• Aliona

12 mån väntetid till logoped!?

Det ät jättelånga tider och det är helt oacceptabelt så klart! Vi hade tack och lov en bvc-sköterska som kände till problemet med köer och skickade in remissen tidigt för säkerhets skull. Nu visade sig att vi också behövde logoped. Väntade nog en bit över ett år. 

Men sen måste jag säga att vi inte var imponerade av den hjälp vi fick. Kartläggningen var bra för det kunde jag inte göra själv, men sen gick vi en gång i månaden eller även två-tre månader mellan besöken, medan 95% av jobbet fick jag ändå göra själv. Jag hade lika gärna kunnat läsa mig till övningar och skapa eller köpa eget material, vilket jag till sist gjorde. 

Vad exakt är det får språkproblem ditt barn har? 

En vän till mig var också missnöjd med hjälpen de fick genom landstinget och gick till slut till en privat logoped, och då lossnade det snabbt. 

Om du har råd så skulle jag råda dig att söka privat hjälp. Har barnet fortfarande problem när ni kommer fram i vårdkön så kan ni gå på besök där och se om det är värt att byta. 

Vill ni leta material och övningar själva så är finska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten ett jättebra tips, och Hatten förlag. På biblioteken (tex i Malmö) har de äpplepåsar med material för barn som behöver hjälp med språket. 

Svar på tråden 12 mån väntetid till logoped!?