Besittningsrätten kan gälla även privata fastigheter där det finns en lägenhet i huset och som hyrts ut som lägenhet.
Dvs hade dina föräldrar hyrt ut hela huset eller en bostadsrätt så finns ingen besittningsrätt.
Har de däremot en uttalad lägenhet i sitt hus så kan de inte kasta ut henne och ta in en annan hyresgäst. Som jag förstår det ska lägenheten fortsättningsvis hyras ut just som en lägenhet, så då gäller besittningsrätten. Om den slutat vara lägenhet och dina föräldrar skulle använda hela sitt hus så gäller den inte.
Men iom att dina föräldrar tar in nya hyresgäster, även om de är familj/släkt, då gäller faktiskt besittningsrätten! De har INTE hyrt ut en privatbostad, de har hyrt ut en lägenhet om jag fattar det rätt, så då har faktiskt hyresgästen besittningsrätt.
Nu har ju er hyresgäst redan ett nytt boende så saken är ju ändå löst.
Varför nämner du inte att lägenheten är i dåligt skick redan i din ts? Ofta brukar ts lägga till värre och värre saker i tråden när ts inte får exakt medhåll, vilket gör att jag tvivlar lite på sanningshalten om misären. Det hade ju nämnts i ts om det varit sant tänker jag?