Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför köper människor sex?

Anonym (Ylva) skrev 2024-04-01 00:01:19 följande:
    Varför köper människor sex?

Jag har en enkel fråga, varför köper människor sex? 

Jag kan verkligen fundera över detta och de personerna som förespråkar att vi ska legalisera sexköp. Varför ska man få köpa sex och varför skulle man just vilja köpa sex? 

Det känns otroligt omständigt om man nu vill ligga. Jag har haft alltifrån KK:s, relationer och nu har jag min man? att ligga så mycket jag önskar har aldrig varit ett problem. Lättillgängligt och gratis. 

Som kvinna har du ofantligt mycket lättare att få sex än vad en man har, så du förstår nog inte hur det är för män utan partner.

Jag tror att för de flesta handlar det om att få sex när de inte har en partner och de har inte tid, lust, ork eller goda förutsättningar för att träffa någon på annat sätt.

Sedan finns det säkert även de som har andra skäl, som att de får för lite hemma, vill ha annan typ av sex, fru/flickvän är bortrest, vill ha spänningen med att ligga med en annan/ny, tänder på att betala för sex och liknande.
  • Tom Araya
    Anonym (Och därför) skrev 2024-04-02 19:55:37 följande:
    Ni använder sex mer än vad som det egentligen är tänkt för. 
    Vad är det tänkt för (för människor)?
  • Tom Araya
    Anonym (Och därför) skrev 2024-04-02 19:59:48 följande:
    Det är tänkt att man ska kunna få barn. 
    Inte att olika personer knullar av njutningenskull och sedan används det preventivmedel och aborter 
    Du får nog läsa på lite om biologi.

De flesta djurarter parar sig instinktivt för fortplantningens skull under särskilda perioder (brunst). I de fallen är fortplantning det enda syftet.

Några få arter (däribland människan) är däremot skapta för att även njuta av det och har inga särskilda brunstperioder, utan kan känna lust lite då och då eller när som helst. Således finns det hos människan även andra syften med sex än enbart fortplantning.

Förövrigt är det bland djurarter där fortplantning som enda syfte råder, som parning med flera olika är mest utbrett. Även detta är rent instinktivt.
  • Tom Araya
    Anonym (Och därför) skrev 2024-04-02 20:13:16 följande:
    Men då ingår det att man kan få barn om man har sex för att njuta av det. 
    Med din logik så kan ni inte snacka om gener och naturligt urval för sex skulle inte handla om fortplantning enligt dig. 
    Sex för människor handlar om mer än bara fortplantning.
  • Tom Araya
    Anonym (Och därför) skrev 2024-04-02 20:24:21 följande:
    Lust när som helst inkluderar att de kan få barn också då också 
    Vi har lust nästan helt oberoende av fertiliteten.
  • Tom Araya
    Anonym (Och därför) skrev 2024-04-02 20:37:36 följande:
    För kanske pågrund att kroppen kan inte känna av när man är steril och sedan koppla bort lusten. 
    Eftersom vi är skapta för att även njuta av sex och våra relationer till de vi väljer som partner ser annorlunda ut än för de flesta andra arter, så har sex även andra syften än fortplantning.
Svar på tråden Varför köper människor sex?