Inlägg från: Anonym (eller) |Visa alla inlägg
  • Anonym (eller)

    Lämna på förskolan när man har semester

    Anonym (Anonymous) skrev 2024-03-31 18:15:13 följande:

    Nej självklart inte! Du har tre val antingen fixa barnvakt, ta med dig barnet eller boka om. Så har vi andra fått göra. Inget konstigt med. Skulle aldrig falla mig in o ha semester utan mina barn. Inte förrän dom har flyttat hemifrån


    Så du tar med barnen till tandläkare, för cellprov och på begravningar?

    Och barnvakt, det är bara att fixa sådär menar du? Istället för att använda den mest naturliga barnvakten, nämligen barnets vanliga barnomsorg.

    Och inte ens förrän de flyttar hemifrån får de vara för sig själva alltså? Stackars ungar som måste släpa på mamma hela uppväxten. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (Pedagog) skrev 2024-04-02 12:50:53 följande:

    Blir mörkrädd när jag hör sånt här. Har du semester lämnar du INTE ditt barn på förskolan. Då är ditt barn också ledigt. 


    Man blir lika mörkrädd när man ser någon som kallar sig pedagog uttrycka sig så oflexibelt och orimligt. Det kan finnas mycket goda skäl att som förälder ta en semesterdag och att barnet har sin vanliga vardag på förskolan.  
  • Anonym (eller)
    Anonym (B) skrev 2024-04-02 13:03:49 följande:
    Blir bara löjligt när vissa anser att någon barnvakt föräldern hittar i sista sekunden och barnet inte känner är barnets bästa , om föräldern behöver gå till viktig läkarbesök barnet kan inte följa med.

    De flesta föräldrar är skattebetalare. Så de får inte förskolan gratis? 

    Jag menar när vissa ? pedagoger ? säger att är föräldern ledig är ledig ska barnet vara ledig utan undantag.

    Alla som tar ledigt ska inte till spa eller frisör.
    Exakt!

    Förskolan är en kombination av barnomsorg för att föräldrarna arbetar OCH en verksamhet som är till fär barnet själv. Och om den verksamheten ska vara något att ha, så ska barnet vara där oavsett vad föräldern gör. Absolut med rimlighet, i att få vara ledig lagom tid på sommar, jul osv.

    Men att "pedagoger" ska vara nåt slags poliser och kontrollera föräldrarnas sysslor när barnen är på förskolan, det blir bara dumt. Vore bättre om de ägnade sig åt sina jobb, nämligen barnen på förskolan, istället. 

    Och vem kan skrapa fram en barnvakt bara sådär? Inte jag i alla fall. Och det är såklart bättre för barnet att var i sin vanliga kända miljö, än att hatta runt till en okänd barnvakt bara för att att jag ska på läkarbesök eller begravning en dag.
  • Anonym (eller)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-02 18:29:32 följande:

    Får jag bara fråga er stolpskott vad fan ni gör av era ungar dom där fyra sammanhållna veckorna på sommaren när barnen måste vara lediga från förskolan?! Ni skickar dom på kollo då eller antar jag, för det värsta ni kan tänka er är ju att spendera livet, varje del av livet, även den tråkiga, stressiga vardagen, med era barn. Retoriken som många av er i den här tråden har är bedrövlig och ni borde skämmas! Jag ska bara handla, jag ska bara gymma, jag ska bara göra allt annat än att hämta mina barn, dom har det ju så bra på förskolan. Nej det har dom inte för pedagogerna på förskolan går på knäna. Barnen ska vara på förskolan föräldrarnas arbetstid plus resväg och inget annat. Behöver du som förälder gå på ett läkarbesök eller utföra andra ärenden och önskar att lämna barnet på förskolan ändå, så får man fråga personalen som arbetar om det går bra. Punkt slut. Självklart måste det finnas regler, det är bara att följa annars kan ni öppna egna verksamheter som passar er bättre. Handla, gymma, gå till frissan får ni lösa med familj eller vänner, era barn ska inte vara på förskolan då! 


    Den planerade verksamheten pågår mellan 9-14. Det är också därför barn har rätt till allmän förskola 15 timmar i veckan gratis efter 3 års ålder, för att just få ta del av utbildningen som barnen erbjuds. Vilken jävla lyx asså!!! 


    Förskolans system bygger på solidaritet, så att dom barnen som verkligen måste ha omsorg ska kunna ingå i en säker verksamhet där personalen RÄCKER TILL. Därför kan inte barn till föräldralediga eller barn till föräldrar som storhandlar vara på förskolan lika länge som dom som verkligen måste vara där.

    Det är exakt ni som gör att förskolan har så låg status i samhället. För ingen annanstans i samhället kan man freestyle?A med barns vistelsetider. Du kan inte stanna på Leklandet 3 timmar till bara för att du skulle göra ärenden, du kan inte komma försent till hämtningen från karatelektionen för att du skulle handla. 


    Att ni stackars förskollärare går på knäna är något ni bör lyfta UPPÅT till era chefer, till politikerna, till dem ni röstar på som antingen monterar ner eller bygger upp välfärden! Ni ska INTE lasta föräldrarna som har behov av barnomsorg. Och framför allt så finns er verksamhet till för BARNEN, och barnen har alltså behov av förskolan oavsett vad föräldern gör under tiden. 

    Tänk att vara så missnöjd med sin egen verksamhet att man inte ens vill ha barnen där. Det är verkligen helt fruktansvärt. Man hoppas bara att ni inte tar ut det på barnen under dagarna. 

    Och en sak till: förskolan är inte GRATIS, det är ingen LYX! Den är en skattefinansierad verksamhet som är till för barnens utveckling och för barnomsorg när föräldrarna arbetar eller gör annat viktigt där barnen inte kan eller bör vara med. 

    Din syn på ditt eget arbete och den verksamhet du bedriver är bedrövlig, du borde skämmas över hur du ser på barnen och föräldrarna. När blev det kutym att förskollärare ska agera poliser och försöka mota bort barnen från sin egen verksamhet?
  • Anonym (eller)
    Nässelfjärilen skrev 2024-04-03 07:21:40 följande:

    Jag måste säga att det är lite ironiskt när folk kommer in och klagar på gnälliga pedagoger, samtidigt som jag aldrig träffat på en generation föräldrar som är SÅ gnälliga, bortskämda och som anser sig ha rätten till så mycket som de inte har. 

    - Jag får inte ha mina barn på förskolan när jag är ledig 

    - Fy bubblan för att jag inte ens får HANDLA utan mina barn

    - Usch vad gnälliga pedagoger är, jag som behöver egentid.

    - Jag betalar faktiskt S K A T T så jag har rätt till ALLT och MYCKET mer. 

    Ärligt talat, det är så pinsamt att läsa när föräldrar gnäller om att de inte får mer än vad de har rätt till. Vill ni utnyttja förskolan som barnvaktstjänst så gör det, men gnäll inte på att ni inte egentligen får göra det... 

    Bortskämdaste generationen föräldrar. Och ja, pedagoger gnäller. Men föräldrar är fan i mig ett snäpp värre när det kommer till att gnälla. Finns inget gnälligare än en privilegierad småbarnsförälder. Gärna också lite kränkt på en kant. 


    Faktum är att tidigare generationer hade möjlighet att ha barnen på förskola på ett helt annat sätt än nutidens föräldrar. Jag och mina syskon gick på förskola under 80-90 talet och då var det fri tid som gällde, och ingen la sig i vad föräldern gjorde under tiden barnen var på förskolan. 

    Då fick förskolan kosta, både i egenavgift, men framför allt så var den mycket mer välfinansierad i välfärden. Men idag röstar man på partier som vill montera ner välfärden och blir sen förvånad när välfärden är nedmonterad. 

    Det är snarare pinsamt att läsa om pedagoger som gör allt för att slippa sitt eget arbete och ger sig på föräldrar och barn för att de har en taskig arbetssituation. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (Q) skrev 2024-04-09 08:50:29 följande:
    Gud ja! Jag har ett barn på vardera ställe. På fritids kan de säga till mig att jag inte borde hämta förrän en viss tid en dag, eftersom de kommer att vara uppe i nåt. Det är viktigare att barnen får hinna klart med vad de ska göra, än att jag ska rusa som en dåre och hämta så snabbt det bara går. Fritidsfröken har till och med sagt åt mig att inte stressa dit, eftersom mltt barn trivs så bra. Alla mår bättre om jag gör klart det jag ska och hämtar lugn och inte stressad. 

    På föris har det i perioder varit tvärt om. Ibland känns det som om man aktivt jobbat för att slippa ha barnen där. Det var ständigt gnäll på läget och i information till föräldrarna vad man ofta att barnen skulle hållas hemma, eller hämtas tidigare. Vilket så klart skapade enorm stress hos många föräldrar. 
    Det syns ju tydligt i tråden, och även min erfarenhet sen jag hade barn på förskolan, att de som arbetar på förskola verkar liksom förorättade över att de förväntas göra sitt jobb. Det är underbemannade och förskolan är underfinansierad, det håller jag helt med om. Men istället för att lyfta det uppåt, så tar de ut det på föräldrarna, förhoppningsvis inte på barnen. 

    Hur kan man gå år efter år och arbeta i en verksamhet man inte kan stå för och bära på sån bitterhet mot dem som har sina barn i verksamheten? Det övergår mitt förstånd.

    Sen, det här med att man som förälder, kanske kan få ta en timme för ett läkarbesök och ha barnen kvar på förskolan, bara man frågar personalen. Inte en chans att jag tänker blotta mitt personliga hälsotillstånd för personalen på förskolan. Och för deras arbetssituation, eller mitt barns behov av rimliga dagar, eller ledighet, så gör det ju ingen som helst skillnad om jag har barnet med en timme på ett läkarbesök eller att barnet är kvar på förskolan i sin vanliga vardag den timmen. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-04-09 11:22:51 följande:

    Tyvärr tas detta ut även på barnen, min mamma jobbar sitt sista yrkesverksamma år detta året som förskolefröken och hon vittnar om hur totalt oengagerade personalen är, klagar på föräldrar och sitter och skrollar på sina mobiler istället för att engagera sig tillsammans med barnen. De gör allt för att slippa umgås med barnen och klagar bara på att de är underbemanande men är helt ovilliga att föra dokumentation på att idag har vi inte lyckats med vårt pedagogiska uppdrag pga att vi inte fick tag i en vikare och hade för lite personal.


    Utan den dokumentationen där det tydligt framgår hur barnen blivit lidande av personalbristen kommer de här förskoleupproren aldrig få gehör hos politikerna.


    Sorgligt att läsa. Tyvärr tror jag som du, att det ibland tas ut på barnen också :(
  • Anonym (eller)
    Spucks skrev 2024-04-10 15:55:28 följande:

    Får någon som har låg inkomst är 1000kr väldigt mycket pengar.
    Men maxtaket kan nog höjas. Fast egentligen borde barnomsorg och -utbildning vara högst upp på regeringens prioritetslista och borde få bättre finansiering även utan höjt maxtaxa.


    Tyvärr är det ju kommunerna som måste stå med kostnaderna för barnomsorgen och då kommer det inte tillräckligt högt på agendan. Men håller med dig, det skulle behövas ett förskoleuppror och en ordentlig översyn av förskolan. Och bristfällig bemanning och för stora barngrupper borde lösas uppåt, inte genom att detaljkontrollera föräldrar.

    Men en högre egenavgift och bättre finansiering så skulle det finnas utrymme för att lämna barnen den tid man behöver, och en differentiering i egenavgiften utifrån antal timmar barnomsorg kan istället vara incitament att ge barnen rimligare förskoledagar, om det nu är det som är problemet. 
  • Anonym (eller)
    Elin pelin skrev 2024-05-19 13:02:55 följande:
    Fast om du ska på läkarbesök mitte under dagen hämtar du väl inte ditt barn på förskolan?
    Vi vet ju inte vad ts ska göra, men att ta tre dagars semester för att uträtta ärenden och ha barnet på förskolan känns inte ok. Är det tre dagars behandling för en sjukdom hade förskolan alldeles säkert sagt ok till att ha barnet där i alla fall men  är detför att gå till banken eller klippa sig?
    Om dessa ärenden är viktigt möte på banken, läkarbesök, tandläkarbesök och liknande, uppdelat men sammanhållet under dessa tre dagar så är det väl helt vettigt att ha barnen på förskolan under tiden. 

    Varför behöver förskolan veta? Det ändrar ju inte deras verksamhet om jag är på jobbet eller nån annanstans när mitt barn är där. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (M) skrev 2024-05-20 14:20:10 följande:
    Jag har hamnat i sådana situationer. Där jag besökt tandläkaren eller gått på ultraljud då kan jag inte ta med barn och har löst det med att andra föräldern också är ledig och är med barnet eller barnvakt. 

    Har man absolut ingen barnvakt och är ensamstående så kan man ju säkert prata med förskolan och lösa det ändå. 
    Så två föräldrar ska missa jobb bara för att barnet inte ska få vara på förskolan en sån dag? Och vilka barnvakter har ni som kan vara barnvakter dagtid lite närsomhelst?

    När det mesta självklara är att barnet är på förskolan i sin helt vanliga vardag. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (M) skrev 2024-05-23 19:25:33 följande:
    Får man det? Fick inte det när jag frågade och var tvungen att omboka tiden. Förklarade att jag inte kan ta med barnet och då sa dom att reglerna är så. Så jag löser det på annat sätt istället eftersom vi inte får. Kanske olika i olika kommuner. 
    Jag skulle inte ens fråga eller berätta, bara lämna barnet och sen göra mitt läkarbesök eller annat viktigt möte. Förskolan har inte med mina hälsoproblem eller ekonomiska angelägenheter att göra. De ska ta hand om mitt barn när det är på förskolan. Vad jag gör under tiden kan de släppa helt. 
Svar på tråden Lämna på förskolan när man har semester