Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 13:26:39 följande:
    Det känns inte värt att resa i totalt en timma för att umgås i typ en timma. Oftast kan hon inte ens ses i två timmar, två timmar är maxtiden. 
    Då är det ju du som inte tycker hon är värd att ha som vän.
    Hon vill behålla det på denna nivå som funkar för henne, men du tycker inte det räcker för dig.
    För dig är det bättre att ni aldrig ses än att ni ses en stund ibland.
    Dåså. Vill du inte vara vän med henne längre får du väl avsluta vänskapen. Ärligast är att berätta varför.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 13:39:59 följande:
    Det är absolut inte värt att resa en timma för att umgås en timma, det hade jag inte gjort för nån. Isf får väl hon komma hit om hon bara kan ses så kort tid.

Nej, det räcker inte för mig, för jag kan ses mer och oftare och jag värderar uppenbarligen vår vänskap på ett annat sätt så det känns inte bra att ha en kompis som inte prioriterar mig på samma sätt
    Hade du värderat er vänskap hade du hållit fast vid den.
  • Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-04-03 13:49:42 följande:
    Nja, riktigt så är det ju inte. Man kan inte och bör inte hålla fast vid någon som inte prioriterar en på samma sätt som man själv prioriterar den personen. Jag håller mig bara till personer som ger mig samma tillbaka, som det jag ger till dem.
    Som sagt, ts vill hellre ge upp vänskapen helt än att träffas en stund någon gång ibland.

Det finns olika slags vänskap och de flesta har en eller flera vänner man inte träffar så ofta, men ändå tycker om tillräckligt mycket för att hålla kontakten med.

Ts verkar vilja ha mer än vad denna vän kan ge, och då dumpas vännen.

Jag skulle aldrig göra så, men känns det bättre för ts att inte ha någon kontakt alls får hon väl "göra slut".
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 13:55:41 följande:
    Jag har försökt men hon prioriterar Inte mig på samma sätt,
    jag vill ju ses längre tid eller oftare men hon kan inte/vill inte så då har hon ju gjort sitt val. Man kan inte hålla fast vid någon till varje pris. Eller jag vill i alla fall inte lägga tid på folk som inte värderar mig på samma sätt.
    Hon måste alltså vilja umgås mer/oftare för att du skall tycka att hon är en tillräckligt bra vän för dig?
    Trots att hon är intresserad av att fortsätta er vänskap.

Hört talas om uttrycket "kvalitet framför kvantitet"?
    Kanske är kvaliteten på er vänskap usel, men det är inte problemet du tar upp här.
  • Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-04-03 14:03:20 följande:
    Och då kanske man helt enkelt inte är kompatibla som vänner. För den andra personen kan det lätt upplevas som att den inte är prioriterad. 
    Vännen måste alltså boka av annat för att träffa dig för att du skall känna sig prioriterad?
    Om du är flexibel (som ts skriver att hon är), varför är det då så fel att träffas de tillfällen det passar för vännen?

Men det stämmer väl säker att ts inte får ut något av vänskapen, dvs att kvaliteten är dålig. I annat fall hade hon väl velat ha kvar sin vän.
    Det låter bara lite märkligt för mig att ts helst ville träffas ännu oftare om det nu är en så dålig vän.
  • Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-04-03 14:15:35 följande:
    Jag kan inte se att ts har skrivit att kvaliteten är dålig så det är ju din egen tolkning.
    Jag har bara spekulerat. Jag frågade ts om kvaliteten men har inte fått något svar. Jag skrev också att det vore märkligt att ts skulle vilja ses oftare om hon är en dålig vän.

Det låter som om ts är ung. Kanske du också är?
    Det är nog vanligare ju äldre man blir att man håller fast vid bra människor och inte bryr sig om att kräva en viss frekvens av umgänge (ja, jag är "gammal" = 46 år)
  • Anonym (.)
    Anonym (Vännen) skrev 2024-04-03 14:26:22 följande:

Vet du var ordet prioritera betyder? Det är att man väljer en sak framför andra, att prioritera någon är alltså att välja vännen framför andra saker det är ordets definition. 

Problemet är att det blir en obalans när man själv alltid får prioritera bort annat för att vara tillgänglig de få gånger vännen kan. Det blir snedvridet när man själv alltid måste anpassa sig och man inte får något tillbaka särskilt då det inte finns någon annan orsak än att vännen helt enkelt inte vill. 

Ts skriver ju att hon ofta är flexibel och kan flera olika dagar.
  • Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-04-03 16:27:24 följande:

Vad spelar åldern för roll här? Det som möjligtvis kan spela roll är om man har fullt upp med barn och familjeliv, vilket varken ts eller kompisen har. 

Ja om du tycker att en bra människa är någon som förväntar sig att andra ska anpassa sig efter en så står det ju dig fritt. Jag skulle säga upp kontakten med en sådan person. 

Jag tänker att man som yngre kan ha en mer krävande syn på vänskap, medans man med åren kan ha skaffat sig ett flertal vänner som man bara har kontakt med ibland. Man umgås ju inte varje vecka med alla man känner.

Det är ju ts som tycker att vännen skall anpassa sig efter henne, annars säger hon upp kontakten. Om inte vänskapen är på ts vis kan det kvitta.
    Eller kan ts tänka sig att fortsätta ha kontakt med människan men inse att det kanske passar bättre med en träff i kvartalet? Man kan ha sådana vänner också.

Men, som sagt, har ts inte lust att ha kvar henne alls is it liv är det väl bara att ordna detta. Jag står fast vid att det ärligaste är att prata med vännen om varför, och inte bara ghosta.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-04-03 17:42:08 följande:
    Jag ser ju att hon ofta lägger upp händelser och nya bilder med kompisar och då kommer man ju ihåg att hon gjorde samma sak för två veckor sedan med samma kompisar, så jag vet ju att hon träffar andra oftare än vad hon träffar mig i alla fall. Sen vet jag inte exakt hur lång tid de umgås men hon träffar andra oftare i alla fall, mig har hon knappt tid att träffa alls. 
    Men är du svartsjuk? Vill du vara hennes bästa vän? Om det är fallet, så nej, då ser ni nog olika på er vänskap.
    Hon har andra vänner som sina närmaste vänner men trivs (troligen) med att ha kontakt med dig på ett annat vis.
  • Anonym (.)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-04 12:38:05 följande:
    Och på vilket sätt anser du att hon inte värderar deras vänskap? Det är ju just det hon har gjort länge, medan vännen inte alls gjort det. Nu har hon tröttnat och det är helt förståeligt.
    Hon avslutar vänskapen, vännen gör det inte.
    Kan det bli tydligare? 
  • Anonym (.)
    Anonym (asså gud) skrev 2024-04-04 13:02:29 följande:
    Men gud asså. Du är verkligen en male voice of reason asså. Pekar med hela handen och allt och kan det här med att inte känslomässigt investera i någon, bara haka på i gäng utan krav och känslomässigt utbyte. Ni män vet verkligen hur skåpet ska stå asså
    Jag är kvinna och håller helt med Core.
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?