Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Kollega som kör drogad

Jag hade nog, nästa gång jag såg honom hög, sagt att jag inte kan låta honom köra i det skicket. Antingen sjukar han sig och tar en taxi hem och nyktrar till eller så ringer jag chefen. Jag skulle också göra det helt klart att jag skulle anmäla honom om han någonsin kommer till jobb påverkad igen.

• Anonym (M)
    nephew skrev 2024-03-28 01:05:05 följande:

Ojj han missbrukar cannabis, cannabis som är lagligt runt om i hela världen men inte i Sverige bla. Men när någon har adhd då d okej att skriva ut tabletter med amfetamin i, hycklare. 
    Tycker du han gör ett bra jobb när han jobbar? 
    Om ja då låt han va, han är en av många som använder cannabis dagligen. Löjligt, d hans fel han litade på dig som en vän.

Jag bor i ett land där cannabis är lagligt, men det är definitivt inte lagligt att sätta sig bakom ratten när man är påverkad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-28 21:21:38 följande:

Hur gör dom där du bor ? 

Hur kontrollerar dom att man är aktivt påverkad och inte inaktivt? Dvs att du har det i kroppen men inte under rus? 

Vilket land / Delstat bor du i? 

Jag bor i Ontario, Kanada, och om polisen misstänker att en förare är hög kan de begära ett salivprov (oral fluid sample) samt att de genomför ett sk standard field sobriety test. Som förare är det straffbart att vägra något av dessa test samt alkomätaren som man blåser i.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-30 07:32:31 följande:

Fast i Kanada är det väl legaliserat?

Vad kan då ett oral fluid hjälpa då det endast påvisar restprodukten som kan finnas kvar i dagar, veckor alt månader ? Jag tror inte på dig. 

Däremot, att man använder det i Sverige skulle jag kunna förstå, då man endast vill sätta dig precis alla. Men att Kanada skulle använda sig utav det vekar konstigt då det är legaliserat där.

Så här är det, det finns inget faktiskt sätt att kontrollera om någon är under aktivt rus alt inaktivt. Det finns djup forskning inom detta och man håller på och försöker ta fram ett speciellt instrument för detta som nu är endast på test utav polis i USA. 

Men sedan har det varit tyst om det.

Så när du skriver ang Oral fluid, så ljuger du. Du försöker bara påverka massan som läser här att tro att det är tillräckligt för att se om någon är under ett aktivt rus. Vilket det INTE kan påvisa! 

Du får väl läsa själv då på Government of Canadas egen sida om att köra påverkad.
    Dessa salivprov detekterar ett antal droger upp till 5-48 timmar efter användning (enligt google). Tydligen varierar det beroende på drog och hur ofta individen brukar, men det handlar inte om några veckor eller månader.

Jag uppskattar inte att bli kallad lögnare.
Svar på tråden Kollega som kör drogad