• Anonym (L)

Hjärtat går sönder - mitt barn väljer bort mig

Anonym (Mamman) skrev 2024-04-01 13:38:59 följande:
    Det har känts hanterbart fram till nu. På mina veckor har han ju varit ute mera. Men skulle han fortsätta vägra komma hit så kanske. Men jag måste prata med pappan först. Nu pendlar pappan mellan att rycka på axlarna och tycka det är lite jobbigt.

Tror du inte att pappan kommer att tröttna? Det verkar ju som om han inte är så intresserad av att ta hand om sitt barn. 

Tjata på pappan om allt han måste komma ihåg med skolan. Hänvisa lärare, annan skolpersonal och eventuella vårdkontakter till pappan så att de ringer till honom i stället eftersom sonen är där. 

Då är jag rätt säker på att pappan själv kommer att övertala sonen att återgå till 50/50. 

Sonen är i en ålder när han inte förmår att uppskatta det du gör för honom. Tonåringar tänker inte så. Jag har en själv (på heltid) så jag vet hur det är. Omtanke och engagemang är bara tjat i tonåringars värld. 

Jag förstår att det gör ont men försök att inte ta det personligt. Hans tonårshjärna prioriterar väldigt kortsiktigt. Det handlar inte om hans känslor för dig. 

• Anonym (L)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-04-01 15:28:29 följande:

Tack för stöttande ord. Jag blir väldigt ledsen men jag vet ju att det är som du säger och klandrar inte sonen för att välja hemmet med mindre krav. Pappan är inte ointresserad av att vara förälder men han tampas med egna problem och har svårt att komma tillbaka efter utbrändhet. Det gör att han inte orkar så mycket och är dålig på att ställa krav och vara konsekvent. Det har gjort att jag känner att det är mycket av uppfostran och att pränta in goda vanor som faller på mig och det kanske har blivit lite tjatigt ibland. 

Jag tror inte pappan kommer orka ha sonen där på heltid. Jag måste så klart sätta mig och prata med dem båda och försöka hitta en lösning. Ska försöka samla kraft och göra det om några dagar.

Det låter tufft att du måste vara den som är drivande och tar ansvar. Bra att ni kan prata med varandra i alla fall. 

Har sonen kontakt med BUP eller får ni något annat stöd? 

Svar på tråden Hjärtat går sönder - mitt barn väljer bort mig