Inlägg från: Anonym (Hon i kassan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hon i kassan)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Det är jättemånga som ljuger om barnens ålder se till att prata med barnet innan bara annars kommer barnet försöka rätta dig när ni köper passen. Jag har jobbat i kassan där det varit olika priser efter en viss ålder och det är supervanligt att barnet står och skriker att de inte är y år utan x år gammal när föräldrarna ska betala och barnet blir bara mer och mer upprörd när föräldrarna försöker få tyst på dem. 

Jag tycker inte det är värt att förstöra resan för en sån här sak är det superviktigt för din man så gå på vad han säger ibland får man göra saker man inte gillar. 

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-28 23:53:17 följande:
    Kan de bli polisanmälda för det?
    Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-28 23:53:17 följande:
    Kan de bli polisanmälda för det?
    Polisanmäld kan man väl bli för vad som helst jag kan polisanmäla någon för att personen bär röda byxor det betyder inte att det är olagligt eller att något händer med personen. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-29 09:51:47 följande:
    Ok rimlig polisanmälan då, som kan leda till nåt, ursäkta så mycket att jag uttryckte mig så tokigt

bedrägeri är väl ett brott tänkte jag

Absolut men det här är inte bedrägeri. Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri men inget lär hända och sannolikheten att ens bli anmäld är minimal. Personalen kan inte bevisa att barnet har fyllt 7 år. Tro mig när jag säger att man inte får tillräckligt betalt för att bry sig. Där jag jobbade (stor nöjespark) släppte cheferna bara iväg dem om vi i personalen stod på oss och vägrade släppa in barnen gratis.

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-29 12:43:07 följande:
    De prioriterar ju att kunderna har en bra upplevelse än att en sjuåring betalar för sig, just för att det jämnar ut sig i längden. Det blir mer värdefullt att familjen har en bra erfarenhet av parken eller skidbacken och pratar om det med sina vänner som kanske i sin tur också åker dit, än att nån gör en jättegrej över en skitsak och kanske får dem att lämna en dålig review. Sen att familjen gör fel är ju inte riktigt poängen. 

Det är ju inte som att företaget kommer gå omkull över det här.
    Precis, så jag förstår inte varför ts och hennes man gör en jättegrej av det, det är barnen som blir lidande av att de bråkar oavsett vad man tycker i sakfrågan. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-29 13:15:47 följande:
    Alltså... Jag kan förstå olika åsikter. Men fattar inte att det ska bli en så stor grej.

Som du säger, det är ju ungarna som blir lidande big-time. Om nu mamman värnar om sitt enorma samvete kan hon ju fundera på varför hon straffar barnen?
    Eller hur. Jag har svårt att ta både frågan och de flesta svaren på allvar. Är folk såhär på riktigt? I så fall förstår jag varför 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Math dude) skrev 2024-03-29 13:41:41 följande:
    Det kryllar av sätt man kan spara/tjäna pengar i vårt samhälle genom att begå ringa bedrägeri eller andra brott där risken att åka dit är så låg att det absolut är värt att göra det om man inte känner att skammen att bli påkommen är ett stort problem,.Det som kan vara jobbigt är att få en prick i registret. Se t.ex. denna kvinna som nog ångrade sig och lite sent fann att fifflet inte vart så bra. Hon har vart sjukskriven på sitt jobb sedan dess:
    www.flashback.org/t3580962p21

Vårt samhälle bygger på att de flesta av oss inte är alltför bedrägliga. Om fifflet blir för stort kommer tilltron för alla övriga till systemet att avta. 
    Jag tror som sagt inte det räknas som ringa bedrägeri om man inte satt det i system. Det finns inte en chans att de blir anmälda inget företag är så dumma att de riskerar sån dålig publicitet för en sån skitgrej. Jag har jobbat i kassan på en stor nöjespark i flera år och det är jätte, jätte vanligt att folk ljuger om hur gamla barnen är. Folk här verkar tro att det blir fängelsestraff direkt om barnet försäger sig men där jag jobbade hände inget fast barnet stod och gormade så det hördes i hela parken att föräldrarna sagt fel. 
  • Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (Math dude) skrev 2024-03-29 22:07:27 följande:
    Bytte du åsikt efter 6 timmar och 11 minuter? Så här skrev du klockan 12:00: Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri ...

Jag är inte jurist, men har läst straffrätt och polislära på högskolenivå. Jag menar att det sannolikt är brottsligt, men jag håller helt med om analysen att låg risk att åka fast föreligger just för att de räknar med att det inte är värt att jaga myglare.

Låg sannolikhet att åka dit gäller även om du stjäl en schysst cykel och kränger den. Behåll den gärna något år och göm undan den så är risken väldigt liten att åka dit. Även rattar på BMW-bilar ger bra pengar och låg risk att åka fast liksom stöld av båtmotorer. 

Nej, jag har inte bytt åsikt. Hur fick du orden möjligtvis och eventuellt till att det absolut är så? Det lär inte vara brottsligt om man vid ett tillfälle ljuger om barnets ålder även om de skulle bli anmälda och polisen mot all förmodan skulle slösa sina resurser på att utreda lär det inte bli en fällande dom. 

Att jämföra med att sno tillhörigheter är bara larvigt. 

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 09:33:51 följande:
    Det är väl bedrägeri om man ljuger för att roffa åt sig nåt man inte hade rätt till. Varför polisanmäler affärer snatterier som handlar om småpengar om någon unge snott godis. Har den personalen mer betalt än de som jobbar med skidliftar?

sen är det väl inte den som anmäler som måste bevisa innan för övrigt. Det lär väl en utredning visa vad ingen hade för ålder när föräldrarna ljög om åldern för att slippa betala 

Hej, chefen. Jag skulle behöva gå två timmar tidigare kan någon täcka upp för mig jag tänkte polisanmäla 17 personer som jag misstänker ha ljugit om sina barns ålder det är en timmes telefonkö för att komma fram till polisen just nu. Jag har skrivit upp signalement på alla för konstigt nog ville ingen säga vad de heter. Vad baserar jag mina antaganden på? Jag tycker de ser två månader äldre ut det är inte mitt jobb att bevisa det. 

Att jämföra med snatteri är bara larvigt snattar man godis försvinner godiset här försvinner inte liften. 

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 12:18:27 följande:
    Menar ju om man ändå kommer på dem, sen blir det väl en bevisfråga, om ungen verkligen var för gammal, så det lär visa sig

det sliter ju på liften, all användning gör det

Hur skulle det gå till? Och hur ska det visa sig? Enda scenariot jag kan komma på är om barnet tappar sin legitimation just efter han/hon satt sig i liften och det är inte särskilt troligt de flesta i den åldern bär inte ens runt på legitimation framförallt inte i skidbacken. 

På vilket sätt sliter en person som är 7 år och 1 dag mer på liften än någon som är 6 år och 364 dagar? 

• Anonym (Hon i kassan)
    Anonym (...) skrev 2024-03-30 13:11:38 följande:
    Det har ju getts några exempel i tråden på att barnet själv säger sin ålder högt. Då uppenbaras bedrägeriförsöket.

Sa inte att det sliter mer än med en sexåring, det var inte poängen. Du påstod att inget försvinner för att sjuåringen använder liften, men det gör det, allt användande innebär slitage och när barnet fyllt sju så vill inte företaget bjuda på det längre

Vad ska man göra åt det som anställd? Ringa polisen på sin fritid och ge en beskrivning på någon som kan vara vem som helst? 

Om en 6- åring stjäl godis försvinner det lika mycket som om en 7- åring gör det medan liften inte blir mer sliten. 

Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?