Anonym (TS) skrev 2024-03-31 13:18:21 följande:
Vid vilken ålder började ditt barn arbeta? Var det något ni begärde?
Jag började jobba extra när jag var 14 år, några timmar 1-2 lördagar i månaden. Sommarjobbade sen varje sommar tills jag tog studenten.
Vår äldsta son hade sitt första sommarjobb mellan nian och gymnasiet, ett krav från oss föräldrar men han tyckte inte det var något konstigt alls. Yngsta sonen tog själv initiativ till att sommarjobba och plockade jordgubbar på sitt första sommarjobb, mellan åttan och nian.
Vid vilken ålder tycker ni är rimligt?
Ni vars barn som aldrig sommarjobbar: Hur försörjer de sig under sommarmånaderna när de inte får studiebidrag?
Eftersom det är vi som föräldrar som har försörjningsplikt så gäller det så klart även sommartid. Kommer peppa mina barn att söka sommarjobb när de har åldern inne men även att budgetera för att 10 månader ska räcka i 12 månader om de får studiebidraget.
Jag spenderade sommaren på landet hos mina morföräldrar från jag var året till jag gick ut gymnasiet. Från det att jag fick studiebidraget så var det till viss del upp till mig att under de 10 månader som studiebidraget kom spara undan så jag hade även på sommaren, men fick även en slant om jag behövde extra.
När jag sedan började plugga på högskolan hade jag inga problem att spara undan så jag klarade sommarlovet om jag inte fick tag i något sommarjobb.