Inlägg från: Reclaimyourself |Visa alla inlägg
  • Reclaimyourself

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:35:15 följande:
    Då är det ju du som inte tycker hon är värd att ha som vän.
    Hon vill behålla det på denna nivå som funkar för henne, men du tycker inte det räcker för dig.
    För dig är det bättre att ni aldrig ses än att ni ses en stund ibland.
    Dåså. Vill du inte vara vän med henne längre får du väl avsluta vänskapen. Ärligast är att berätta varför.
    Jag håller inte med dig! TS får hela tiden anpassa sig efter vännen, och det är en ensidig vänskap oavsett vad vännen har för anledning! Det låter som att en bara tar och en bara ger! Det fungerar för vännen eftersom det alltid är hon som sätter villkoren, men du verkar inte fatta att detta
    kanske inte fungerar för TS? Varför är det taskigt av TS att vilja att hennes vän ska kompromissa mer? TS kanske ändrar i sitt schema, avstår från andra saker etc, för att hon prioriterar vännen? Jag skulle inte kunna ha en sådan vän, jag skulle efter ett tag börja tycka illa om hen pga dennes egoism och känna att hen utnyttjar mig som någon man är vän med när det passar en själv, och sedan slänga bort när det inte är kul längre! 
  • Reclaimyourself
    Anonym (U) skrev 2024-04-04 12:26:14 följande:
    Det är du som inte värderar er vänskap. Det inser hon förhoppningsvis.
    Och på vilket sätt anser du att hon inte värderar deras vänskap? Det är ju just det hon har gjort länge, medan vännen inte alls gjort det. Nu har hon tröttnat och det är helt förståeligt.
  • Reclaimyourself

Anonym (G): 

Nej jag skulle inte heller åka någonstans i en timme för att endast vara där en timme och sedan åka en timme tillbaka hem! Vad är poängen med det? Riktigt taskigt av "kompisen " att inte ens tala om det för TS innan hon åker dit, och släppa den bomben när hon redan suttit och åkt en hel timme för att få träffa kompisen! 

• Reclaimyourself

EpicF:  Nej varför skulle du vara autistisk bara för att du tolkar nånting på ett annat sätt än någon annan! Jag tycker inte att du tolkade det bokstavligt, utan bara tolkade det på ett visst sätt pga att alla tolkar saker på olika sätt! 
    Jag är däremot autistisk, och det är oftast inte något problem med den sociala biten för mig, som är en stor svårighet för många andra med autism; däremot tolkar jag saker på mitt sätt och ibland tolkar jag saker helt uppåt väggarna... 😄 Men det är ju jag liksom, jag är unik precis som alla andra! 😁

• Reclaimyourself

Core:

Men vad kul för dig då, att din fd vän hörde av sig till dig och ville hänga med dig igen, och nu är ni tightare än nånsin! Grattis till det, men alla har ju inte sådan tur! Om du läser igenom hela tråden så förstår du kanske att alla inte har samma tur som du!

• Reclaimyourself

Core: 

Vilken jävla frågeställning? Och jag skrev ett inlägg om en åsikt ang. ett av dina inlägg. Varför är jag då indirekt skyldig att svara på någon fråga du ställt som du förväntar dig att alla ska svara på? Som jag tolkar det alltså. Jag säger inte att det är så du menar.

• Reclaimyourself
    Anonym (H) skrev 2024-04-05 14:48:50 följande:

Jag känner igen det där.. Har en vän som jag ibland får gliringar av - att jag är tråkig som aldrig vill hitta på något och att jag går upp i familjelivet såpass att jag glömmer bort mig själv.. Detta tycker jag är jobbigt, att behöva känna press för att duga som vän. Hon är skild, 2 barn och singel, jag gift och har 4 barn. Sanningen är den att jag är trött på att gå på krogen, ut och dansa osv - jag gillar familjelivet. Träffas hellre hemma och fikar eller äter middag med eller utan barn. Vill verkligen inte gå ut på helgerna, får lite flashbacks sen förr - det kändes många gånger så tragiskt med alla som raggar och är svinfulla. 

Då är ni på så pass olika plan i livet, att ni kanske inte har så mycket gemensamt just nu. Ni har ju totalt olika livssituationer och då kan det ju bli lite svårt att få till vänskapen så att båda blir nöjda. 
    Men är det så att du vill ha fortsatt kontakt med henne men att ni vill göra helt olika saker när ni ses? Eller känner du att du inte har något utbyte av henne som vän längre och skulle lika gärna kunna vara utan henne? Vill du ens umgås med henne?
  • Reclaimyourself
    Anonym (H) skrev 2024-04-05 19:44:00 följande:
    Jag vill absolut umgås med henne och det gör vi fortfarande. Önskar bara att vi kunde respektera/förstå varandras behov/livssituation lite bättre. 
    Kan ni inte göra något som hon vill ena gången och nånting som du vill andra? Ni måste ju kunna kompromissa lite, annars ser jag ingen mening med att fortsätta träffas.

Jag "gjorde slut" med en kompis häromåret för att hon var extremt udda och hade väldigt udda krav på att saker skulle vara på vissa sätt (hennes sätt!) i vår relation. Väldigt svår att kompromissa med, för henne var det så självklart att vi skulle inte göra si och vi skulle aldrig göra så, men om vi skulle göra det då skulle vi minsann bara göra såhär och aldrig sådär... ja ni fattar.  De 2-3 åren vi umgicks svalde jag hennes beteende och bet ihop, för hon var ändå en härlig person att hänga med, en sån med positiv energi som man automatiskt blir  glad av. Men en dag fick jag nog och skickade ett långt sms att det fick vara nog, jag hade anpassat mig och bitit ihop men det som hon sa/gjorde senast var droppen. Jag skrev om allt jag hade reagerat på med henne men svalt för att jag ville vara schysst. Precis som jag kände. Hon svarade inte men jag tror hon blev ganska sårad. Jag har sett henne några gånger sen dess, hon ser lite ledsen ut och tittar ner i marken när vi går förbi varandra.
  • Reclaimyourself
    Pehrmedh skrev 2024-04-05 23:35:33 följande:
    Pausa vänskapen på obestämd framtid. I nuläget tar den mest energi från dig.
    Nej var inte så typiskt svensk och feg, tala om för henne EXAKT hur du känner och upplever henne och be henne slutligen att dra åt h-e! Hon behandlar dig som skit! Du är värd att umgås med folk som vill umgås med dig! Du kommer känna dig så lättad efteråt! Man kan inte vara ädel jämt i alla situationer, ibland behöver man vräka ur sig saker som får den andre att vakna... och rensa ut massa skit man samlat på sig!
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?