• TTCBf

Letrozol 2024 - följas åt?

littlewickewire skrev 2024-04-19 13:41:57 följande:
    Halloj! Första omgången var jag var på UL cykeldag 13 vilket var en fredag (kunde ej på cykeldag 12), då fanns ingen ordentlig follikel på gång, och ingen ordentlig skiktning i slemhinnan. Kom tillbaka för UL på måndagen (cykeldag 16) och då var en blåsa på gång, hon sa att ÄL skulle komma någon gång onsdag till fredag, och så kom den på fredagen, så cykeldag på cykeldag 20 kunde jag bekräfta ÄL med test och temp. 
    Oj men detta gav mig lite hopp!

Har du kvar vad det står på din 1177 om dom publicerar dina besök där som dom gör för mig?

Hur var din slemhinna på dag 13 och vad var din största folikel på dag 13?

Ska tillbaka på dag 16 nu på måndag och kolla igen, men vågar inte hoppas på något, vill bara gråta och känner ingen hopp i dagsläget😞
  • TTCBf
    littlewickewire skrev 2024-04-19 17:06:55 följande:
    Såhär skrev de:

"Vaginalt ultraljud
    Anteflekterad uterus med en slemhinna på 4-5 mm. svårt att säga om treskiktad eller ej. ingen ökad vätska.
    Höger ovarium med största follikeln på 9,5 mm
    Vänster ovarium med största follikeln på 13 mm." 
    Ahh då hade du ändå en på 13mm som jag hade förra gången vid de läget, denna gång hade jag inte någon över 10mm😔13 är bra vid cykeldag 13 sa min läkare
  • TTCBf

Hej igen allihopa!

Goda nyheter!
    Idag på cykeldag 17 så fick jag göra ny VUL och dom såg en 16mm äggblåsa som kanske släpper till helgen!
    Fick ovitrelle sprutan utskrivet men väldigt tveksam om jag ens tar den!

Hade en slemhinna på 6mm, förra cykeln hade jag ägglossning på dag 18 men nu blir den kanske dag 21? 

Ville bara informera er! För er som läser och är ny så är jag inne på min tredje kur med letrozol😊

• TTCBf
    Jagälskarsommaren skrev 2024-04-23 14:20:46 följande:

Spännande! Håller tummarna att du får ÄL till helgen. 

känner du att Letrozolen har hjälpt och äl har blivit tydligare? 

Hoopas verkligen det också!

Svarar alla i denna post/

Jag undrar om jag ska börja varannan dag nu att baby dansa med maken eller vad tycker ni? om blåsan var 16mm och släpper vid ungefär 22mm för mig, är det för tidigt eller? ska jag börja baby dansa imorgon och sen varannan dag?

Jag uteslöt all läsk, all godis, bytte ut socker mot honung, köper glutenfritt bröd istället och laktosfri grekisk yougurt. Äter en smoothie med bär och valnötter varje dag med kanel och gurkmeja.

Letrozolen har hjälpt mig då jag inte fick Äl sedan missfallet i augusti 2023. Hoppas nin vänstra äggstock denna gång gör mig gravid då kur 1 och 2 var på den högra! Alla mina graviditeter har varit från den vänstra äggstocken så hoppas!

Jag har vanligt bmi men går jag upp 3kg så är jag tydligen överviktig, är 156cm och väger 58kg❤️❤️❤️
  • TTCBf

Idag fick jag min positiva ägglossningstest på både clearblue och easyhome testerna.
    Såå jag baby dansade precis, ska man göra det imorgon kväll också eller ska jag på lördag morgon?

För att svara på ovitrelle frågan så testade jag också ut den för skoj skull, men blev ej gravid av den.

Gjorde cykel 2 utan sputan, och nu tredje kuren utan sprutan, köpte dock ferti lily koppen och provade nu idag, de gick ut ganska mycket när jag drog ut den, vet ej om den ska göra så🥹

• TTCBf
    thildusen90 skrev 2024-04-26 10:56:07 följande:

Hej alla! Ursäkta att jag gjorde en tråd och sen är såå dålig på att svara i den haha. Jag tänkte bara meddela att jag plussade idag :D En dag efter förväntad mens, första omgången med Letrozol efter missfall. Är så lycklig men kan inte riktigt ta in det än känner jag.

Hoppas det går bra för er andra också Hjärta

Men gud grattis! Hoppas allt går bra med din graviditet!
    Uppdatera oss🌸 

Vad gjorde du denna cykel för att bli gravid? Tips?🌸

En fråga till alla: är diarre vanligt under ägglossning?
  • TTCBf
    osten7 skrev 2024-05-02 12:50:48 följande:
    Vi hoppas äggblåsorna jobbat på som dom ska!

Glömde svara dig innan på vad jag har för symtom! Är ooootroligt svullen i magen, känsliga bröst och kissig Skäms
    Grattis!🥳

Men när fick du symptom eller fick du de direkt av ovitrelle? 
    eller släppte symptomerna men sen kom tillbaka?
    jag är på cykelsag 7 och är orolig att jag inte fått symptom ännu :(

Fick symptom mina tidigare gånger vid detta läge🙁
  • TTCBf

Är så sjukt att jag får skriva detta nu!

Jag plussade på graviditetstest precis! 8 dagar efter Ägglossning med tredje kuren av letrozol😍🌸❤️🥹
    vågar man vara glad efter missfall?? hoppas allt detta går bra!

• TTCBf
    littlewickewire skrev 2024-05-04 11:57:38 följande:
    Åhh stort grattis, så roligt!! ❤️ 🌸 Såklart du ska vara glad! Njut av att vara gravid, det som händer nu är ändå utom din kontroll. Statistiskt sett så kommer allt att gå bra 😊❤️ (alltså fler som får behålla sin graviditet än som får missfall)
    Grattis igen!! ❤️
    Tack så hemskt mycket!❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Är bara orolig för alla mina tidigare graviditeter så hade jag symptom, men har inte fått en enda ännu🙁❤️
  • TTCBf

Hej igen🌸
    är det någon som vet referensvärden för vecka 3+3 i enheten IE/L

jag plussade i lördags på 8dagar efter ÄL och tog blodprov igår och fick 40 ie/L 

är det normalt? vet någon något om de?

• TTCBf
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-08 10:08:41 följande:
    I fredags (CD10) var jag på ul och hade då två äggblåsor på 13 mm. Idag (CD15) var jag på ul igen, inget hade hänt utan de var fortfarande 13 mm :( Ska dit igen nästa vecka o kolla då detta är min första omgång letrozol, om det inte visar sig så att jag har en väldigt lång cykel så blir det dubbel dos letrozol.
    Jag vill försöka säga ?oroa dig inte?
    Jag hade en 10mm på cykeldag 13 och cykeldag 17 så var den 16mm och jag ägglossade cykeldag 20, blev gravid med den nu i vecka 3+4

❤️
  • TTCBf
    littlewickewire skrev 2024-05-14 08:44:00 följande:
    Inte direkt, det känns ibland typ som om "det händer något" i livmodern, typ lite mini-dragningar ibland. Kanske svagt illamående som dykt upp lite nu på morgonen. Men det är risk för att det är inbillning för att det är så svagt 😅
    Jag plussade på ÄL + 8 så det är fullt normalt att plussa svagt ÄL+10????🏻

Tar Hcg blodprov ovh hittills har det ökat bra, är i vecka 4+3

vad tycker ni om mitt ultraljudsbild:
  • TTCBf
    Jordgubb123 skrev 2024-05-21 16:53:29 följande:

Hej!
    Jag är ny i tråden :)

Har ett barn som är 3 år gammalt och försökt med syskon länge. De har inte hittats några "fel" varken på mig eller min man, vi blir bara inte gravida helt enkelt. Det gick ganska fort med första barnet.

Jag är på min andra kur enkeldos letrozol nu och har fått ovitrelle också. Jag hade en äggblåsa på 18.8 vid ultraljudet så det såg ju bra ut, men min slemhinna var tyvärr tunn, bara 5.4 mm så nu har jag fått östrogen i förhoppning om att det ska tjocka på slemhinnan. Började samma dag som jag tog ovitrelle för att utlösa ägglossning. Någon som varit med om detta?

Kram! 

Hej!🌸
    Ingen fara att den är 5,4mm då min var 6,5 på min tredje letrozol cykel och blev gravid med den, min äggblåsa var 16mm. Är i vecka 6+3 nu och ska på ultraljud imorgon för att förhoppningsvis se ett hjärtslag🌸
  • TTCBf
    Jordgubb123 skrev 2024-05-29 08:32:32 följande:
    Tack snälla för svar! Och grattis till graviditeten!! Uppdatera gärna hur det går på ultraljudet 🥰 

När din äggblåsa var 16 mm - fick du ovitrelle också? När tog du den? :)
    Tack så mycket!🌸🥰

Jag tog ej ovitrelle då jag ägglossat själv av letrozolen så vi ansåg inte den vara behövlig❤️

En fråga till allihopa:
    Kan man åka flygplan i första trimestern? jag googlar överallt, de står att man kan osv men de verksar vara en sånn blandad åsikt fråga🥺
  • TTCBf
    MaryTom92 skrev 2024-06-02 09:16:23 följande:

Jag tar båda samtidigt på morgonen. 

de ville ge mig spruta också för att snabba på ägglossningen. De såg att äggen var redo, så då tog jag spruta för att de skulle släppa. Det tog lite för lång tid för äggen att släppa första gången med Letrozol tyckte de. 

Hej🌸
    Hur lång tid tog de? För mig fick jag ÄL på dag 20 alla tre gånger vilket resulterade i graviditet tredje kuren då jag tror jag enbart kan bli gravid med min vänstra äggledare (ÄL 2 gånger med den högra)
    Min läkare sa det är fullkomligt normalt att få de till och med dag 24 ish +-1 
  • TTCBf
    MaryTom92 skrev 2024-06-02 22:22:35 följande:

Hej, 
    jag tror det var dag 21 då. 

tog du spruta också? Eller bara letrozol?

nyligen avslutat tredje kuren, så hoppas att det blir samma som för dig! {#emotions_dlg.flower} Ska gå och kolla på onsdag om något ägg har växt. Förra gången jag tog dubbeldos hade tre växt? sen när jag var där igen var det två av dem som var redo. Men blev ju ingen graviditet. Men är iaf positiv till att något ägg växt nu när jag tar dubbeldos. 

Bara letrozol och ingen spruta😊
    Så tycker inte du ägglossar sent då att ägglossa dag 21 ingår i en vanlig menscykel också. De innebär att du har en 35 dagars cykel, och allt mellan 28-35 är normalt😊

Min läkare avrådde från sprutan då kroppen ägglossade de ändå naturligt så var lite onödigt med sprutan om den ändå släppte av sig själv i en normal cykellängd🌸
  • TTCBf
    Anonym (Blomman) skrev 2024-07-18 10:10:37 följande:

Hej,
    hoppar in här jag också! Jag har gjort 4 omgångar med letrzol, 3e gav ägglossning med trippelkur. Nu på fjärde kuren tog jag också trippel dos men hade bara två st 11 mm folliklar på vul, någon som har varit med om liknande? tror ni att jag kan få ägglossning ändå?

Hej!

På vilken cykeldag hade du 11mm blåsor?
    Jag hade på cykeldag 13 en på 10mm och ägglossade på dag 21, det var tredje omgången med letrozol på enkeldos och blev gravid. Är nu 14+0 🌸
  • TTCBf
    Anonym (Blomman) skrev 2024-07-19 09:08:12 följande:

Hej @ TTCBf

Det var ju väldigt bra nyheter Skrattande grattis! Jag var där på CD 14, så kanske finns en liten chans ändå? min gynekolog trodde inte det..

Tack så mycket!

Ja men gud ja!
    Fick en annan läkare den dagen och hon sa samma att jag nog skulle få ta provera för att blöda ut slemhinnan
    och börja på nytt då den bara var 10mm på CK 13 men sen blev de en 17mm på cykeldag 17 och ägglossade cykeldag 21!

Så uteslut inget ännu!
  • TTCBf
    Anonym (Franky) skrev 2024-07-22 15:11:19 följande:

Hej alla! Tänkte kolla hur mycket ni på ett ungefär har spenderat på Letrozol (medicin, VUL kontroller osv)? Står i kö för IVF och tänkte se om det är värt att ge Letrozol ett försök under tiden.

Tacksam för svar!
    F

Hej!

Tänkte svara på båda era svar i en och samma tråd!

Jag är också 157cm och har pcos, blev gravid på tredje cykeln då vi märkte att jag inte kan bli gravid på högra äggstocken men bara den vänstra. Jag tog bara enkeldod varje cykel och fick ägglossning varje gång, så skynda inte på med dubbeldos förens din klinik sagt annat för annars kan du enkelt bli överstimulerad och de blir inte heller bra🌸

Svar till hur mycket jag spenderade på behandlingarna var inte mycket alls, varje besök hos klinikrn var 260kr på cmedical i Uppsala, sedan kostade medcinen under 200kr har jag för mig och den ska räcka i 6 cyklar. Gjorde aldrig spermaprov eller spolning då jag varit gravid förut och vi såg inge vits med det. Gick några gånger på besök (10st) kanske och det gick in på högkostnadsskyddet för mig🌸
  • TTCBf
    Marie8989 skrev 2024-11-06 14:53:24 följande:

Ni som använt letrozol, vilken dag får ni ägglossning? Kollar ni med ultraljud? Tar ni ovitrelle? Glad

Jag ska ta min första letrozoltablett i morgon, hoppas verkligen att kroppen svarar på behandlingen Solig

Hej!

Jag använde letrozol men utan ovitrelle sprutan,
    jag ägglossade alltid på cykeldag 21 trots hjälp av letrozol. Tredje omgången av letrozol så tog det sig och jag är nu i vecka 31????

Alla är olika och olika är bra men min rekommendatio från min gynläkare var att inte hoppa på ovitrelle sprutan redan första omgången, prova 2-3 omgångar innan du kör med den!

Mvh
Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?