• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 19:52:46 följande:

Du glömmer den absolut viktigaste detaljen - har ni gemensam vårdnad eller inte?

Hur som helst så väljer man inte skola utifrån vad bästisen tar, väldigt kortsiktigt tänkt.

Vi har så klart gemensam vårdnad. Till och med jag är så påläst att jag vet att om jag hade haft ensam vårdnad så hade det inte varit ett problem.
    Som jag skrev så ä konst och kreativitet hennes största intresse. Som hon delar med hennes bästis. Och vi pratar inte om val till gymnasiet eller högskola här.
    Jag gick själv estet på gymnasiet och är nu doktorand så (en inom konstyrket). Så jag tror det kan gå bra ändå även om man väljer med hjärtat en gång i livet ;)
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 20:14:28 följande:
    Om du är så påläst att du vet att det inte hade varit något problem med ensam vårdnad så undrar jag varför du frågar?? Ja, självklart kan pappan tvärvägra när ni har gemensam vårdnad!
    Frågan gällde snarare hur mycket min dotter själv har att säga till om i denna frpga eftersom hon kommer vara 13 år då. Om du läser mitt inlägg igen.
    Det borde vara en sak att tvärvägra gällande ett byte när säg barnet är 7-8 år och en av föräldrarna plötsligt kommer på att de vill flytta till en annan kommun med barnet eller när det är ett ?påtvingat? skolval eftersom hennes nuvarande skola bara är tom sexan, det är i samma kommun och det är en skola hon själv vill gå på eftersom hennes intresse är detta. Byta skola måste hon ju oavsett. Så någon skola måste han ju godkänna. Låt säga att jag vägrar den ?finare? skola han vill att hon ska gå på och han vägrar den jag (och hon) vill att hon ska gå på. Då kan man tycka att hennes egna åsikt borde väga in.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 21:33:19 följande:
    Men tänk lite nu... Om inte ens du som vårdnadshavare har något att säga till om så tror du att en 13-åring har det? Svaret är noll i alla fall. Hon är omyndig.
    Ok. Så om båda vi vägrar godkänna varandras val. Hur löses det för min dotter då menar du? Eftersom det är skolplikt. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 21:34:19 följande:

Förresten. varför skulle du vägra låta henne gå på den "fina" skolan?

Alltså vilka himla konstiga svar. Varför skulle jag godkänna det när hon själv vill gå på denansta?! 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 21:37:31 följande:
    Då blir hon anvisad en plats på närmaste skola. Plättlätt.

Så igen, varför skulle du vägra henne att gå i den "fina" skolan? Duger inte deras utbildning...?
    Närmaste skolanär densom hon bytte från eftersom hon blivit mobbad i två år. Och inte ens mitt ex kommer acceptera det.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 21:40:36 följande:
    Nej, det är snarare ditt svar som är konstigt. Om den skolan som din dotter vill gå på inte är ett alternativ så är det bara så. Då får ni glömma den. Men du skrev som att du ev. skulle vägra gå med på att låta henne gå i den fina skolan och jag undrar verkligen varför du skulle det. Barnsligt hämndbegär eller..?

Men är du seriös? Synd att msn inte kan klistra in skrattemoji.
    ehhh. Du kallar det barnsligt hämndbegär från min sida när exet är uppenbart icke samarbetsvillig.
    Fattar. Du tar tillfället i akt att ta ut lite agg på andra när du fick vaa anonym i en tråd. Lägg din tid på viktigare saker och överlåt trpden till dem som faktiskt engagerar sig på riktigt.
    Puss. Sov gott och tänk lite snälla tankar om dig själv innan du somnar. Du behöver det låter det som. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-04-05 20:00:29 följande:

Nu vet jag inte svaret på din fråga men rent instinktivt tycker jag att du tänker helt rätt ur ett barnperspektiv!
    Kompisar i skolan är mycket viktigare för bra skolgång än många fattar, det sade t.om vår dotters syokonsulent i skolan ni inför valet av skola till gymnasiet.
    Ett tips kan kanske vara att ta kontakt med skolans kurator och höra efter råd.
    Man kan ju tycka att pappan här borde värna om er dotters hälsa före sina åsikter.
    Herre gud, er dotter ska börja i högstadiet och inte välja universitet??!! 
    Superhärligt ju med en skola med inriktning konst och att bästisen också är det! 
    Jag fattar faktiskt inte folk som ser ned på bild och konst i skolan, jag ser på min egen dotters utbildning i bild och form hur många fler ämnen som går hand i hand med den tex mycket matematik!
    Idag med vårat IT samhälle kommer bild,form och konst väl till pass, tex grafisk formgivar, arkitekter mm
    Stå på dig och hoppas att din fd man inte sätter onödiga käppar i hjulet, det är inte HAN som ska gå i skolan utan er dotter!!

Hållr med dig till100 procent. Har många doktorandvänner i både psykologi och specialpedagogik som säger samma sak. Det sociala är viktigas!
    Det är som sagt högstadiet det gäller. Och skolbytet är ju ett måste oavsett. Det viktigaste är ju så klart hennes mående. Speciellt med tanle på hennes bakgrund med flera år av mobbning.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (A) skrev 2024-04-05 20:02:04 följande:

Det är ett år kvar till skolvalet. På den tiden hinner man byta kompisar flera gånger om i den åldern.

Har ni gemensam vårdnad? Då kommer du aldrig kunna välja en skola som pappan inte går med på. 
    Är ni inte överens beslutar kommunen om skola efter närhetsprincipen.

Kanske dags att ansöka om ensam vårdnad?

Har funderat på det många gånger genom åren.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Mansgr**) skrev 2024-04-05 21:52:09 följande:
    Är du en mansgris? Eller varför ska pappan bestämma och mamman foga sig? Och acceptera pappans val? Varför kan inte pappan acceptera mammans val? Som baseras utifrån dotterns intresse och dotterns bästa. Varför vill inte pappan sin dotters bästa? Det låter snarare som en pappa som är hämndlysten och vill försöka obstruera makt. om dottern är 12-13 år börjar de själva välja var de vill bo, vilken dotter vill bo med en pappa som inte ens kan respektera barnets önskan? låter som ett praktarsel till pappa om du frågar mig. 
    Tack. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Maja) skrev 2024-04-05 21:56:28 följande:

Hoppas ditt ex är snäll och normal .Tyvärr är
    det inte alltid så .I bästa fall bara tomma hot .

Tyvärr av erfarenhet så är det inte så. Han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning? när dottern var i princip nyfödd.
    Det finns ett skäl till att vi inte är tillsammans mer ochatt dottern inte vill vara där.
    Men jag har varit alltför nedbruten efter separationen att jag inte orkat ansöka om ensam vårdnad. Mendet ksn nog vara dags.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?