Ni med adhd som inte medicinerar, vad har ni för hjälpmedel?
Jag tror till 100% att jag har adhd. Båda mina söner har det. Tänker dock inte att mina problem är så stora att jag ska ta någon annan persons köplats för en utredning. Vill istället försöka hitta hjälpmedel och stöd.
Jag är otroligt strukturerad. Det är så jag klarar vardagen. Mitt problem är väl snarare oförmågan att koncentrera mig på tråkiga saker t ex titta på filmer barnen vill se eller leka lekar de tycker är kul men inte jag och att jag har kort stubin. Höjer rösten snabbt. Har svårt med ljud och de skriker och lever om ofta. Är ofta energilös och orkar inte så mycket. Har svårt för när de inte är lika strukturerade som jag.
Är väldigt bra på mitt jobb, stresstålig osv. Men väntar ofta till sista minuten med saker. Har svårt att ta mig an nya, då jag vill följa min struktur och har svårt för att ta med mig nya t ex. Svårt att vänta på min tur, svårt att sitta i långa möten. Snurrar i stolen och byter position, biter på naglarna, kliar mig i hårbotten så jag får sår, ritar oändliga figurer på papper eller liknande. Har ett konstant pirr i kroppen som gör att jag typ inte kan sitta still. Har svårt att lyssna då andra pratar, då jag gärna vill ha sagt mitt och avbryter osv.
Vad finns det för hjälp att få?
Känner att jag härbärgerar, men jag har ju förmodligen en diagnos som arbetar mot mig.