• Anonym (TS)

Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?

Jag började jobba extra när jag var 14 år, några timmar 1-2 lördagar i månaden. Sommarjobbade sen varje sommar tills jag tog studenten.
    Vår äldsta son hade sitt första sommarjobb mellan nian och gymnasiet, ett krav från oss föräldrar men han tyckte inte det var något konstigt alls. Yngsta sonen tog själv initiativ till att sommarjobba och plockade jordgubbar på sitt första sommarjobb, mellan åttan och nian.

Vid vilken ålder tycker ni är rimligt?

Ni vars barn som aldrig sommarjobbar: Hur försörjer de sig under sommarmånaderna när de inte får studiebidrag?

• Svar på tråden Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?
  • Anonym (katjing)

Vår son har fått ett sparkapital från bland annat oss föräldrar. Han får nu förvalta det själv efter bästa förmåga och vill inte ta av det, han är nästan för snål för att ta körlektioner. Han har haft sommarjobb två somrar i gymnasiet men har nu valt att inte ha det, för han vill vila på sommaren.

Hans nöjen kostar i princip inget, han träffar vänner och de håller på med fantasirollspel eller gör små utflykter vilket i stort sett är gratis när man redan har resekort. Och då behöver man inte en massa pengar om man är nöjd så.

Nu när han har studielån betalar han 4000/mån hemma och då betalar han alltså mest av alla sina vänner och kurskamrater. Ca hälften betalar inte en spänn hemma säger han, fast de bara går hemma arbetslösa och dräller, medan han pluggar 150%.

Vi har lärt honom sen han var liten vad det kostar att leva, att man ska vara glad för det man har fått gratis och man ska tänka efter vad man lägger sina pengar på. Det verkar funka.

• Anonym (14 här med)

Jag började jobba extra vid 14 jag med. Jag bor i en småstad men det finns många gårdar omkring och bönder har typ alltid grejer som de gärna betalar för att få utförda. Jag sparade nästan allt och vid 18 hade jag till bröstförstoring.

• Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:54:04 följande:
    Tillägg: Med att "försörja sig" menar jag naturligtvis fickpengar, hur de betalar för sina nöjen.
    Barnen får väl alltid fickpenga. hela året. Vad trodde du??
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:18:21 följande:

Ni vars barn som aldrig sommarjobbar: Hur försörjer de sig under sommarmånaderna när de inte får studiebidrag?

Klart att det är bra att barn jobbar och lär sig pengars värde och allt sånt, men föräldrarna har ju fortfarande försörjningsansvar. Barn och tonåringar som ännu inte gått ut gymnasiet/fyllt 21 ska bli försörjda av sina föräldrar även under sommaren. De ska inte behöva jobba, även om det såklart ska uppmuntras.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:54:04 följande:
    Tillägg: Med att "försörja sig" menar jag naturligtvis fickpengar, hur de betalar för sina nöjen.
    Ja? Fickpengar ingår i försörjningen. Försörjning är inte bara mat och husrum.
  • LFF
    Anonym (katjing) skrev 2024-03-31 14:08:43 följande:

Vår son har fått ett sparkapital från bland annat oss föräldrar. Han får nu förvalta det själv efter bästa förmåga och vill inte ta av det, han är nästan för snål för att ta körlektioner. Han har haft sommarjobb två somrar i gymnasiet men har nu valt att inte ha det, för han vill vila på sommaren.

Hans nöjen kostar i princip inget, han träffar vänner och de håller på med fantasirollspel eller gör små utflykter vilket i stort sett är gratis när man redan har resekort. Och då behöver man inte en massa pengar om man är nöjd så.

Nu när han har studielån betalar han 4000/mån hemma och då betalar han alltså mest av alla sina vänner och kurskamrater. Ca hälften betalar inte en spänn hemma säger han, fast de bara går hemma arbetslösa och dräller, medan han pluggar 150%.

Vi har lärt honom sen han var liten vad det kostar att leva, att man ska vara glad för det man har fått gratis och man ska tänka efter vad man lägger sina pengar på. Det verkar funka.

Varför tar han studielån om han bor hemma? Den dagen mina barn är o den åldern så är det antingen "flytta till annan studieort och ta lån" eller bo hemma och ha bara studiebidraget och bo gratis i övrigt. Ja, just nu är studielånet jävligt förmånligt eftersom räntan varit så låg men den skulden drar även ner beloppet du kan låna till bostad. Bankerna tsr inte hänsyn till hur stor skuld du har kvar utan ser bara beloppet i en evighet.
  • Anonym (katjing)
    LFF skrev 2024-03-31 18:34:23 följande:
    Varför tar han studielån om han bor hemma? Den dagen mina barn är o den åldern så är det antingen "flytta till annan studieort och ta lån" eller bo hemma och ha bara studiebidraget och bo gratis i övrigt. Ja, just nu är studielånet jävligt förmånligt eftersom räntan varit så låg men den skulden drar även ner beloppet du kan låna till bostad. Bankerna tsr inte hänsyn till hur stor skuld du har kvar utan ser bara beloppet i en evighet.
    Rekommendationen från vår rådgivare var att ta studielånet även om man har sparade pengar som man kunde studerat för.
    Det är billiga pengar att investera och utvecklingen på dem är klart bättre än räntan.

Han behöver inte låna till bostad de kommande fem åren för vi äger en lägenhet på studieorten redan, och sen får vi se var han hamnar efter det.
  • GGN
    LFF skrev 2024-03-31 18:34:23 följande:
    Tar man studielånet och sparar pengarna behöver man inte låna lika mycket till en bostad sen. 
  • Anonym (Alexandra)
    GGN skrev 2024-03-31 18:55:36 följande:
    Tar man studielånet och sparar pengarna behöver man inte låna lika mycket till en bostad sen. 
    Personen sa ju dock ingenting om de 4000 investerades eller inte i inlägget LFF citerade. För behöver föräldrarna inte pengarna och inte investerar dem, känns det ju lite snålt att ungdomen ska betala 4k/månad av lånade pengar som nån slags principsak. 
  • Anonym (Mamma)

Jag har uppmuntrat jobb från 8:an, 9:an och då har det handlat om ett par veckors jobb. För mig har det inte mest handlat om att de ska tjäna pengar utan att de ska lära sig vad ett jobb innebär när de fortfarande är så unga att kraven på dem inte är så höga. När de tar studenten vill jag att de ska ha lite erfarenhet och inte ett blankt cv för att få en enklare start ut i livet. Mina barn nu närmare 30 har nu som vuxna uttryckt att detta i längden gett dem mer än vad ett par hundratusen på ett sparkonto hade gjort.

• LFF
    Anonym (katjing) skrev 2024-03-31 18:54:06 följande:
    Rekommendationen från vår rådgivare var att ta studielånet även om man har sparade pengar som man kunde studerat för.
    Det är billiga pengar att investera och utvecklingen på dem är klart bättre än räntan.

Han behöver inte låna till bostad de kommande fem åren för vi äger en lägenhet på studieorten redan, och sen får vi se var han hamnar efter det.
    Fast det är ju en annan sak, att investera lånade pengar. Och ja, just nu är det "billiga" pengar men eftersom reglerna för återbetalning ändrats och jag av egen erfarenhet hur det påverkar trots att jag har ett gammalt lån så vete tusan ändå. Men det är bara min egen åsikt. 

Tack för att du klargjorde att ni investerar pengarna. 
  • LFF
    GGN skrev 2024-03-31 18:55:36 följande:
    Det beror ju på cart man vill köpa. Och oavsett så påverkas storleken på lånet av återbetalningen varje månad. Jag har ca 5 år kvar på mitt lån (45+, strax under 100k i lån kvar) och betalar ca 1600kr i månaden. Gör jag en lånekalkyl hos banken skiter de högaktningsfullt i hur lång tid jag ska återbetala på utan de drar av minst 500k, vissa mer än så, på ett lånebelopp med och utan återbetalningen. 

Det är det jag menar, de 350 000 som jag började med i skuld vete tusan hur stor skillnad de hade gjort vid ett bostadsköp även om de investerats i något med hyfsat låg risk just för att man vill kunna ha dem hyfsat snart ändå. 
Svar på tråden Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?