• Anonym (J)

Advokat som försvarade barnens förövare/pappa ska nu vara pappans ombud i vårdnadstvist?!

Anonym (Sanne) skrev 2024-04-04 15:31:41 följande:
    Advokat som försvarade barnens förövare/pappa ska nu vara pappans ombud i vårdnadstvist?!

Jag blev misshandlad och hotad av mitt ex/barnens pappa framför barnen. Han blev dömd för misshandel, olaga hot och barnfridsbrott. Som försvarare hade han en advokatkvinna som betedde sig allmänt konstigt. Hur som helst, samma kvinna ska nu företräda honom i vår vårdnadstvist. 

Är inte det lite fel? Hon har för ett halvår sen suttit och arbetat emot barnens advokater, förringat brotten mot dem m m, men ska nu företräda deras pappa/förövare i vårdnadstvisten... Med nån slags vision om att ha "barnens bästa" framför ögonen. 

Vad säger ni experter? Är detta rimligt?

Inget jäv och man får välja sitt ombud fritt
  • Anonym (J)
    Anonym (Sanne) skrev 2024-04-04 16:35:46 följande:
    Barnen får inget eget ombud. Det funkar inte så i vårdnadstvister tyvärr, även om det vore det allra bästa! Jag är helt klart för en sån förändring. Det vore så oerhört bra, om ett opartiskt ombud företrädde barnen. 
    Du har ett ombud, pappan sitt. Ni får var och en välja.

Sen är det domstolen som tar hänsyn till vad som blir bäst för barnet och dömer.
  • Anonym (J)
    Anonym (Sanne) skrev 2024-04-04 16:43:58 följande:
    Om det bara var ett j-o-b-b för henne så hade det varit väldigt mycket skönare. Ingenstans i hennes jobbbeskrivning står det att hon ska bete sig illa mot barn, kladda och smeka på sin klient, blänga ondsint på motpartern när de möts "på byn". Då har hon nog missuppfattat sitt j-o-b-b tänker jag. 
    Anmäl till advokatsamfundet. 
Svar på tråden Advokat som försvarade barnens förövare/pappa ska nu vara pappans ombud i vårdnadstvist?!