Inlägg från: Anonym (Delia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Delia)

Lördag som eskalera

Anonym (Mk) skrev 2024-05-29 06:55:41 följande:

Menar du att er relation är sund? 

Att det ni gjorde är bra? 

Att slå på någon i en relation är per definition destruktivt.  Hur kan du inte fatta det? 

Ett helt samhälle accepterar i skarpt läge mäns våld mot kvinnor (och barn). Läs gärna om hur polisen, mamman, anhöriga och skolan larmar innan åttaåriga Tintin blir mördad av sin pappa. Pappan fick trots alla larm umgås enskilt med sin son.

Min mamma vågade inte lämna pappa med omsorg om mej. Hon var rädd att pappa skulle hämnas och göra mej illa. Kanske hade hon rätt. Jag vet inte. Men jag vet att hon sökte hjälp och att hon inte blev tagen på allvar. Våldet är normaliserat i samhället. Så kanske är det inte så konstigt att TS inte fattar. Men vi måste hjälpas åt att stoppa (det dödliga) våldet, som börjar med psykisk och fysisk misshandel.

www.svt.se/nyheter/om/mordet-pa-8-arige-tintin-i-lulea
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 08:07:06 följande:
    Skillnaden är att det hänt en gång. 
    Du har blivit slagen blodig OCH din man har hotat att mörda dej. Vad har bara hänt en gång menar du? 
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 08:40:03 följande:

Ni kan få fortsätta älta detta om ni vill. Jag har tagit beslutet att vår relation är värd en chans. Jag har lagt det bakom mig och där finns ingenting ni skriver som kommer att få mig att ändra åsikt. Jag vet hur vi har det i vanliga fall och det är underbart. För mig är detta nu bara en dålig mardröm. 

Jag hoppas du vaknar upp från din mardröm.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 09:30:27 följande:
    Du har faktiskt fel i det. Relationen är förstörd så som den var. Sen hoppas jag att du är det där extremt sällsynta undantaget så att ni kan ha en ny relation som du kanske nöjer dig med. Jag kommer aldrig att leva så igen men det är jag det.

Ni gjorde...ja, du mår ju bättre kortsiktigt av att lura dig själv så, även det är klassiskt. Samma mönster som återkommer, gång på gång.
    Ja det är extremt sällsynt att kunna älska någon som slagit dej blodig och mordhotat dej.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 11:06:54 följande:
    Så om någon smäller till dig så lägger du dig på rygg med svansen mellan benen? Jag slår tillbaka. Jävligt naturlig reaktion att försvara sig själv om du frågar mig.

Sen ska man ju inte smälla till en tjej som gett dig en örfil. Du håller om nödvändigt fast hennes handleder för att avstyra ytterligare örfilar. Har hänt mig någon gång.
    Jag slog aldrig tillbaka när min pappa slog mej när jag var liten. Jävligt naturlig reaktion att INTE slå tillbaka.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 11:47:49 följande:
    Du kan ju inte dra exempel som inte har med saken att göra.

Viss skillnad på en unge som inte kan försvara sig mot en vuxen. Här snackar vi om en fullvuxen man som får en smäll. Då är det naturligt att försvara sig.
    Om din fru slår dej med handflatan ger det dej ingen rätt att slå henne blodig med ett knytnävsslag. Det är både olagligt och fegt. Finns som sagt andra sätt att försvara sej på, som att kontakta Familjerådgivare eller lämna relationen.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 11:47:49 följande:
    Du kan ju inte dra exempel som inte har med saken att göra.

Viss skillnad på en unge som inte kan försvara sig mot en vuxen. Här snackar vi om en fullvuxen man som får en smäll. Då är det naturligt att försvara sig.
    Jo, det har med saken att göra, eftersom du ser det som naturligt att slå tillbaka när någon slår dej. Min poäng är att det inte alls är naturligt. Du har också fel i att en liten unge inte kan försvara sej. Det kan dom. Jag visste som åttaåring att jag kunde ta en kniv och döda pappa i sömnen. Men redan då insåg jag att du inte löser nåt med övervåld och att det istället handlar om att få våldet att upphöra.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 12:29:40 följande:
    Nä, du slår inte din tjej blodig för en örfil. Men det finns en reflex att försvara sig.

Reflexer är ju när du lärt dig en sak så bra att din kropp reagerar innan signalen kommit till hjärnan och du blir medveten om den. Han var ju dessutom inte i sina fulla fem så bearbetningen i hjärnan var förmodligen eftersatt.

Jag kan förstå den reaktionen. Slå inte mot någon som kan slåss. Personen kan slå tillbaka på reflex.
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 12:35:16 följande:
    Att göra långa analyser när du kommer en näve mot ditt ansikte fungerar för skrivbordsgeneraler.

Har du tränat så sitter förmågan att försvara dig i ryggmärgen. Själva poängen är ju att träna på en sak så många gånger att det sker per automatik.

Sen hejdar du ju dig så klart om den som angriper inte utgör ett hot. Men det förutsätter att du hinner göra det.

Hängde inte riktigt med i resonemanget. Men jag drar slutsatsen att du är skrivbordsgeneral och "nä, du slår inte din tjej blodig för en örfil"? 
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 12:54:04 följande:
    Resonemanget är inte så svårt... Blir du angripen så försvarar du dig på reflex. Vet du vad reflex är? Du råkar lägga en hand på en varm ugnsplåt. Du drar bort handen, därefter känner du smärtan. Det som drog bort handen var en reflex. Det är inte något du aktivt styr över. Det bara händer. Därefter går signalen till hjärnan som bearbetar den och du blir aktivt medveten om vad som hänt.

Tränar du kampsport så över du upp reflexerna på självförsvar. Du kan även få den förmågan om du slåss på lek och brottas mycket som liten eller på andra sätt. Att ge någon en fläskläpp kräver inte att du slår särskilt hårt.
    Någon sådan reflex som innebär att du slår tillbaka när någon slår dej finns inte. I så fall hade jag slagit tillbaka när min pappa slog mej.
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 13:48:05 följande:
    Din barndom var säkert svår. Det betvivlar jag inte. Men det har inget med saken att göra. Starta en egen tråd om den. Du har säkert fått andra reflexer av behandlingen, men inte att slå tillbaka.

Det är en reflex du kan träna upp. I alla kampsporter gör du det. Du kan även erhålla den om du slåss och brottas med dina kompisar på lek.

Går du ner på en kampsportsklubb kommer du se hur folk gör samma rörelser gång på gång. Där har du hur det går till för att lära sig.
    Det handlar om att träna upp reaktionsförmågan. Det finns ingen reflex som utlöses att slå tillbaka när du blir slagen. En reflex kan du inte träna upp. Det här innebär också att varenda man som slår sin fru gör ett aktivt val att göra det. Finns inga undantag för män med normal hjärna att tänka med. 
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 17:25:02 följande:
    Beror väl på storeken på barnet. Små barn naturligtvis inte. Ni letar ju reda på extremlägen istället för att förstå principen.

Det var två vuxna människor här.

Om en tjej fått en smäll av sin kille och slagit tillbaka. Hade vi då suttit här och diskuterat om hon var en mansmisshandlare då? Ifrågasatt om hon även slår små barn?
    Vi ville bara kunna konstatera att du förstår att du väljer/ väljer inte att slå någon.
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:24:55 följande:
    Så då verkade det ju bli lättare att gå efter andra gången.

Det verkar ju vara TS plan också, om det mot förmodan skulle hända igen. 
    Då förstod du helt fel. Viktigt att bryta en destruktiv och våldsam relation tidigt. Annars kan kvinnan komma att ingå i statistiken över mördade kvinnor i nära relation. Och är du död kan du inte gå alls.

jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/darfor-ar-tidig-upptackt-av-vald-livsviktigt/
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:41:33 följande:
    Efter andra gången är per definition tidigt.

Och vi tar risker hela tiden. Ibland är små risker värda att ta. Du slutar inte gå över gator bara för att en del blir överkörda.
    Efter första gången är tidigare.

Att riskera att mördas av en våldsam man, som jag inte behöver leva med, är ingen risk jag ser värd att ta. Gör du?
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 19:02:02 följande:
    Har han inte mördat tidigare, och inte har en historia av våld förutom ett slag efter jag först slog honom - den lilla risken skulle jag absolut ta.

Gå inte över gatan - du kan ju bli påkörd!
    Var inte tillsammans med någon som mordhotat dej - han kan mörda dej! 
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 22:14:54 följande:
    Sov i gästrummet då så har du eliminerat din risk.

Man kan definiera risker på olika sätt.
    Att sova i gästrummet kan TS man ta som en provokation och öka risken. 
  • Anonym (Delia)
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 22:49:43 följande:
    Det gör jag inte. Jag upplyser om det faktiska händelseförloppet som står i ts trådstart.

Det är intressant att du tolkar det som ett försvar för killen. Jag vet ingenting om denna man. Med det jag vet är att ts valde att utdela ett fysiskt slag. Detta är en form av misshandel. Det är skrämmande att se hur många så bagatelliserar detta våld utifrån stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.
    Att du ser det som att vi bagetalliser är intressant när vi bara konstaterar att ett slag med handflatan gör mindre skada än vad ett knytnävsslag gör.
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 22:45:46 följande:
    TS har redan definierat sin risk som fullt hanterbar.
    Och vi ifrågasätter rimligheten i att ta någon risk överhuvudtaget taget med en man som slagit henne blodig och som mordhotat henne. 
  • Anonym (Delia)
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 22:49:43 följande:
    Det gör jag inte. Jag upplyser om det faktiska händelseförloppet som står i ts trådstart.

Det är intressant att du tolkar det som ett försvar för killen. Jag vet ingenting om denna man. Med det jag vet är att ts valde att utdela ett fysiskt slag. Detta är en form av misshandel. Det är skrämmande att se hur många så bagatelliserar detta våld utifrån stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.
    TS man började med att mordhota henne, vilket också är en form av misshandel. Det är det faktiska händelseförloppet.
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:02:05 följande:
    Efter hon hotade vara otrogen. Det är väl psykisk misshandel.
    Hon säger att hon ska till en annan kille och efter det blir hon mordhotad.
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:01:07 följande:
    Kanske vore rimligt att inse ni gett TS era synpunkter. Nu kan ni börja respektera hennes val. Hon är vuxen, inte ett barn som behöver tillrättavsisas.

Ska man inte ta någon risk överhuvudtaget, ska man  t ex inte gå över gatan, eller flyga, inte köra bil. För det har en del dött av. Livet är fullt av olika risktaganden.
    Vi ger goda råd, eftersom hon frågat efter dem och i enlighet med Regeringens policy:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/04/regeringen-starker-arbetet-mot-mans-vald-mot-kvinnor/
Svar på tråden Lördag som eskalera