Goneril skrev 2024-04-01 16:58:37 följande:
Det klart, TS, att ditt barn väljer bort dig, du ställer ju krav och hos dig kan han inte skolka och kolla film hela dagarna. Du är ju på rätt spår, slutför inte barnet utbildningen kommer han att bli ett socialfall, absolut. Han måste skärpa sig, farsan tycks ju vara helt oduglig så där ska han inte bo. Fortfarande finns det några internatskolor i Sverige, inte gratis, men grabben behöver komma till en ny miljö med krav på läxläsning. Förmodligen släpar han efter och behöver gå om något år. När jag läser inlägg som dessa känner jag adrenalinet rusa till. Vi äldre testade också gränser som barn, vi var ju barn utan konsekvenstänk, men barn ska inte bestämma hur deras tid ska användas utan det gör vuxna! Det måste finnas krav på närvaro i skolan och läxläsning är en självklarhet! Under min skoltid tvingades man iväg, det var inte tal om att skolka. Jag gick dessutom i privatskola och där ställdes krav kan jag lova. Ja, och så alla diagnoser, alltid finns det något att skylla på, nja, vi hade också några som hade det svårt, men då satt föräldrarna med barnen, läste, repeterade och räknade alla söndagar. Det som händer i barnets liv är att han inte kommer in på arbetsmarknaden. De enklaste arbeten kräver gymnasiekompetens och utan den blir det väl Samhall eller liknande. Vill han ha det på det viset? Vill han inte kunna bo i egen lägenhet, kanske skaffa bil och umgås i ett kamratgäng och träffa en trevlig tjej? Vill han i stället bli ett socialfall och bo hemma tills han är 40 för att sedan flytta till något LSS-boende? Är det ett sånt liv han vill ha? Visa honom tråden.
Du är ute och cyklar. Min son är inte korkad, han har bra betyg. Får han bara lugn och ro och möjlighet att ta sig an skoluppgifter på sitt sätt klarar han skolan galant. Det som har hänt är att han har hamnat i en klass med ett stort dominant gäng av skräniga killar som stör honom (de stör alla) och trakasserar honom för att han är en nörd i deras ögon. Om några skulle in på internat med tydliga krav så är det den gruppen av babianer.
Jag vet att han måste till skolan, han mår inte bättre i längden av att sitta hemma, men det gör samtidigt ont i mig att tjata på honom att gå dit när jag vet att han kommer hem ledsen och utmattad.