Hur beskriver du förlossningssmärta?
Jag har fött två barn och tycker att öppningsvärkarna i känslan var typ som en riktigt rejäl mensvärk fast liksom hulken-versionen. Alltså den värsta mensvärk du har haft och sedan ännu värre och sedan ännu värre typ. Smärtan satt som ett band runt, både i nedre magen och ländryggen.
Jag upplevde det dock inte som en "smärta över alla andra smärtor" utan ungefär på nivå med de andra grejerna man kan råka ut för som ligger riktigt högt upp på smärtskalan.
Krystvärkarna upplevde jag som bättre. Känslan är lite som att kräkas nedåt, alltså att kroppen gör en ofrivillig kraftig utdrivningsrörelse som du kan hjälpa till med om du vill men inte stoppa.
Under senare delen av öppningsskedet och utdrivningsskedet finns en konstant smärta i hela underlivet. Både typ runt analöppningen, i hela slidan och en stark brännande och svidande smärta runt slidöppningen. Det kommer komma en punkt då man känner att "detta GÅR inte. Alltså det GÅR inte rent fysiskt" för det är så trångt. Men jo, det går.
Med första barnet kände jag hur huvudet skrapade emot benen i bäckenet, så tajt var det.
MEN - båda barnen föddes utan större fadäser och nu laddar jag för #3 i oktober - helt frivilligt. Så mer avskräckt än så har jag uppenbarligen inte blivit.