Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 13:27:11 följande:
    Ljuga om barns ålder för billigare pris?

Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

Ja, alltså jag tycker att du är väldigt stelbent, särskilt om den bara är nån månad. Herregud, det är ju inte som om barnet är 10-11 år här. Barnet är ju faktiskt nästan under sju år. Det känns som att du övertänker det här.

Istället för att helt snöa in er på om man ska ljuga eller inte, hade jag istället börjat oroa mig över er totala brist på kommunikationsförmåga, att kompromissa och samarbeta. Ni är alltså på väg att ställa in hela resan över en sån här skitgrej? Herregud. Skärp dig! Inte undrar på att folk går isär stup i kvarten när folk verkar glömma att dom själva och partnern är ett team och inte motståndare. 

• Anonym (Alexandra)
    LFF skrev 2024-03-29 06:49:18 följande:
    Så vem ska kompromissa? Ska TS ge sig för att mannen är en snål idiot? Ska hon bortse från vad hon tycker och känner i detta för att "kompromissa och samarbeta"? En vill betala, en inte, hur "kompromissar och samarbetar" man i det läget? 

Eller är det för att du håller med TS man som du tycker att TS ska ge sig? Hur lång tid efter en åldersgräns neråt (för att få något gratis) är det ok att ljuga om ett barns ålder? Två månader? Fyra? Sex? Mer? Kanske ett år om barnet är litet? 

Mina var 4 månader förbi när de behövde betala för liftkort. Fanns inte på kartan att vi skulle ljuga om det hela. 
    Är väl snarare att de båda gör det här till en sån jättegrej att de funderar på att hellre ställa in resan helt än att hitta en lösning som fungerar för dem båda. Som andra har sagt, det är ju liksom inte på liv eller död här och de borde ju kunna prata om det här och komma överens om hur dom ska göra. Det handlar ju bara om ett sketet liftkort liksom.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Hon i kassan) skrev 2024-03-29 12:00:50 följande:

Absolut men det här är inte bedrägeri. Möjligtvis, eventuellt ringa bedrägeri men inget lär hända och sannolikheten att ens bli anmäld är minimal. Personalen kan inte bevisa att barnet har fyllt 7 år. Tro mig när jag säger att man inte får tillräckligt betalt för att bry sig. Där jag jobbade (stor nöjespark) släppte cheferna bara iväg dem om vi i personalen stod på oss och vägrade släppa in barnen gratis.

De prioriterar ju att kunderna har en bra upplevelse än att en sjuåring betalar för sig, just för att det jämnar ut sig i längden. Det blir mer värdefullt att familjen har en bra erfarenhet av parken eller skidbacken och pratar om det med sina vänner som kanske i sin tur också åker dit, än att nån gör en jättegrej över en skitsak och kanske får dem att lämna en dålig review. Sen att familjen gör fel är ju inte riktigt poängen. 

Det är ju inte som att företaget kommer gå omkull över det här.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (S) skrev 2024-03-30 15:58:30 följande:

Jag kommenterade innan men missade att skriva med en sak. Jag brukar tänka såhär också vad kan lögnen få för konsekvens. tex det händer en olycka och det kommer fram att ni angett fel ålder? Vad händer då? Kan ni få konsekvenser för det. Tänk en allvarlig olycka och din 7 åring bryter nacken. Kommer försäkringar gälla om ni ljugit? 

Varför tänker du att försäkringen inte skulle gälla om barnet inte har liftkort..? 
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?