• molly50

Lördag som eskalera

Jag tycker att ni båda har gjort fel.
    Om ni hanterar en konflikt på ett så omoget sätt så borde ni kanske ta hjälp av en familjeterapeut för att lära er hantera det bättre.
    Det andra alternativet är att ni gör slut.
    För ni verkar inte vara bra för varandra om ni efter en så pass kort tid beter er så här.

Och ja,det var fel av dig att slå. Men han kunde ha backat istället för att slå tillbaka.
    Och du kunde också ha gått undan istället för att slå honom när han provocerade dig.

Så ska ni fortsätta tillsammans så se till att ta hjälp innan det här händer igen.

• molly50
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 14:04:01 följande:

Alla ni som tycker TS och mannen ska söka hjälp; har ni aldrig betett er destruktivt på ett eller annat sätt i era liv, men insett det inte håller och bara ändrat er av er själva då ni bestämt er? Söker ni verkligen hjälp för allt? eller är ni så perfekta ni aldrig gjort något destruktivt? Själv har jag nog flera saker, men det har bara varit att bestämma sig att inte göra så igen.

Jag har själv levt i en destruktiv relation med en sjukligt svartsjuk man som ständigt provocerade mig med sina anklagelser om att jag hade varit otrogen. (Enligt honom)
    Det eskalerade och han slog och försökte strypa mig och jag slog då tillbaka.
    Men där och då insåg jag också att vi aldrig skulle kunna få det att funka tillsammans.
    Så jag gjorde slut.
    Jag ville inte leva i ett förhållande som präglades av bråk och respektlöshet.
    Jag är inte sådan som person själv.
    Så visst kan saker spåra ur och man kan bete sig destruktivt i stridens hetta.
    Men man bör också ta sitt ansvar och försöka lösa problemet istället för att fortsätta i samma spår och bete sig lika illa som sin partner.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 15:08:16 följande:
    Sjuklig svartsjuka präglade er relation, du borde ju kanske gått redan tidigare om man ser det krasst. Tycker inte det är riktigt jämforbart i sammanhanget med TS situation. I ert fall satt destruktiviteten djupare, inte bara ett tillfälle.
    Ja,det borde jag har gjort. Det har du rätt i.
    Men jag var i djup sorg efter att min pappa hade gått bort och tänkte väl inte riktigt klart.
    Jag var väl för svag,helt enkelt.
    Men det jag menar är att jag också har gjort saker i stridens hetta,som du frågade om.

I TS fall så tycker jag att de antingen borde ta hjälp av en samtalsterapeut eller gå skilda vägar.
    Har de varit tillsammans så pass kort tid och redan bråkar så pass mycket så är de kanske inte rätt för varandra.
    Det här kan ju mycket väl hända igen om de inte försöker lösa problemet.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-28 08:44:31 följande:
    Ja, det visste jag så jag ångrar att jag skrev här. Jag är av synen att jag anser vi är värda en andra chans helt enkelt. Kanske får jag ångra det, kanske inte. Bara för det hänt en gång så betyder inte det att det måste ske igen. Jag vet statistiken pekar på det men det kan också gå bra
    Och om han gör om det igen? Ska han få en tredje chans då? En fjärde?
    Det här handlar inte om att han råkat säga en klumpig sak i stundens hetta utan han har både mordhotat och slagit dig.
    För mig förtjänar en sådan man inte en andra chans.
    Även om du hade provocerat honom till det.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-28 13:15:48 följande:
    Skulle det ske så vet vi båda att det är hundra procent kört mellan oss. Oavsett vem av oss som går över den gränsen 
    Det hoppas jag.
    För det finns många kvinnor som tyvärr ger män som misshandlar och beter sig illa chans efter chans,trots att de fortsätter bete sig illa.
  • molly50
    Anonym (Mk) skrev 2024-05-28 13:38:26 följande:

Då kan ju TS slå honom. Med hennes logik så gör de då båda fel, och sedan kan de gå vidare och göra rätt. Tills nästa gång. De kan även skylla på att de provocerar varandra, så behöver ingen känns att den gjort fel. 

Obs ironi. 

Jag förstår att det var ironi. Flört

Men visst gjorde även TS fel här.
    Men jag tycker också det är skillnad på att ge en örfil och att ge ett knytnävsslag och att dessutom ha mordhotat innan.
    Och två fel gör inte ett rätt.
  • molly50
    Anonym (Mk) skrev 2024-05-28 20:18:13 följande:
    Ja, det han gjorde var värre. Men TS använder ju sin örfil som ett slags försvar för att slippa se vad han gjort. Eftersom hon också slog så tycker hon att det är ok att stanna. 
    Ja,precis.
    Hon verkar inte inse allvaret i det här.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-28 21:22:59 följande:
    Tack för du hoppas det. Annats får jag känslan av att de flesta här hoppas det ska gå illa för mig och dom få veta så dom kan få känna sig duktiga i sitt "vad var det jag sa"
    Då tror jag du känner fel.
    De flesta av oss vill ditt bästa.
    Och jag har t ex själv levt i en destruktiv relation.
    Hade jag inte lämnat den så hade jag kanske inte suttit här idag.
    Så jag talar även av egen erfarenhet.
    Det kan vara värt att tänka på.
  • molly50
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-28 21:44:01 följande:
    Och så även jag, självupplevd erfarenhet av att leva i en fysiskt våldsam relation. Även där blev jag lovad att det aldrig skulle handa igen, det gjorde det ju. Såklart eftersom det är ett mönster misshandlare har gemensamt. När gränsen väl är passerad.
    Ja,precis. Han lovade och grät stora krokodiltårar.
    Men det hände ju såklart igen så fort han fått för sig att jag hade varit otrogen.
    Så det där kan man inte lita på.
  • molly50
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-28 21:48:30 följande:
    Även jag har levt i en destruktiv relation där pappa slog mamma och mej. Mamma vågade inte lämna honom och jag är bara glad att jag överlevde. Dock ger en sån barndom förstås stora sår på insidan som inte syns. Kanske också något för dej TS att fundera över. 
    Jag beklagar det du varit med om.
    Ja,det kan ge stora sår på insidan.
    Det gav mig sår som gjorde att det dröjde länge innan jag vågade lita på någon igen.
    Så det kan orsaka stora skador både fysiskt och psykiskt.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 05:43:35 följande:
    En relation blir inte destruktiv för att det har hänt en gång
    Men ni verkar ju fortfarande bråka och du börjar gråta när han höjer rösten.
    Tycker du att det låter sunt?
    Dessutom så kan du aldrig veta med säkerhet att det aldrig kommer att hända igen.
    Och då kan det kanske vara försent och svårare för dig att ta dig ur det.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 05:43:35 följande:
    En relation blir inte destruktiv för att det har hänt en gång
    Och en gång är väl en gång för mycket?
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 08:07:06 följande:
    Skillnaden är att det hänt en gång. 
    Och det är väl,som sagt,en gång för mycket?
  • molly50
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 16:59:13 följande:
    Slår någon mot ansiktet så parerar jag reflexmässigt, det kan göra ont när jag parerar. Hinner jag inte parera så får jag en smäll, det har också hänt. Det uppföljande slaget jag svarar med hinner jag stoppa om det inte är någon fara.

Men gör du mig förbannad, retar upp mig riktigt ordentligt. Och sedan smäller till mig i ansiktet. Då kan jag inte garantera att jag instinktivt hinner stoppa det uppföljande slaget. Låt bli att slå mig i ansiktet om du inte vill riskera att få en snyting tillbaka är det enkla rådet.

Det som skiljer din ex-kille från den här killen är ju att hon slog till honom först. Formellt och juridiskt så försvarade han sig bara. Det har han rätt till. Juridiskt är det hon som är gärningskvinnan. Det som saken handlar om är om det han gjorde är moraliskt rätt. Och om han är kvinnomisshandlare som din ex-kille?

Din kille slog dig eftersom han var arg så att han inte kunde kontrollera sig. Den här killen kan ha handlat av reflex och i affekt. Han avbröt direkt därefter. Det är skillnad.

Jag tycker inte att du kan dra några slutsatser i det här fallet. Det hade varit en jävla skillnad om han hade slagit till henne först.
    Slår du alltså till ett barn också om det slår dig först?
  • molly50
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 17:25:02 följande:
    Beror väl på storeken på barnet. Små barn naturligtvis inte. Ni letar ju reda på extremlägen istället för att förstå principen.

Det var två vuxna människor här.

Om en tjej fått en smäll av sin kille och slagit tillbaka. Hade vi då suttit här och diskuterat om hon var en mansmisshandlare då? Ifrågasatt om hon även slår små barn?
    Jag tycker inte det är ett extremläge.
    Det var du som skrev att du slår tillbaka av ren reflex om någon slår dig.
    Då frågade jag om det även gäller barn.
    Du skriver att du inte skulle slå små barn.
    Men jag tycker att det borde gälla även större barn då de oftast inte har samma styrka som en fullvuxen man.

Hade en man slagit en kvinna och hon slagit tillbaka så hade jag haft samma åsikt.
    Man kan lösa det t ex genom att gå iväg istället för att sjunka till samma nivå.
  • molly50
    Anonym (Why) skrev 2024-05-29 19:08:50 följande:
    Det är jävligt skönt med någon som faktiskt förstår även om jag själv fatta att så inte skulle vara det överhängande. Faktum kvarstår att om jag inte slagit så hade han aldrig slagit. Och någon sån historia finns inte
    Och hur vet du att han aldrig hade slagit om du inte hade gett honom en örfil först?
    Han hade ju redan hotat dig till livet. 
  • molly50
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 21:01:15 följande:
    Hade en man slagit en kvinna hade du sagt att hon ska gå vid första slaget och har rätt att försvara sig.

Det här handlar bara om stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.

Att byta på begreppen är nästa omöjligt för de flesta. Det är bara att läsa den här tråden för att se att kvinnan framställs som offer. 

Om hon skulle gå till polisen skulle hon var gärningsman för någon form av misshandel. Mannen skulle bli ifrågasatt om våldet var försvarligt/nödvärn bara för att en kvinna slog.

Hade de inblandade varit två män skulle den första som slog först varit gärningsmannen och den som slog tillbaka ett offer.

Bilden av offer och förövare formas framförallt av kön och inte av händelseförlopp.
    Läste du alls vad jag skrev?
    Jag skrev att jag hade haft samma åsikt om kvinnan hade varit den som slagit tillbaka.
    Men i det här fallet så föregicks det av ett mordhot.
    Och oavsett vad man har mellan benen så svarar man inte på en örfil med att slå personen blodig.
    Så för mig är det här inte en könsfråga. Oavsett vad du tror.
  • molly50
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 21:31:38 följande:
    Förklara då varför du försvarar den som slår först.
    Som jag skrev så tycker jag det är värre att mordhota och slå någon blodig än att ge en örfil.
    Därmed inte sagt att jag tycker att TS har gjort rätt.

Så nu kanske du kan förklara varför du försvarar TS kille?
  • molly50
    Anonym (F) skrev 2024-05-29 22:49:43 följande:
    Det gör jag inte. Jag upplyser om det faktiska händelseförloppet som står i ts trådstart.

Det är intressant att du tolkar det som ett försvar för killen. Jag vet ingenting om denna man. Med det jag vet är att ts valde att utdela ett fysiskt slag. Detta är en form av misshandel. Det är skrämmande att se hur många så bagatelliserar detta våld utifrån stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.
    Jag bagatelliserar ingenting. Jag tycker som sagt att även TS har gjort fel.
    Men tycker du det är rimligt att svara på en örfil med att slå någon blodig?
    Vilket av slagen tror du orsakar mest skada?
Svar på tråden Lördag som eskalera