Mobbad på jobbet
Orkar snart inte mer. Jobbar i en stor verksamhet där jag har 2 nära kollegor. Den ena är väldigt dominant. Hörs och syns. Styr och ställer. Är en person som de flesta inte vill konfrontera.jag tror att de är rädda för hennes utbrott. Den andra är ganska arbetsskygg. Slarvar med uppgifter. Lämnar saker ogjorda som hon vet inte kontrolleras på en gång. Skyller på brukare när hon struntat i saker och säger att hon visst gjort det och det osv. Denna fjäskar väldigt mycket för den första kollegan. Håller alltid med om allt. Springer den första kollegans ärenden fast hon misskött sina egna.
Jag själv är en ganska känslig person som håller låg profil. Jag älskar mitt jobb och har alltid jobbat efter att om jag bara gör mitt bästa så löser sig allt.
Jag har inte gjort någon stor sak av att kollega 1 ofta bestämt och kört med mig och kollega 2 pratat skit om mig. Jag har har skött mitt och gruppen fungerat någorlunda.
Men någonting hände. Jag orkade inte göra person 1:s uppgifter och hänvisade vänligt att jag har nog med mina. Jag slutade också täcka upp för kollega 2:s slarv.
Behöver jag tala om att de inte gillar mig längre? Om de tyckte illa om mig tidigare så är det ingenting mot vad de gör nu. De utesluter mig ur alla sociala sammanhang. Mm
Egentligen gör det ingenting för jag vill helst inte ha så mycket med dem att göra men mår ändå väldigt dåligt av att vara illa omtyckt. Jag är en person som vill att alla ska gilla mig och om de inte gör det så mår jag dåligt. Helt sjukt beteende men sådan är jag tyvärr. Hatar konflikter.
Jag frågar mig emellanåt om jag bara skulle fortsatt som jag gjorde från början och svälja allt men tyckte inte att det kändes rätt heller.
Någon som varit med om liknande eller har nåt råd till mig hur jag ska tänka?