• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Lynx123
    Tow2Mater skrev 2024-05-27 17:27:37 följande:
    Så brukar du och din respektive aldrig bråka? Om ni bråkar, brukar ni bråka i lugn samtalston? Eller brukar ni alltid kunna behärska er?
    Vi kan absolut tycka olika, bli upprörda och/eller bli sårade men då pratar vi om det. Att gapa tjänar ju ingenting till, blir ju bara kontraproduktivt.
  • Tow2Mater
    Lynx123 skrev 2024-05-27 22:51:07 följande:
    Vi kan absolut tycka olika, bli upprörda och/eller bli sårade men då pratar vi om det. Att gapa tjänar ju ingenting till, blir ju bara kontraproduktivt.
    Så ni brukar bli upprörda men fortsätta prata utan att höja rösten?
    (jag prata inte om att gapa och skrika nu).
  • Anonym (Sjuka män)

Usch,spring medans du kan!Hemsk man han är!

• Anonym (Delia)
    Anonym (Why) skrev 2024-05-15 10:31:56 följande:

Jaså min tråd tog fart igen.
    Jag mår bra och relationen har hämtat sig bra efter händelsen. Det "men" jag har kvar är att senast han blev arg på mig och höjde rösten så blev jag riktigt rädd och började gråta hysteriskt. Bråket upphörde tvärt då men var ingen kul känsla så jag inser ju att där finns att bearbeta hos mig och att jag borde prata med någon. 
    (Detta var första gången efter händelsen som vi blev lite ovänner och rösten höjdes.)

Du mår inte bra när du gråter hysteriskt. Eller hur?! Det var inte du som började det här bråket. Din man hotar dej till livet och slår dej blodig. Din man är också alkoholist. Ledsen att säga det. Men det finns NOLL förutsättningar för en relation för er del. Är du på riktigt rädd om det själv så söker du psykologkontakt OCH lämnar den här dysfunktionella relationen. Den är redan förstörd. Det var han som förstörde den. Se till att han inte förstör dej också. Gå vid första slaget! 

Att du slog honom var också fel. Men jag antar det rent psykologiskt var dels en form av självförsvar men också ett test från din sida. Det vill säga du blev mordhotad och du försvarade dej, samt att du också testade hur mycket av sanning han talade när han sa att han skulle slå ihjäl dej. Du har svaret. Han backar inte för att göra dej illa om du inte gör som han vill. En man som älskar en använder sin styrka, både psykiska men i yttersta nödfall även sin fysiska styrka för att SKYDDA sin familj. Allt annat är fel.
  • Anonym (Why)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-28 04:12:50 följande:
    Du mår inte bra när du gråter hysteriskt. Eller hur?! Det var inte du som började det här bråket. Din man hotar dej till livet och slår dej blodig. Din man är också alkoholist. Ledsen att säga det. Men det finns NOLL förutsättningar för en relation för er del. Är du på riktigt rädd om det själv så söker du psykologkontakt OCH lämnar den här dysfunktionella relationen. Den är redan förstörd. Det var han som förstörde den. Se till att han inte förstör dej också. Gå vid första slaget! 

Att du slog honom var också fel. Men jag antar det rent psykologiskt var dels en form av självförsvar men också ett test från din sida. Det vill säga du blev mordhotad och du försvarade dej, samt att du också testade hur mycket av sanning han talade när han sa att han skulle slå ihjäl dej. Du har svaret. Han backar inte för att göra dej illa om du inte gör som han vill. En man som älskar en använder sin styrka, både psykiska men i yttersta nödfall även sin fysiska styrka för att SKYDDA sin familj. Allt annat är fel.
    Mitt slag hade inget med det han sa att göra. 
    Men iaf, hade detta skett utan att jag sett att jag provocerat fram det så hade allt varit en helt annan femma. Jag har rejält stor del i detta och det måste jag ta ansvar för. Liksom han måste ta ansvar över sin del vilket jag upplever att han gör. Det är alltid trist när folk drömmer ut ens förhållande men jag får ju helt enkelt skylla mig själv som vände mig hit. Med lite eftertanke så borde jag ha förstått vad folk skulle komma med här. Här på fl är allting så himla svart eller vitt. 
    Oavsett så har jag tagit mitt beslut och nu kan folk bara sluta skriva mer i tråden. Hade jag kunnat så hade jag låst den eller plockat bort den. 
  • Lynx123
    Tow2Mater skrev 2024-05-27 22:57:43 följande:
    Så ni brukar bli upprörda men fortsätta prata utan att höja rösten?
    (jag prata inte om att gapa och skrika nu).
    Ja, precis så. Vi hör ju inte varandra bättre bara för att vi höjer rösterna. Snarare vill vi båda kommunicera hur vi känner och förstå.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Why) skrev 2024-05-28 06:55:17 följande:
    Mitt slag hade inget med det han sa att göra. 
    Men iaf, hade detta skett utan att jag sett att jag provocerat fram det så hade allt varit en helt annan femma. Jag har rejält stor del i detta och det måste jag ta ansvar för. Liksom han måste ta ansvar över sin del vilket jag upplever att han gör. Det är alltid trist när folk drömmer ut ens förhållande men jag får ju helt enkelt skylla mig själv som vände mig hit. Med lite eftertanke så borde jag ha förstått vad folk skulle komma med här. Här på fl är allting så himla svart eller vitt. 
    Oavsett så har jag tagit mitt beslut och nu kan folk bara sluta skriva mer i tråden. Hade jag kunnat så hade jag låst den eller plockat bort den. 
    Kvinnojourer idag uppmanar till att gå före första slaget. Du är så sorglig nu TS, som stannar i ett skitförhållande. Och handen på hjärtat: Du visste när du skrev vad vi skulle säga. Du måste fråga dej nu:

Why?

sverigesradio.se/artikel/6655057
  • Anonym (Why)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-28 08:33:55 följande:
    Kvinnojourer idag uppmanar till att gå före första slaget. Du är så sorglig nu TS, som stannar i ett skitförhållande. Och handen på hjärtat: Du visste när du skrev vad vi skulle säga. Du måste fråga dej nu:

Why?

sverigesradio.se/artikel/6655057
    Ja, det visste jag så jag ångrar att jag skrev här. Jag är av synen att jag anser vi är värda en andra chans helt enkelt. Kanske får jag ångra det, kanske inte. Bara för det hänt en gång så betyder inte det att det måste ske igen. Jag vet statistiken pekar på det men det kan också gå bra
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Why) skrev 2024-05-28 08:44:31 följande:
    Ja, det visste jag så jag ångrar att jag skrev här. Jag är av synen att jag anser vi är värda en andra chans helt enkelt. Kanske får jag ångra det, kanske inte. Bara för det hänt en gång så betyder inte det att det måste ske igen. Jag vet statistiken pekar på det men det kan också gå bra
    En andra chans kan han få när han råkat äta upp allt mitt lördagsgodis och bett om ursäkt för det.

En person som mordhotar dej och slår dej blodig är värd att polisanmälas.
  • Anonym (F)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-28 04:12:50 följande:

Lästa jag precis detta. Gå vid första slaget. Du måste missat vem som utdelade första slaget. Menar du på riktigt att första slaget är en form att självförsvar?

Menar du att en man som älskar kan tåla lite stryk för han skulle inte slå tillbaka?

Vänd på begreppen.

En man slår en kvinna i ansiktet och hon slår tillbaka. Skulle du se på den situationen likadant?

Herregud!
Svar på tråden Lördag som eskalera