• Anonym (S)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Tycker du har väldigt kloka resonemang. Jag tänker som dig. Jag försöker uppfostra mina barn till snälla, ärliga och respektfulla individer. De gånger min 6åring har ljugit har jag frågat varför och sagt att man inte ska ljuga. Barn gör inte alltid som vi säger dom gör som vi gör. Vill man lära barnen att det är okej, ljug på. Vill man visa att det rätta är att vara ärlig så visa barnen att vi är ärliga. 

Jag har aldrig någonsin ljugit om barnens ålder. Tex vi var på lekland och fick betala fullpris för barnet som nyligen fyllt 1 år. Vilket jag tyckte kändes orimligt för en 1 åring är för liten för nästan allt där. Jag ljuger inte om åldern men eftersom jag inte vill betala fullpris på ett litet barn så åker vi inte dit förens det är värt pengarna. Skulle vi inte ha råd att betala fullpris så skulle vi också avvakta. Vi har fått avstå en hel del då vi flera månader går plus minus noll och vissa månader fått tagit av sparkontot, ändå finns inte på världskartan att ljuga. Kan förstå om lögnen kan rädda livet på någon i familjen men för att ha råd med nöje, näe så pinsamt! Tycker din man är pinsam faktiskt skulle bli jätteobekväm om min man skulle ljuga för någon mitt framför ögonen på mig eller barnen. Skulle nog av ren reflex säga "men hon fyllde ju 7 år i februari, har du glömt det?" 

• Anonym (S)

Jag kommenterade innan men missade att skriva med en sak. Jag brukar tänka såhär också vad kan lögnen få för konsekvens. tex det händer en olycka och det kommer fram att ni angett fel ålder? Vad händer då? Kan ni få konsekvenser för det. Tänk en allvarlig olycka och din 7 åring bryter nacken. Kommer försäkringar gälla om ni ljugit? 

Ett exempel, jag kör lastbil och fick lastbilen lastad åt mig på natten. När lasset var för tungt så lastade de inte allt på min lastbil utan tog bort några ton och la på en kollegas lastbil istället. Men jag fick alla papper. En morgon vägde det flera ton för mycket. Jag trodde de hade skickat en kollega också vilket det visade sig att dom inte gjort för att de hade ingen som kunde ta det som vägde för mycket. Jag sa till på kontoret att gör aldrig om det där. Jag vill inte köra med överlass. Fick då sagt att "det gör inget, ingen bryr sig." Jo jag bryr mig, vad skulle hända om min lastbil får punktering framhjulspunktering den dagen och jag frontalkrockar med en annan bil och den personen omkommer? Förmodligen får jag indraget körkort, kanske blir vållande till annans död, får höga böter. För sker en olycka så utreder polisen allt och ser dom att jag då har 7 ton för mycket lastat, tro fan på att jag får konsekvenser. Vist i de allra flesta fall kommer man undan med lögner, men en miten lögn kan leda till allvarliga konsekvenser om man inte tänker konsekvent. 

Samma sak om man står skriven på fel adress och huset man bor i men inte är folkbokförd i börjar brinna. Tro inte att räddningstjänsten kommer leta efter dig eftersom du på papper kommer inte saknas då. 

Så bestämmer ni er för att ljuga kolla upp vad som kan hända. Om jag var du skulle jag göra en deal med pappan. Var pinsam ring upp skidanläggningen och fråga varför barn innan en viss ålder får åka gratis, kan man få konsekvenser vid allvarlig olycka om man ljuger om ålder? osv... Om det inte skulle finnas någon risk med att ljuga om åldern ta då en funderare igen om du är beredd att ändra åsikt med bekostnad att ni lär barnen att det är okej att ljuga.

Att ljuga kan bli billigt, men kan lika gärna bli dyrare i slutändan. 

• Anonym (S)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-30 17:46:45 följande:
    Varför tänker du att försäkringen inte skulle gälla om barnet inte har liftkort..? 
    Förmodligen gäller försäkringen, men värt att tänka på att lögnerckan straffa sig. Så man kan riskera mycket för en liten lögn eller för att man inte gör rätt för sig. Om en olycka sker kan det bli så att när de börjar snoka lite i vad som hänt och skidanläggningen blir indragen så kan det kanske komma fram att barnet inte haft ett giltligt liftkort och har inte haft rätt att använda liftarna. Antingen kanske man får betala böter till anläggningen för att man lurat dom, eller så kanske föränringsbolaget trycker på att barnet hade inte rätt att använda liftarna och hade inget där att göra och kan påverka försäkringen. Försäkringsbolag är rätt så hårda och försöker hitta anledning till att inte betala ut ersättning. Tex. råkade ut för att någon skadade våran bil och vi viste vem som använde bilen (fanns bevis på att den bilen orsakat skadan och fanns bevis på vem som brukade den) Den som brukade bilen var inte den som ägde bilen. Både polis och försäkringsbolaget började ställa mycket frågor till mig om just vem som brukade bilen. Jag fick skadorna åtgärdad utan att behöva betala en krona. Deras bil försvann från dom ungefär då. Fått höra att det räknas som försäkringsbedrägeri att bilen inte står på den som äger den. 

Samma sak om man är på en arbetsplats man inte har rätt att vara på så är man oförsäkrad. Så man ska alltid tänka sig för. Många tänker att det gör inget att jag ljuger eller att jag bryter lite mot en viss lag för ingen kommer märka ändå. Men om det just är den gången man är orlig som olyckan är framme kan det nig bli dyrt. Därför rekommenderar jag att TS man ska ringa anläggningen och fråga vilka konsekvenser det kan få om man ljuger, om förädkringar gäller om olyckan är framme om man angett fel födelsedag för någon som befinner sig på anläggningen eller om de kan riskera böter. Ringer dom kommer de få svart helt enkelt. Däremot kommer de på anläggningen skratta åt dom och inte rekommendera dom att ljuga. 
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?