• Anonym (TS)

Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?

Jag började jobba extra när jag var 14 år, några timmar 1-2 lördagar i månaden. Sommarjobbade sen varje sommar tills jag tog studenten.
    Vår äldsta son hade sitt första sommarjobb mellan nian och gymnasiet, ett krav från oss föräldrar men han tyckte inte det var något konstigt alls. Yngsta sonen tog själv initiativ till att sommarjobba och plockade jordgubbar på sitt första sommarjobb, mellan åttan och nian.

Vid vilken ålder tycker ni är rimligt?

Ni vars barn som aldrig sommarjobbar: Hur försörjer de sig under sommarmånaderna när de inte får studiebidrag?

• Svar på tråden Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?
  • Spucks

När hon var 16 - sommarjobb och fortsatte som extrajobb under terminstid. Hon hade velat börja när hon var 15 och fick för första gången, men det gick inte pga pandemin.
    Innan dess hade hon velat jobba som barnvakt, men hittade ingenting, de ville alla har barnvakt som är 18+.

• Soligakatten
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:18:21 följande:

Jag började jobba extra när jag var 14 år, några timmar 1-2 lördagar i månaden. Sommarjobbade sen varje sommar tills jag tog studenten.
    Vår äldsta son hade sitt första sommarjobb mellan nian och gymnasiet, ett krav från oss föräldrar men han tyckte inte det var något konstigt alls. Yngsta sonen tog själv initiativ till att sommarjobba och plockade jordgubbar på sitt första sommarjobb, mellan åttan och nian.

Ni vars barn som aldrig sommarjobbar: Hur försörjer de sig under sommarmånaderna när de inte får studiebidrag?

Det här inläggen är ju bara till för att hacka på andra. Vet inte annars varför du har intresse av att veta hur andra barn får in pengar på sommaten. De allra flesta sommarjobb har 16årsgräns, och ännu vanligare är det med 18årsgräns, om man inte plockar lite jordgubbar då.
  • Anonym (Mamma till fyra)

Det är svårt att få jobb som ungdom idag. 16års gräns på det mesta. Min dotter lyckades iaf komma in o jobba på en camping som 14 åring o ska jobba där tredje sommaren i rad nu. 

• Anonym (A)

Vad menar du med "hur försörjer sig barnen"?
    Det är ju föräldrarna som är försörjningsskyldiga så självklart är inte försörjningen ett problem.

Mina barn (äldsta 12 år nu) kommer få jobba om de vill när åldern tillåter, men inget som helst krav från mig.
    Just nu kan barnen jobba för mig för att få spelningar, men de föredrar att låta bli (och inte köpa i spelen).

Erfarenhet är bra men man skall inte förakta långa lediga somrar. Det kommer inte tillbaka på samma sätt senare i livet.

Själv var jag nog omkring 17-18 när jag hade mitt första sommarjobb. Innan dess hade jag bara sålt jultidningar och delat ut lite reklam.

• LFF
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:18:21 följande:

Eftersom det är vi som föräldrar som har försörjningsplikt så gäller det så klart även sommartid. Kommer peppa mina barn att söka sommarjobb när de har åldern inne men även att budgetera för att 10 månader ska räcka i 12 månader om de får studiebidraget. 

Jag spenderade sommaren på landet hos mina morföräldrar från jag var året till jag gick ut gymnasiet. Från det att jag fick studiebidraget så var det till viss del upp till mig att under de 10 månader som studiebidraget kom spara undan så jag hade även på sommaren, men fick även en slant om jag behövde extra.

När jag sedan började plugga på högskolan hade jag inga problem att spara undan så jag klarade sommarlovet om jag inte fick tag i något sommarjobb. 
  • Anonym (TS)
    Tillägg: Med att "försörja sig" menar jag naturligtvis fickpengar, hur de betalar för sina nöjen.
  • Anonym (U)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:54:04 följande:
    Tillägg: Med att "försörja sig" menar jag naturligtvis fickpengar, hur de betalar för sina nöjen.
    Det ingår också i föräldrarnas försörjningsplikt. Visste du inte det?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:54:04 följande:
    Det ändrar inte mitt svar
  • Spucks
    Anonym (U) skrev 2024-03-31 13:55:37 följande:
    Det ingår också i föräldrarnas försörjningsplikt. Visste du inte det?
    Var står det att föräldrar är tvungna att betala för nöjen till sina barn?
Svar på tråden Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?