Inlägg från: Anonym (Math dude) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Math dude)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Rent väntevärdemässigt är det givet positivt att göra på din mans vis om man inte räknar in skammen att bli påkommen som en särskt stor kostnad.

Däremot att konstant vara och jaga kostnader känns inte så roligt när man samtidigt behöver bli skurk på köpet. Jag brukar alltid tänka att det får kosta när vi väl ger oss iväg.

Min bild är att man absolut kan snåla, men gränsen går vid att saker är olagliga. 

• Anonym (Math dude)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 12:00:50 följande:

Absolut men det här är inte bedrägeri. Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri men inget lär hända och sannolikheten att ens bli anmäld är minimal. Personalen kan inte bevisa att barnet har fyllt 7 år. Tro mig när jag säger att man inte får tillräckligt betalt för att bry sig. Där jag jobbade (stor nöjespark) släppte cheferna bara iväg dem om vi i personalen stod på oss och vägrade släppa in barnen gratis.

Det kryllar av sätt man kan spara/tjäna pengar i vårt samhälle genom att begå ringa bedrägeri eller andra brott där risken att åka dit är så låg att det absolut är värt att göra det om man inte känner att skammen att bli påkommen är ett stort problem,.Det som kan vara jobbigt är att få en prick i registret. Se t.ex. denna kvinna som nog ångrade sig och lite sent fann att fifflet inte vart så bra. Hon har vart sjukskriven på sitt jobb sedan dess:
    www.flashback.org/t3580962p21

Vårt samhälle bygger på att de flesta av oss inte är alltför bedrägliga. Om fifflet blir för stort kommer tilltron för alla övriga till systemet att avta. 
  • Anonym (Math dude)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 18:11:37 följande:
    Jag tror som sagt inte det räknas som ringa bedrägeri om man inte satt det i system. Det finns inte en chans att de blir anmälda inget företag är så dumma att de riskerar sån dålig publicitet för en sån skitgrej. Jag har jobbat i kassan på en stor nöjespark i flera år och det är jätte, jätte vanligt att folk ljuger om hur gamla barnen är. Folk här verkar tro att det blir fängelsestraff direkt om barnet försäger sig men där jag jobbade hände inget fast barnet stod och gormade så det hördes i hela parken att föräldrarna sagt fel. 
    Bytte du åsikt efter 6 timmar och 11 minuter? Så här skrev du klockan 12:00: Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri ...

Jag är inte jurist, men har läst straffrätt och polislära på högskolenivå. Jag menar att det sannolikt är brottsligt, men jag håller helt med om analysen att låg risk att åka fast föreligger just för att de räknar med att det inte är värt att jaga myglare.

Låg sannolikhet att åka dit gäller även om du stjäl en schysst cykel och kränger den. Behåll den gärna något år och göm undan den så är risken väldigt liten att åka dit. Även rattar på BMW-bilar ger bra pengar och låg risk att åka fast liksom stöld av båtmotorer. 
  • Anonym (Math dude)
    cleoeme skrev 2024-03-29 16:59:04 följande:

Har varit i samma situation.. min dåvarande make ljög om vårat barns ålder flera gånger när vi tex gjorde buss/tåg resor. Så himla pinsamt.
    En man i 40års åldern alltså.. nej jag tycker det är ett sånt pinsamt beteende. Jag var livrädd för att vi skulle bli kontrollerade eller att barnet skulle råka försäga sig.
    Jag har aldrig gjort så och kommer aldrig göra det heller. Har vi inte råd pga vi måste betala för vårat barn också så åker vi inte helt enkelt.
    För övrigt är han nu mer ett ex.

Du låter som bra grusmaterial. Bra att droppa gnidbuken.😀👍
  • Anonym (Math dude)

Ahh,
    Ett induktions bevis. 

Med det resonemanget så skulle det ju fungera att alla sjuåringar också åker gratis. Inget godis blir ju uppätet då heller. Och på samma sätt kan man fråga sig om den som just fyllt åtta inte kan säga att den är sju...inget godis uppätet där heller..... .....och om 93-åromgarna nu får åka gratis, då gör det väl inget om 94-åringarna också åker gratis, eller? Inget godis uppätet där heller. 

Det låter som ett bra ställe!

Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-30 09:49:31 följande:

Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det. 

Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften. M

Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?