• Lynx123

Lördag som eskalera

Anonym (Why) skrev 2024-03-28 06:02:09 följande:
    Nä, det är verkligen inte okej. Han har åtminstone alkoholen att skylla på, själv vet jag inte vad jag ska komma med. Verkligen inte okej agerat av någon av oss
    Han har ingenting att skylla på. Läser det du skrivit och blir helt förskräckt. Det du berättar har jag hört sä många gånger. Det finns ingen andra.chans...nästa gång, och den kommer, kan bli det sista du upplever i det här livet.

Vad du ska göra nu är att berätta för dina föräldrar och vänner vad som har hänt. Ring kvinnojouren och berätta också. Inga skönskrivningar - precis så som du minns det helt uppriktigt.

Det finns absolut ingenting i din berättelse som inte tillhör det klassiska våldsmönstret. Utsätt inte dig själv, och framförallt inte barn, för den här personen. 
  • Lynx123

Du gör ju såklart som du vill men om du, trots allt du skriver, ändå har lite självbevarelsedrift kvar, så berätta åtminstone för dina närmaste om vad som hände. Det är jätteviktigt - dels som ett vittnesmål om du blir misshandlad igen, dels som ett test för att se om du verkligen inser allvaret i händelsen. Inga ursäktee! Har du ingen nära vän så ring kvinnojouren och berätta. Från din partners sida är det också ett totalt ultimatum att han inte dricker alkhohol igen - det kommer visa hur seriös han är eller inte. Lycka till!

• Lynx123
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-04-10 06:52:46 följande:
    Att ts sambo hade druckit alkohol vid tillfället vet ingen om det har med saken att göra eller ej. Han k a n s k e inte hade slagit tillbaka (!) om han varit nykter, eller så hade han gjort det i alla fall.
    Så att han aldrig mer ska kunna dricka alkohol pga detta tycker jag inte är rätt. Förutsatt att han i vanliga fall utan provokation inte agerar aggressivt.
    Att han började dricka kl 8 på morgonen är en stor varningsflagga. Om han inte är alkoholist och verkligen är seriöst ångefull kommer det inte vara något som helst problem att sluta dricka.
  • Lynx123
    Anonym (Why) skrev 2024-04-11 08:34:49 följande:
    1. Jag håller med och mannen ifråga insåg det av sig själv att det var en dålig idé. Kanske inte eg att dricka klockan 8 på morgonen men att det blev lite för många fram till 14. 

2. Håller också med. Jag slog först och jag förvänta mig faktiskt slag tillbaka. Jag ångra mig i samma stund som jag slog och tänkte vad fan gör jag men jag förvänta mig inte att han bara skulle ta det men trodde på örfil tillbaka. Det där att män inte ska slå på kvinnor gäller ju om kvinnan inte slår. Så lite både och, anser det var mitt fel som tog till ett slag men önskar hans svar inte varit med knuten näve.

3. Det var jävligt fel av mig att hota vara med andra, så gör man verkligen inte. Antar jag helt enkelt ville såra honom och gjorde det på en väldigt svag punkt. Hans hot är helt klart resultat av att han druckit förmycket. Jag ifrågasatte ju honom direkt.

Han är inte speciellt svartsjuk, han är aldrig kontrollerande annars, kollar inte min telefon eller frågar vem det är som skickar på messenger och dylikt. Hans svartsjuka kom av det jag sa och är väl ganska naturligt man blir svartsjuk om man får det slängt i ansiktet. Han har i vanliga fall inte problem att kontrollera alkohol, självklart märks det när han dricker men aldrig annars på något aggressivt vis utan mer att han blir ännu mer kärleksfull, lite klängig och upprepar sig. I normala fall snackar vi ju inte heller dom mängderna. 

Summa summarum, det blev fel på så himla många vis den dagen. Beslutet är taget och även fast det när jag skrev detta inlägg kändes skönt att få lätta på sitt hjärta i stunden för främlingar så känner jag nu att jag borde låtit bli. Jag borde ha tagit det med någon som känner oss och vet om att detta inte är vi. Jag förstår att ni dömer ut oss men jag tycker ni är för hårda utifrån en incident och att många lägger till egna historier om att detta måste hänt förr, ni måste vara si och så osv. Jag vet vad vi är och vi är bättre än såhär
    Tråkigt att läsa hur du försöker försvara situationen. Att du inte förstår att det ALDRIG är okej att slå. Att du tror att det finns några som helst ursäkter.

När du har gått ut med dina vänner eller bästa kompis - har du berättat om händelsen? Om ja, vad sade de? Om nej, varför inte...om det är så lätt att förklara?

Blir så ledsen över att det händer om och om igen... och att barn får uppleva eländet. Hoppas att du inser detta innan det är för sent.
  • Lynx123
    Anonym (Why) skrev 2024-04-11 12:09:29 följande:
    Nä för jag har inte varit ute med mina vänner. Jag ser faktiskt ingen poäng i att älta detta med mina vänner. Jag har bestämt mig för att gå vidare och jag litar på oss när vi säger att detta får inte ske. 

Det är faktiskt inte så att alla som gett ett slag en gång kommer göra det igen, vissa lär sig faktiskt något. Men dom läser man ju inte om i tidningen
    Handlar inte om att älta. Handlar om att berätta för vännerna uppriktigt så att de vet om det och kan hjälpa dig när/om det händer igen. Viktigt att du har ett liv utanför förhållandet och inte begår det klassiska misstaget att hänga upp hela ditt liv på en man. Nu vet du vad han är kapabel till. Vänner är för livet!
  • Lynx123

Om du bara kunde läsa dina egna ord utifrån ett framtidsperspektiv.

Gör dig själv åtminstone den tjänsten att tala anonymt med Kvinnojouren. Gör du inte det så har du redan blivit så kontrollerad att du inte kan se nyttan i det. Du behöver prata med dem som har erfarenhet och kunskap om det här. Berätta precis som du gjort här..det kan ju inte skada, eller hur?

Anonym (Why) skrev 2024-04-11 13:00:27 följande:
    Varken det jag gjorde eller sa var heller acceptabelt. Jag vet att jag inte kommer görs så igen så varför ska jag inte tro på att han känner likadant? 
    Sen är det jag som har vänner och familj nära och han som inte känner någon här så han borde känna sig mer orolig än mig för att liknande ska ske igen.
  • Lynx123

Nej jag har aldrig slagit någon, inte heller hotat någons liv. Ingen har gjort det mot mig heller. Det är helt rubbat att tro att en man som gör sådant inte kommer göra om det igen. TS slog också men en normal man hade i det läget antingen gått därifrån eller hållit fast i henne, inte använt knytnävarna. Och att hota att döda eller lemlästa någon är helt sinnessjukt. Det här inte en frisk person, och förhållandet är dömt att sluta i elände. Och mitt i det finns det barn som aldrig ska behöva uppleva sådana saker.

• Lynx123
    Anonym (Why) skrev 2024-05-15 10:31:56 följande:

Jaså min tråd tog fart igen.
    Jag mår bra och relationen har hämtat sig bra efter händelsen. Det "men" jag har kvar är att senast han blev arg på mig och höjde rösten så blev jag riktigt rädd och började gråta hysteriskt. Bråket upphörde tvärt då men var ingen kul känsla så jag inser ju att där finns att bearbeta hos mig och att jag borde prata med någon. 
    (Detta var första gången efter händelsen som vi blev lite ovänner och rösten höjdes.)

Höjde rösten? Varför höjde han rösten? Kan han inte diskutera som en normal människa?
  • Lynx123
    Tow2Mater skrev 2024-05-27 15:27:46 följande:
    De bråkade.

Brukar du och din respektive aldrig bråka? Om ni bråkar, brukar ni bråka i lugn samtalston? Grattis isåfall, ni tillhor en perfekta minoritet.
    Ja vuxna människor som inte kan behärska sig kanske är i majoritet - vad vet jag. Har personligen väldigt svårt för det.
  • Lynx123
    Tow2Mater skrev 2024-05-27 17:27:37 följande:
    Så brukar du och din respektive aldrig bråka? Om ni bråkar, brukar ni bråka i lugn samtalston? Eller brukar ni alltid kunna behärska er?
    Vi kan absolut tycka olika, bli upprörda och/eller bli sårade men då pratar vi om det. Att gapa tjänar ju ingenting till, blir ju bara kontraproduktivt.
  • Lynx123
    Tow2Mater skrev 2024-05-27 22:57:43 följande:
    Så ni brukar bli upprörda men fortsätta prata utan att höja rösten?
    (jag prata inte om att gapa och skrika nu).
    Ja, precis så. Vi hör ju inte varandra bättre bara för att vi höjer rösterna. Snarare vill vi båda kommunicera hur vi känner och förstå.
  • Lynx123

Så himla läskigt, ledsamt och frustrerande att höra en person tro att mordhot och knytnävsslag är något man kan förlåta och gå vidare efter då det finns en "ursäkt". Finns ingen som helst ursäkt i hela världen och jag hoppas innerligt att TS överlever nästa gång det händer. 

Svar på tråden Lördag som eskalera