Vän som knappt har tid att ses och inte kan ses länge alls. Avsluta vänskapen?
Hade fasat ut vänskapen lite sakteliga och ses när det passar i kortare stunder.
Hade fasat ut vänskapen lite sakteliga och ses när det passar i kortare stunder.
Hade slutat umgås med henne och berättat varför. Lägg ingen tid på personer som inte bryr sig om er relation på samma sätt som du gör. Du är ingen prioritering för henne så hon bör inte vara en prioritering för dig heller.
Vad är det för fel att ses i två timmar? Det räcker väl gott och väl. Förstår faktiskt inte problemet. Är det så fel att vara vän med någon, men att man inte ses så ofta? Känns som att det ligger något mer bakom, eller?
Denna nivå kanske funkar för ts vän men ts vill ses längre tid och verkar prioritera deras vänskap mer än vad vännen gör, då blir det en obalans, så jag förstår faktiskt ts där. Inte kul att umgås med någon som inte prioriterar en på samma sätt som man prioriterar den personen.
Samma sak om man hade haft en kille som bara hade tid att ses en timma medan man själv kan ses längre, det hade inte känts så bra.
Sedan tycker jag inte att det känns rimligt att åka en timma i resväg för att umgås med någon i en timma. Det kostar ju pengar. I sådana fall känns det rimligare att den personen reser till mig, om den bara har tid att ses så kort tid medan jag kan ses längre.
Själv har jag lärt mig att inte lägga någon tid på personer som inte värderar mig på samma sätt som jag värderar dem men andra får ju göra som de vill.
Precis så jag tänker. Gillar jag någon så vill jag umgås även om det skulle bli sällan. Men alla är olika.
Två timmar kan vara rätt långt tid art vara social för något. Kanske hon inte orkar vara social mer än två timmar.
Men om du känner att du inte får ut något av vänskapen längre så fasa ut den.
Vad spelar åldern för roll här? Det som möjligtvis kan spela roll är om man har fullt upp med barn och familjeliv, vilket varken ts eller kompisen har.
Ja om du tycker att en bra människa är någon som förväntar sig att andra ska anpassa sig efter en så står det ju dig fritt. Jag skulle säga upp kontakten med en sådan person.
Det gäller nog mest för gymnasieungdomar i sådana fall och jag är då inte i den åldern, tvivlar också på att ts är det.
Skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn på vänskap bara för att man skulle vilja umgås längre än en-två timmar ibland. Ts skriver också att de umgås ett fåtal gånger per år så nja, jag skulle inte påstå att det är att ha en krävande syn direkt. Om man tycker det så bör man verkligen inte vara kompisar.
Fast som det är nu så är det ju så att det är ts som anpassar sig efter kompisen. För kompisen kanske det passar bättre med en träff i kvartalet, för ts är det inte så en riktig vänskap ska vara. Ts kan ses ofta, kompisen kan/vill bara ibland och ts har hittills anpassat sig efter när kompisen kan, vilket hon verkar vara på väg att sluta med nu. Det är ju kompisen som kan ses sällan och då kanske i en timma bara, dvs när det passar henne. Ts skriver också att kompisen inte kan kompromissa = allt ska se på kompisens villkor. Det är dags nu att ts börjar sätta ner foten. Kompisen får väl börja dansa efter ts pipa istället, som ts har fått göra för kompisen, eller så kanske båda ska ta och inse att det är bättre att lägga ner helt. Det funkar inte med alla, helt enkelt.
Vad är din poäng? Kompisen är så pass oflexibel att det inte funkar i alla fall.