• Anonym (M)

Obehagligt med mörker

När det är mörkt ute får jag ofta hjärtklappning och känner stark ångest? klarar märker inomhus då jag vet att jag alltid kan tända lampor. Men just när det blir mörkt ute så kan jag inte tända upp och vet att jag måste vänta till nästa dag innan de blir ljust. Nån som känt liknande? Därför jag älskar att vi går mot ljusare tider. Vintern och hösten e hemsk enbart pga mörkret?

• Svar på tråden Obehagligt med mörker
  • Anonym (?)

Är du rädd för mörkret eller för vad som kan dölja sig i mörkret?

• Anonym (N)

Jag känner samma reaktion fast för ljus. Får stress av sol och värme. 

• Aniiee

Jag tycker synd om dig, det gör jag. Själv älskar jag mörker. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (M)

Jag får också stress av sol och värme när de blir för varmt. Men även av mörker? är inte rädd för vad som finns i mörker och är inte mörkrädd som många är. Utan mer att jag får stark ångest, instängdhetskänsla? och får obehaglighetskänslor. Inte rädd utan känner starkt obehag 

• Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2024-04-04 21:50:29 följande:

Jag får också stress av sol och värme när de blir för varmt. Men även av mörker? är inte rädd för vad som finns i mörker och är inte mörkrädd som många är. Utan mer att jag får stark ångest, instängdhetskänsla? och får obehaglighetskänslor. Inte rädd utan känner starkt obehag 

Då är det kanske att du känner att du inte har kontroll.  

På sommarmånaderna blir jag stressad för man kan inte komma ifrån värmen och solen. Om jag behöver gå igenom stan och solen skiner får Jag stark ångest. Då kan man heller inte gömma sig i en jacka som man kan på vintern

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2024-04-04 22:08:58 följande:

Då är det kanske att du känner att du inte har kontroll.  

På sommarmånaderna blir jag stressad för man kan inte komma ifrån värmen och solen. Om jag behöver gå igenom stan och solen skiner får Jag stark ångest. Då kan man heller inte gömma sig i en jacka som man kan på vintern

Kan relatera. Man kan inte fly från värmen. Mycket lättare för folk som ogillar kyla att klä sig varmt. Men vart ska vi ta vägen? Vi som hatar värme? Hur lättklädd man än är så är de ju svinvarmt?. Man kan ju inte bo under fläkt och ac dygnet runt i 4 månader?.. och fatta ångesten att behöva vara instängd vid ac hela sommaren?? 
  • Anonym (K)

Jag har mörkerrädsla men bara när jag är ensam. Främst rädd för vad som kan dölja sig i mörkret. Går över när ljuset kommer. 

Svar på tråden Obehagligt med mörker