• MaryTom92

    Letrozol 2024 - följas åt?

    Hej, 


    jag skulle gärna vilja hänga på denna tråd. Jag startade precis min tredje omgång Letrozol. Tåg även ägglossningsspruta vid förra tillfället, så antar att jag kommer göra det även denna gång. 


     


    Tycker att det är ganska jobbigt nu när det börjar bli sommar och man ser mer folk = massa gravida personer och personer med barnvagnar. Andra delar av året blir det inte lika synligt på något vis? 


     


    Aja. Det är bara att kämpa på antar jag. 


    Är det någon av er som funderat på att göra akupunktur? Läst endel om det och det verkar som att vissa får resultat av det. 

  • MaryTom92
    Anonym (Elsa) skrev 2024-05-31 08:00:11 följande:

    Jag ska ta dubbel dos nu denna gång. Ni som också tar två tabletter tar ni båda samtidigt eller en på morgonen och en på kvällen? Jag hittar ingen info om det. 

    Varför tar man spruta också utöver letrozole? 


    Jag tar båda samtidigt på morgonen. 


    de ville ge mig spruta också för att snabba på ägglossningen. De såg att äggen var redo, så då tog jag spruta för att de skulle släppa. Det tog lite för lång tid för äggen att släppa första gången med Letrozol tyckte de. 

  • MaryTom92
    Smörblomma24 skrev 2024-05-31 13:28:46 följande:

    Håller verkligen med, fick så ont i hjärtat när jag tänker på att vi förmodligen kommer vara ända paret på midsommar som inte har barn. Blir så påtagligt och tydligt vissa stunder. 

    Också läst lite om akupunktur men inte testat eller förstått exakt när i cykeln man bör göra det. 


     


    Madelene1989 skrev 2024-05-24 14:59:28 följande:

    avslutat tredje omgången med Letrozol och inväntar nu glada gubben.. Hur många gånger ska man försöka med Letrozol innan man ger upp och går vidare med ivf?
    Jag tror att min läkare sa att jag ska försöka ca 7 ggr innan man får gå vidare men detta knäcker ju psyket totalt.



    Min läkare sa i snitt 6 gånger, 
    Har avslutat min fjärde kur och fick glad gubbe i måndags så nu väntar vi och håller tummarna. Fungerar det inte nu så ska vi boka tid för att att spola äggledarna samt att min sambo ska lämna prov och även ställa oss i kö för IVF (läkaren trodde att allt tester och spolning redan var klart men första läkaren gav mig bara Letrozol direkt när proverna visade tecken på pcos) Så blev lite frustrerad på mig själv att jag inte tagit upp frågan tidigare eller att de inte läser journalen eller ställer frågor själva 

    Nä vet inte heller när man ska göra akupunktur i cykeln. Men jag har bokat in en första tid i nästa vecka. Jag vill testa allt just nu. 


    åh grattis!! håller tummarna för er :D 

  • MaryTom92
    TTCBf skrev 2024-06-02 15:48:34 följande:
    Hej🌸
    Hur lång tid tog de? För mig fick jag ÄL på dag 20 alla tre gånger vilket resulterade i graviditet tredje kuren då jag tror jag enbart kan bli gravid med min vänstra äggledare (ÄL 2 gånger med den högra)
    Min läkare sa det är fullkomligt normalt att få de till och med dag 24 ish +-1 

    Hej, 
    jag tror det var dag 21 då. 


    tog du spruta också? Eller bara letrozol?


    nyligen avslutat tredje kuren, så hoppas att det blir samma som för dig! {#emotions_dlg.flower} Ska gå och kolla på onsdag om något ägg har växt. Förra gången jag tog dubbeldos hade tre växt? sen när jag var där igen var det två av dem som var redo. Men blev ju ingen graviditet. Men är iaf positiv till att något ägg växt nu när jag tar dubbeldos. 

  • MaryTom92
    Jordgubb123 skrev 2024-06-03 22:31:08 följande:

    Ikväll kom mensen. Fyfan vad påfrestande det här är..bara börja om på ny kula. Varför skulle det funka nästa gång när det uppenbarligen aldrig går känner man ju men ja det är ju bara att fortsätta. suck.


    Förstår verkligen hur du känner. Varje gång mensen kommer tänker jag ?såklart? varför skulle det gå vägen denna gång?

    ska på ultraljud imon för att se ifall något ägg växt. Är lite orolig nu inför sommaren hur det kommer bli då det är semestertider.
  • MaryTom92
    Smörblomma24 skrev 2024-06-05 22:40:31 följande:
    Hej, hur gick det idag? ❤️

    det gick bra, det var tre som hade växt. Ska dit idag igen för att se om de växt mer. De var 11, 15 och 16 i onsdags. De trodde att den på 11 inte skulle växa mer. Så får se om det är en eller två idag. Vet inte om det blir spruta eller ej. 


    om det inte går vägen denna gång ska jag spola äggledarna. Försökte för någon månad sedan, men det gick inte,.. jag svimmade. Så om det blir av måste jag ta medicin som gör mig helt väck. Är otroligt orolig över detta. Så håller alla tummar för att denna gång är gången. 


    hur går det för er Smörblomman24? Bokat in ultraljud? {#emotions_dlg.flower}

  • MaryTom92
    Smörblomma24 skrev 2024-06-08 00:47:23 följande:
    Hoppas att de två andra hade vuxit till sig, visst blir det sexförbud vid tre ägg? 

    oj, vet du varför du svimmade? Alltså om det gjorde så ont? Är det som står på agendan för mig också om det inte det fungerar denna gång, men tror inte det. ska ta ett test på måndag som bör vara dag 12-14 men känner absolut ingenting så är inte så hoppfull.

    Jag vet faktiskt inte med sexförbudet. Kanske? har aldrig haft 3 som växt helt. inte denna gång heller. det var två som växt till sig, så tog ovitrell. när jag tar ovitrell känner jag verkligen att äggstockarna jobbar för det gör jävligt ont ca 1,5-2 dagar efter. håller tummarna att denna gång blir gången! 


     


    De sa att jag svimmade för att de kom åt ett ställe som gjorde att mitt blodtryck gick ner.Det gjorde ju ont som fan, men kände inte att det gjorde SÅ ont att jag skulle svimma av smärtan. Jag vill verkligen inte göra denna spolning, så hoppas innerligt att jag blir gravid denna gång. 

  • MaryTom92
    Anonym (Elsa) skrev 2024-06-11 23:08:24 följande:

    Jag är på omgång två med letrozol, denna gång med dubbel dos. Var på ultraljud igår och hade en ledande follikel på 18,5 mm. Vi får se om det går denna gång :) 
    Längtat efter barn långt innan vi börjat försöka. Känner mig både otålig, förväntansfull och rädd. Rädd för att jag är en sån som tycker det är läskigt med förändringar och barn är ju verkligen en stor grej även om jag önskar det. + lite förlossnings- och graviditetsrädsla på det. Många känslor och tankar. 

    Hoppas det går bra för oss alla som längtar och kämpar. 


    Jag håller tummarna för att det går denna gång! {#emotions_dlg.flower}


    Förstår känslan av att både längta så otroligt mycket, samtidigt som man är lite rädd för vad man ger sig in på. Ansvaret, förändringarna osv. 

  • MaryTom92
    Jordgubb123 skrev 2024-06-17 22:34:06 följande:

    Idag jag var på VUL och hade en fin äggblåsa på 20.2 mm. Ska ta ovitrelle imon.

    MEN alltså detta med slemhinnan..ynka 5 mm igen, tom tunnare än förra gången trots progynon. Nu ska jag prova progesteron (cyclogest) nu och framåt.

    Der käns som det är helt kört för oss, går det ens göra ivf?? Överallt läser jag att slemhinnan måstw vara en viss tjocklek för återföring och det kommer ju aldrig gå med mina ynka mm.. 


    Håller tummarna för att det går vägen denna gång! {#emotions_dlg.flower}


    Jag har också tunn slemhinna, men de säger inte att det är något problem. Vet inte riktigt vf... ska kanske fråga ut dem lite nästa gång jag är där. 


     


    Jag tog ovitrelle 8e juni, och har inte fått mens än, men har tagit två graviditettest som har varit negativa. Så nu väntar äggledsspoling. Är otroligt orolig, eftersom att jag svimmade första gången de försökte. Men ska ju ta lugnande medicin nu som gör att jag är halv borta. Vilket också gör mig orolig, såklart. Fan att vi kvinnor ska behöva gå igenom all denna skit! Det känns så jädrans orättvist. Och att för vissa blir de gravida bara de tittar på sin partner... 

  • MaryTom92
    Jordgubb123 skrev 2024-07-06 20:31:47 följande:
    Hej!

    Tyvärr gick det inte denna gång heller, och nu får vi försöka naturligt iom att kliniken stänger i juli..

    Men hur tunn har din slemhinna varut? Har du fått några mediciner/tabletter för det? 

    Ja det är orättvist :/ gick det bra med spolningen? Har också gjort en, gjorde väldigt ont men ändå hanterbart tyckte jag. 

    Har de helt stängt i juli? frustrerande! 


     


    Den har varit 5-6mm, och har inte fått någon medicin. Jag frågade om det senast, och de sa att om man har tunn slemhinna i sig själv så gör det ingen skillnad. Det sänker inte chansen att bli gravid. Jag tänker att om jag inte blir gravid denna månad ska jag ta upp det igen, med en annan person. Vill höra från flera för att känna mig trygg, haha! 


     


    Jo men det gick bra ändå. De var så otroligt snälla, omtänksamma och tog hand om mig. Jag fick flera olika tabletter, och sen även dropp under själva spolningen där de sprutade in både lugnande och smärtstillande, för tyckte det gjorde ont som fasiken ändå. Spolningen visade att jag inte hade några blockage, så de va skönt. Men jag fick inte ta letrozol denna månad, pga spolningen så det kändes lite tungt. så får köra igång med det igen i augusti. även om det bara är en månad känns det jobbigt. försöker vara positiv och tänka att det kan gå ändå...

Svar på tråden Letrozol 2024 - följas åt?