• cosinus

    Behöver råd om min 7-åriga son och hans kompis med dåligt inflytande

    Det man gör är att man som några redan skrivit här håller på reglerna man har.

    Beter sig inte kompisen får den gå hem. Däremot tycker jag man håller ett vuxet lugn och är tydlig med att barnet är välkommet igen när det kan bete sig.

    Dvs, man kritiserar och markerar mot beteendet och inte mot barnet. Man förklarar sen för sitt egna barn att det där är inte ett ok beteende. Att man inte kan styra hur kompisen är annars men hemma hos oss är det inte ok och jag vill inte att du gör så någonstans.

    Dottern hade en kompis när hon var liten som jag lätt skickade hem 5 ggr om dagen. Men hon gick hem, lugnade ner sig och kom tillbaka igen varje gång. Dottern gillade henne när det funkade och fann stöd i att vi skickade hem henne när det gick över styr och hon behövde heller aldrig fundera över vilka beteenden vi tyckte var ok.

    kompisen lugnade sig när hon blev äldre och jag är faktiskt rätt stolt över att vi hjälpt till att visa henne rätt och fel och att vi varken lät henne hållas eller portade henne för att vi inte orkade eller vågade stå upp. 

Svar på tråden Behöver råd om min 7-åriga son och hans kompis med dåligt inflytande