Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Hur stötta fet son?

    Hej
    Hemmaboende 18 åring.
    Han har en mycket mycket svårt överviktig far som helt tappat greppet om tillvaron 
    Bara trycker mat och orkar inte röras ute längre. Knappt inne.
    Sonen har stadigt börja gå i samma spår.
    Han har egna pengar och handlar själv så svårt styra på den vägen. 
    Hur gör man? 
    Försökt prata lite men blev ett jäkla liv då och förmodad motsatt effekt 

  • Svar på tråden Hur stötta fet son?
  • Anonym (Orolig)
    EpicF skrev 2024-04-01 13:59:45 följande:

    Ta kontakt med vården innan det går helt åt helvete. 


    Han är 18 
  • Anonym (Orolig)

    Mig veterligen kan jag inte boka en tid åt en myndig person som inte ens vill ha tiden. Dessutom är han än så länge ca lätt överviktig, så det är inte tvångsvårdsläge

    Jag lever inte med pappan. Mycket pga fetman. Inte i sig för att han är fet , men att han låtit det gå så långt utan försök att bryta det trots stöttning osv.
    Det var/är ju så pass att vi sista åren inte kunde göra något som familj, resor upplevelser handla på Ica eller städa. 

    Jag har pratat mycket med sonen att det blir väldigt ledsamt liv osv osv 
    Men på något märkligt vis ser han upp till pappan. Detta trots att pappan svikit alla barnen genom åren genom sitt leverne. Aldrig orkat göra nått med dem sista 10 åren etc

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-01 22:15:33 följande:

    Det är nog läge att prata enskilt med pappan. Tala om i klartext vad som gäller både för honom och sonen. Vad han väljer han du skita i men inte hur han ska göra med sonen. Övervikten har ju pågått ett bra tag. Har du frågat hur sonen eg mår? Vad är det som gör att han hellre sitter och slackar hos pappan. Har han någon utbildning på gång eller jobb? Visst följer ungdomar minsta motståndets lag och som alla vill ha momentan belöning. Har han tidigare varit intresserad av någon fysisk aktivitet? Lagsport eller individuellt? Hur ser hans framtidsplaner ut? Är det bara grått och i arbetslöshet. Då måste ni som föräldrar steppa upp och se till att han kommer igång med livet. Beroende på var ni bor så kan det vara svårt att få tag i eget boende vilket han på sikt ska ha. Något gör att han väljer att feta på sig. Frågan är vad. Du har ett riktigt tufft jobb framför dig. Att vända trenden ffa för sonen. Kämpa på! Din oro tyder på att du bryr dig och vill honom väl. 


    Tack!

    Har försökt prata med pappan ×flera men han har liksom helt tappat greppet om tillvaron 
    (Han var/ är en väldigt fin person , vi levde ihop i nästan 25 år varav 15 år innan det barkade.)
    Sonen har jobb som han sköter. Går gymnasiet som han sköter. Har planer. Än så länge på banan.  Men jag ser tendenserna och hur han ser upp till pappan. Blir mer och mer lik.
    Jag ska försöka prata med honom igen men om måendet allmänt.
    Han har aldrig varit jättesportig men en riktig "utomhusmänniska" som trivts med att ta cykeln vart än han skulle omän det var till kompisar 1 mil bort.
    Gärna promenerat och löptränat samt rörts i skogen. 
    Mindre av det nu, men det finns fortfarande. 
    Snart körkort tyvärr. 
    Har försökt lockat med honom ut med mig men det är ointressant. Tror dock inte det handlar om aktiviteten i sig utan sällskapet.
    Ingen i kompiskretsen är mycket för träning tyvärr 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ormbunke) skrev 2024-04-01 17:46:29 följande:

    Lämna lite artiklar på hans rum, som:

    "Excess weight or obesity boosts risk of death by anywhere from 22% to 91%?significantly more than previously believed?while the mortality risk of being slightly"

    -

    "While previous research estimated 2 to 3% of U.S. adult deaths were due to high BMI, his study pegs the toll at eight times that."

    www.colorado.edu/today/2023/02/23/excess-weight-obesity-more-deadly-previously-believed

    -
    Sen kanske lite bilder på komplikationer av diabetes, som charcotfot, bensår och amputationer med mera. Ju tidigare man får diabetes, desto större risk för komplikationer om man inte sköter sig exemplariskt.

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2022/09/abc-om-charcotfot/

    vardgivare.regionorebrolan.se/siteassets/media/sarvard/material-fran-utbildning-och-kurser/varfor-uppstar-sar-2020-12-03-samt-2020-12-10/varfor-uppstar-sar---avlastning.pdf

    www.terveyskyla.fi/haavatalo/sv/information-om-s%C3%A5r/diabetiska-s%C3%A5r/kirurgisk-behandling-av-fots%C3%A5r/diabetes-och-amputation


    Bra tips! Det tar jag direkt 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2024-04-01 21:55:37 följande:

    Var en bra förebild.
    Laga bra mat på regelbundna tider.
    Ha endast nyttiga mellanmål hemma. Fullkornsbröd, frukt, grönsaker
    Ha absolut inte hemma; godis, kakor, fikabröd chips, glass.
    Föreslå olika aktiviteter: gå promenad, cykla , vad som helst där man rör sig.

    Undvik samtal om fetma om han inte själv tar upp det.


    Kör stenhårt på detta.
    Tyvärr jobbar han och har bra med egna pengar. 
    När det han inte vill ha finns hemma så köper han själv. Vi bor ca 30 min gångväg från Ica och han drar sig inte för att gå/cykla dit.
    Bra med motionen, men hjälper lite när syftet med den är att köpa massa snacks
  • Anonym (Orolig)

    Det finns en man i mitt liv. Vi bor inte tillsammans men ses men givetvis har sonen träffat honom mycket. 
    Han är betydligt mer för sport träning och har i unga år åkt längdskidor på hög nivå bla.
    Sonen tyr sig även till honom och jag har bett honom inspirera sonen lite subtilt. Men nja. Tveksamt resultat. 

  • Anonym (Orolig)
    Jemp skrev 2024-04-02 15:30:19 följande:

    Vad är problemet, i dagsläget? 


    Jag förstår farhågan mtp pappan, men om det idag handlar om enbart lätt övervikt hos sonen och hyfsad livsstil riskerar det också att göra mer skada än nytta. 


    Kanske jag oroar mig onödigt då jag känner igen hur beteendet startade hos pappan hos sonen nu.
    I skrivande stund ingen fara. Men vill väl kanske förekomma
Svar på tråden Hur stötta fet son?