste TS och dottern ha ett rent helvete med honom och då är problemet betydligt större än oenighet om skolval. Det skulle också förklara pappans argument för en ?finare? skola. 

Jag har gått igenom det här själv med en pappa som har narcissistisk personlighetsstörning och jag fick ensam vårdnad när jag tog det vidare till tingsrätten eftersom det var så uppenbart att han enbart tänker på sig själv. 

Jag hoppas att TS slipper gå igenom en tvist men om hon gör det så fattar nog tingsrätten rätt omgående vilken av föräldrarna som sätter barnets bästa främst.  

Håller med! Dags att ansöka om ensamvårdnad. Nu kan hon inte längre Säga att hon är
    psykiskt nedbruten, Nu måste hon tänka på sin dotter!   Vem vet vad denna man kan få för sig.
  • Hermis123
    Anonym (Bhuln) skrev 2024-04-07 17:35:17 följande:
    Om ni båda vägrar varandras val blir det skolan hon tillhör. 
    Dvs antagligen skolan hon mobbades i. 

Ta kontakt redan nu med familjeenheten i din kommun och förklara problemet. 
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 18:40:34 följande:
    Bara om det är en kommunal skola.
    De kanske det är? Dom flesta högstadieskolor är väl det ?
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 20:42:57 följande:
    Eller gå på pappans linje. 
    Svårt att tro i detta fall, med tanke på att dottern har varit mobbad tidigare och vill gå i en skola med henne intresse! Tvärtom tror jag att det kommer gå på mammas linje, då dotterns trygghet och intresse för att gå i skolan kommer väga tyngre!
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 21:12:36 följande:
    Ts dotter var inte mobbad på den skolan pappan vill att hon ska gå på. Hon har aldrig ens gått där. 
    men det spelar ingen roll, hon har ett stort behov av gå i en skola som hon känner sig trygg och som inspirerar henne, och det gör hon på konstskolan.  Risken att dottern blir mindre intresserad av skolan om pappas val går igenom, spex om hon skulle känna sig ensam. 
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 21:47:31 följande:
    Eller då är hon inte ens intresserad av konst när det väl är dags att välja skola.  
    Kanske, vem vet!  Men viktigaste är att dottern får säga sitt, och känner sig trygg med valet av skola som hon ska välja. Det är henne utbildning och vardag det handlar om. Hon ska må bra i skolmiljön och vilja gå dit varje morgon, då får hon bäst utbildning!
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?