• Jordgubb123

Letrozol 2024 - följas åt?

Hej!
    Jag är ny i tråden :)

Har ett barn som är 3 år gammalt och försökt med syskon länge. De har inte hittats några "fel" varken på mig eller min man, vi blir bara inte gravida helt enkelt. Det gick ganska fort med första barnet.

Jag är på min andra kur enkeldos letrozol nu och har fått ovitrelle också. Jag hade en äggblåsa på 18.8 vid ultraljudet så det såg ju bra ut, men min slemhinna var tyvärr tunn, bara 5.4 mm så nu har jag fått östrogen i förhoppning om att det ska tjocka på slemhinnan. Började samma dag som jag tog ovitrelle för att utlösa ägglossning. Någon som varit med om detta?

Kram! 

• Jordgubb123
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-21 18:13:19 följande:

Jag hade min första kur letrozol nu och om jag inte blivit gravid (vilket jag tyvärr inte tror) så blir det uppehåll nu p.g.a. semestertider i juli på mottagningen. 

Måste ni också ta uppehåll?

Känns ju rätt jobbigt o vänta med att försöka med letrozol på nytt. 

Hm jag har inte frågat men så blir det säkert för mig med, där jag går är det bara en gynekolog så ja..men om det inte tar sig för oss denna gång tror jag ändå vi hinner en gång till innan juli. Men då kan vi åtminstone försöka "naturligt" den månaden om kliniken stänger :)
  • Jordgubb123
    TTCBf skrev 2024-05-28 13:57:37 följande:
    Hej!🌸
    Ingen fara att den är 5,4mm då min var 6,5 på min tredje letrozol cykel och blev gravid med den, min äggblåsa var 16mm. Är i vecka 6+3 nu och ska på ultraljud imorgon för att förhoppningsvis se ett hjärtslag🌸
    Tack snälla för svar! Och grattis till graviditeten!! Uppdatera gärna hur det går på ultraljudet 🥰 

När din äggblåsa var 16 mm - fick du ovitrelle också? När tog du den? :)
  • Jordgubb123

Ikväll kom mensen. Fyfan vad påfrestande det här är..bara börja om på ny kula. Varför skulle det funka nästa gång när det uppenbarligen aldrig går känner man ju men ja det är ju bara att fortsätta. suck.

• Jordgubb123

Idag jag var på VUL och hade en fin äggblåsa på 20.2 mm. Ska ta ovitrelle imon.

MEN alltså detta med slemhinnan..ynka 5 mm igen, tom tunnare än förra gången trots progynon. Nu ska jag prova progesteron (cyclogest) nu och framåt.

Der käns som det är helt kört för oss, går det ens göra ivf?? Överallt läser jag att slemhinnan måstw vara en viss tjocklek för återföring och det kommer ju aldrig gå med mina ynka mm.. 

• Jordgubb123
    MaryTom92 skrev 2024-06-24 10:23:50 följande:

Håller tummarna för att det går vägen denna gång! {#emotions_dlg.flower}

Jag har också tunn slemhinna, men de säger inte att det är något problem. Vet inte riktigt vf... ska kanske fråga ut dem lite nästa gång jag är där. 

Jag tog ovitrelle 8e juni, och har inte fått mens än, men har tagit två graviditettest som har varit negativa. Så nu väntar äggledsspoling. Är otroligt orolig, eftersom att jag svimmade första gången de försökte. Men ska ju ta lugnande medicin nu som gör att jag är halv borta. Vilket också gör mig orolig, såklart. Fan att vi kvinnor ska behöva gå igenom all denna skit! Det känns så jädrans orättvist. Och att för vissa blir de gravida bara de tittar på sin partner... 

Hej!

Tyvärr gick det inte denna gång heller, och nu får vi försöka naturligt iom att kliniken stänger i juli..

Men hur tunn har din slemhinna varut? Har du fått några mediciner/tabletter för det? 

Ja det är orättvist :/ gick det bra med spolningen? Har också gjort en, gjorde väldigt ont men ändå hanterbart tyckte jag. 
  • Jordgubb123

Hej!

Jag var i precis samma sits som du, jag fick två äggblåsor den ena dock större än den andra men båda hade chans att släppa. Åt/äter enkeldos. Det var första kuren med letrozol och vi velade fram och tillbaka men beslöt oss då för att inte försöka den månaden. Jag har (tyvärr) fortsatt med letrozol flera omgångar efter det och bara fått en ledande äggblåsa men skulle det hända nu så är jag ganska säker på att jag hade tagit risken eftersom vi försökt så länge nu.

Min gyn sa att även om man har två ledande blåsor så är sannolikheten fortfarande inte speciellt hög att båda blåsor innehåller ägg - båda släpper - båda fäster - båda utvecklas till fullgångna foster MEN att det är klart att risken är högre att det blir tvillingar när det finns två blåsor - men att det i de flesta fall blir ingen eller ett foster i slutändan. 

Lycka till med ditt beslut 🌺

• Jordgubb123
    Anonym (Elsa) skrev 2024-08-12 11:02:17 följande:
    Idag var jag på ul och hade två stycken i samma äggledare på 18 mm. Så läkaren sa att det ger en ökad chans för att kunna bli gravid men också en ökad risk för tvillingar.

Har det blivit så för er andra med att man har två?
    Har ni ändå försökt då?

Blir ju lite orolig för tvillingar men väldigt glad att chanserna kanske är lite bättre denna gång :) (Tredje försöker med letrozol, dubbel dos).
    Hej!

Jag var i precis samma sits som du, jag fick två äggblåsor den ena dock större än den andra men båda hade chans att släppa. Åt/äter enkeldos. Det var första kuren med letrozol och vi velade fram och tillbaka men beslöt oss då för att inte försöka den månaden. Jag har (tyvärr) fortsatt med letrozol flera omgångar efter det och bara fått en ledande äggblåsa men skulle det hända nu så är jag ganska säker på att jag hade tagit risken eftersom vi försökt så länge nu.

Min gyn sa att även om man har två ledande blåsor så är sannolikheten fortfarande inte speciellt hög att båda blåsor innehåller ägg - båda släpper - båda fäster - båda utvecklas till fullgångna foster MEN att det är klart att risken är högre att det blir tvillingar när det finns två blåsor - men att det i de flesta fall blir ingen eller ett foster i slutändan. 

Lycka till med ditt beslut 🌺
  • Jordgubb123
    Hej!

Vill hoppa in och säga att jag har blivit gravid 😭 var på UL för 4 veckor sedan för att kolla äggblåsorna efter ny kur letrozol. Tunn slemhinna igen och inga äggblåsor - behandlingen hade inte funkat. Skulle bara invänta mensen. Men mensen kom aldrig och 4 veckor efter det ultraljudet testade jag positivt! Jag hade alltså fått ägglossning två veckor senare.. är givetvis glad men också så orolig. Lycka till för alla er andra! Håller alla tummar och tår för att ni också lyckas. 

Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?