-
Kan de bli polisanmälda för det?Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-28 23:44:31 följande:Detta är ingen vit lögn, det är bedrägeri.
-
Ok rimlig polisanmälan då, som kan leda till nåt, ursäkta så mycket att jag uttryckte mig så tokigtAnonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 02:06:11 följande:Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen.
bedrägeri är väl ett brott tänkte jag -
Det är väl bedrägeri om man ljuger för att roffa åt sig nåt man inte hade rätt till. Varför polisanmäler affärer snatterier som handlar om småpengar om någon unge snott godis. Har den personalen mer betalt än de som jobbar med skidliftar?Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 12:00:50 följande:
Absolut men det här är inte bedrägeri. Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri men inget lär hända och sannolikheten att ens bli anmäld är minimal. Personalen kan inte bevisa att barnet har fyllt 7 år. Tro mig när jag säger att man inte får tillräckligt betalt för att bry sig. Där jag jobbade (stor nöjespark) släppte cheferna bara iväg dem om vi i personalen stod på oss och vägrade släppa in barnen gratis.
sen är det väl inte den som anmäler som måste bevisa innan för övrigt. Det lär väl en utredning visa vad ingen hade för ålder när föräldrarna ljög om åldern för att slippa betala -
Menar ju om man ändå kommer på dem, sen blir det väl en bevisfråga, om ungen verkligen var för gammal, så det lär visa sigAnonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 09:49:31 följande:
Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det.
Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften.
det sliter ju på liften, all användning gör det -
Det har ju getts några exempel i tråden på att barnet själv säger sin ålder högt. Då uppenbaras bedrägeriförsöket.Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 12:46:16 följande:
Hur skulle det gå till? Och hur ska det visa sig? Enda scenariot jag kan komma på är om barnet tappar sin legitimation just efter han/hon satt sig i liften och det är inte särskilt troligt de flesta i den åldern bär inte ens runt på legitimation framförallt inte i skidbacken.
På vilket sätt sliter en person som är 7 år och 1 dag mer på liften än någon som är 6 år och 364 dagar?
Sa inte att det sliter mer än med en sexåring, det var inte poängen. Du påstod att inget försvinner för att sjuåringen använder liften, men det gör det, allt användande innebär slitage och när barnet fyllt sju så vill inte företaget bjuda på det längre -
Jag har inte påstått man ska göra något, den anställd som är osäkert får väl fråga sin chef hur det ska hanterasAnonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 14:36:27 följande:
Vad ska man göra åt det som anställd? Ringa polisen på sin fritid och ge en beskrivning på någon som kan vara vem som helst?
Om en 6- åring stjäl godis försvinner det lika mycket som om en 7- åring gör det medan liften inte blir mer sliten.
det slits mer utan ersättning ju fler som ska åka gratis. och nu har ju företaget bestämt sig för när de vill bjuda på det och inte, det är ju upp till dem. Om de kan få betalt för en sjuårings åkande men blir blåsta på det så förlorar de ju på det. Så jo det är något som försvinner för dem