Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?

Anonym (A) skrev 2024-04-03 13:16:56 följande:

Hade fasat ut vänskapen lite sakteliga och ses när det passar i kortare stunder.

Ingen idé att anpassa sig efter kompisen bara, det är inget gott råd. Ts ska inte gå med på att ses så fort det passar kompisen.
  • Anonym (O)

Hade slutat umgås med henne och berättat varför. Lägg ingen tid på personer som inte bryr sig om er relation på samma sätt som du gör. Du är ingen prioritering för henne så hon bör inte vara en prioritering för dig heller.

• Anonym (O)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2024-04-03 13:21:53 följande:

Vad är det för fel att ses i två timmar? Det räcker väl gott och väl. Förstår faktiskt inte problemet. Är det så fel att vara vän med någon, men att man inte ses så ofta? Känns som att det ligger något mer bakom, eller?

Nja, personligen hade jag inte tyckt att det är ok om en vän har förbestämt att nu ska vi minsann ses i en två timmar sen kan jag inte längre. 
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:35:15 följande:
    Då är det ju du som inte tycker hon är värd att ha som vän.
    Hon vill behålla det på denna nivå som funkar för henne, men du tycker inte det räcker för dig.
    För dig är det bättre att ni aldrig ses än att ni ses en stund ibland.
    Dåså. Vill du inte vara vän med henne längre får du väl avsluta vänskapen. Ärligast är att berätta varför.

Denna nivå kanske funkar för ts vän men ts vill ses längre tid och verkar prioritera deras vänskap mer än vad vännen gör, då blir det en obalans, så jag förstår faktiskt ts där. Inte kul att umgås med någon som inte prioriterar en på samma sätt som man prioriterar den personen.

Samma sak om man hade haft en kille som bara hade tid att ses en timma medan man själv kan ses längre, det hade inte känts så bra. 

Sedan tycker jag inte att det känns rimligt att åka en timma i resväg för att umgås med någon i en timma. Det kostar ju pengar. I sådana fall känns det rimligare att den personen reser till mig, om den bara har tid att ses så kort tid medan jag kan ses längre.

Själv har jag lärt mig att inte lägga någon tid på personer som inte värderar mig på samma sätt som jag värderar dem men andra får ju göra som de vill.

• Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:46:33 följande:
    Hade du värderat er vänskap hade du hållit fast vid den.
    Nja, riktigt så är det ju inte. Man kan inte och bör inte hålla fast vid någon som inte prioriterar en på samma sätt som man själv prioriterar den personen. Jag håller mig bara till personer som ger mig samma tillbaka, som det jag ger till dem.
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 13:54:54 följande:
    Som sagt, ts vill hellre ge upp vänskapen helt än att träffas en stund någon gång ibland.

Det finns olika slags vänskap och de flesta har en eller flera vänner man inte träffar så ofta, men ändå tycker om tillräckligt mycket för att hålla kontakten med.

Ts verkar vilja ha mer än vad denna vän kan ge, och då dumpas vännen.

Jag skulle aldrig göra så, men känns det bättre för ts att inte ha någon kontakt alls får hon väl "göra slut".
    Ja och jag förstår att det är så ts känner. Jag hade resonerat likadant. Att -Träffas en stund någon gång ibland- hade inte känts bra för mig, hade inte varit ok med att ständigt anpassa mig efter när kompisen kan och när det passar för henne. Aldrig att jag hade dansat efter någon annans pipa. 
  • Anonym (O)
    Sanna43 skrev 2024-04-03 13:57:38 följande:

Precis så jag tänker. Gillar jag någon så vill jag umgås även om det skulle bli sällan. Men alla är olika. 

Hade hellre valt att inte umgås än att ständigt behöva anpassa mig efter när det passar för den personen. Hade valt att lägga tid på folk som faktiskt prioriterar mig. 
  • Anonym (O)
    EpicF skrev 2024-04-03 14:01:56 följande:

Två timmar kan vara rätt långt tid art vara social för något. Kanske hon inte orkar vara social mer än två timmar. 

Men om du känner att du inte får ut något av vänskapen längre så fasa ut den.

Och då kanske man helt enkelt inte är kompatibla som vänner. För den andra personen kan det lätt upplevas som att den inte är prioriterad. 
  • Anonym (O)
    Anonym (G) skrev 2024-04-03 14:03:37 följande:
    Ja har man lätt att få vänner så kan man ju göra så.
    Absolut.
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 14:09:43 följande:
    Vännen måste alltså boka av annat för att träffa dig för att du skall känna sig prioriterad?
    Om du är flexibel (som ts skriver att hon är), varför är det då så fel att träffas de tillfällen det passar för vännen?

Men det stämmer väl säker att ts inte får ut något av vänskapen, dvs att kvaliteten är dålig. I annat fall hade hon väl velat ha kvar sin vän.
    Det låter bara lite märkligt för mig att ts helst ville träffas ännu oftare om det nu är en så dålig vän.

Anonym (.) skrev 2024-04-03 14:09:43 följande:
    Vännen måste alltså boka av annat för att träffa dig för att du skall känna sig prioriterad?
    Om du är flexibel (som ts skriver att hon är), varför är det då så fel att träffas de tillfällen det passar för vännen?

Men det stämmer väl säker att ts inte får ut något av vänskapen, dvs att kvaliteten är dålig. I annat fall hade hon väl velat ha kvar sin vän.
    Det låter bara lite märkligt för mig att ts helst ville träffas ännu oftare om det nu är en så dålig vän.
    Om vännen bara har tid för mig i typ en timma väldigt sällan så är jag inte en prioritering för den personen och då kommer inte den personen vara en prioritering för mig heller. Så enkelt är det. Att vara flexibel innebär inte att man vill anpassa sig efter andra ständigt och jämt eller att man vill dansa efter någon annans pipa hela tiden. Jag tänker i alla fall inte göra det. Jag kan inte se att ts har skrivit att kvaliteten är dålig så det är ju din egen tolkning.
  • Anonym (O)
    EpicF skrev 2024-04-03 14:03:50 följande:
    Kanske är vad man orkar med åt gånger av att vara social? 
    Då är vi ej kompatibla. 
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 14:21:46 följande:
    Jag har bara spekulerat. Jag frågade ts om kvaliteten men har inte fått något svar. Jag skrev också att det vore märkligt att ts skulle vilja ses oftare om hon är en dålig vän.

Det låter som om ts är ung. Kanske du också är?
    Det är nog vanligare ju äldre man blir att man håller fast vid bra människor och inte bryr sig om att kräva en viss frekvens av umgänge (ja, jag är "gammal" = 46 år)

Vad spelar åldern för roll här? Det som möjligtvis kan spela roll är om man har fullt upp med barn och familjeliv, vilket varken ts eller kompisen har. 

Ja om du tycker att en bra människa är någon som förväntar sig att andra ska anpassa sig efter en så står det ju dig fritt. Jag skulle säga upp kontakten med en sådan person. 

• Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-04-03 16:41:02 följande:
    Jag tänker att man som yngre kan ha en mer krävande syn på vänskap, medans man med åren kan ha skaffat sig ett flertal vänner som man bara har kontakt med ibland. Man umgås ju inte varje vecka med alla man känner.

Det är ju ts som tycker att vännen skall anpassa sig efter henne, annars säger hon upp kontakten. Om inte vänskapen är på ts vis kan det kvitta.
    Eller kan ts tänka sig att fortsätta ha kontakt med människan men inse att det kanske passar bättre med en träff i kvartalet? Man kan ha sådana vänner också.

Men, som sagt, har ts inte lust att ha kvar henne alls is it liv är det väl bara att ordna detta. Jag står fast vid att det ärligaste är att prata med vännen om varför, och inte bara ghosta.

Det gäller nog mest för gymnasieungdomar i sådana fall och jag är då inte i den åldern, tvivlar också på att ts är det. 

Skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn på vänskap bara för att man skulle vilja umgås längre än en-två timmar ibland. Ts skriver också att de umgås ett fåtal gånger per år så nja, jag skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn direkt. Om man tycker det så bör man verkligen inte vara kompisar.

Fast som det är nu så är det ju så att det är ts som anpassar sig efter kompisen. För kompisen kanske det passar bättre med en träff i kvartalet, för ts är det inte så en riktig vänskap ska vara. Ts kan ses ofta, kompisen kan/vill bara ibland och ts har hittills anpassat sig efter när kompisen kan, vilket hon verkar vara på väg att sluta med nu. Det är ju kompisen som kan ses sällan och då kanske i en timma bara, dvs när det passar henne. Ts skriver också att kompisen inte kan kompromissa = allt ska se på kompisens villkor. Det är dags nu att ts börjar sätta ner foten. Kompisen får väl börja dansa efter ts pipa istället, som ts har fått göra för kompisen, eller så kanske båda ska ta och inse att det är bättre att lägga ner helt. Det funkar inte med alla, helt enkelt.

• Anonym (O)
    Anonym (Vännen) skrev 2024-04-03 15:32:56 följande:

Vad är din poäng? Kompisen är så pass oflexibel att det inte funkar i alla fall. 

Exakt.
Svar på tråden Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?