Spucks skrev 2024-04-03 20:30:43 följande:
Nu vet vi ju inte vad som verkligen hände, med de här meningar verkar rätt nonchalanta. Som att mobbning är en bagatell.
Visst, ordet används rätt inflationär, även när det inte alls är mobbning, utan ungdomar säger oftast "Hen mobbar mig!" när någon inte behandlar de som de tror de förtjänar.
Men "riktigt" mobbning är ett absolut helvete för offret, det kan väl likställas med tortyr. Ja, massor barn bli mobbade. Många av dem får med för livet, många tar sitt liv, vilket ju egentligen betyder att mobbarna är mördare. Fast om mobbningsoffer begå suicid står det inte i tidningar och politiker gråter inte i TV.
Så nej, om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok. Då är det något grundläggande fel på samhället som tillåter mobbning i skolan.
Jag håller inte med. Om det inte var något annan fel på pojken än mobbning, varför löper då inte fler mobbningsoffer amok?
Så jag vidhåller att det är "något annat" också. Som vi antagligen inte får veta, eftersom det är sekretess pga hans låga ålder.
Sen kan det iofs också vara ett grundläggande fel på skolan som inte förmår stoppa mobbning.