Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan

Det kan väl inte vara ett jättestort problem? Hur vet du vilka som har barnen på förskolan heltid jämfört med deltid? Hur vet du vad de influencers gör på dagarna? Arbetar dom som influencers där dom faktiskt drar in en lön så är det garanterat mycket arbete kring det hela som du inte ser. Det handlar ju inte bara om tiden de filmar något. 
    vilka influencers tänker du på?

• Anonym (J)
    Anonym (Titti) skrev 2024-03-26 10:41:07 följande:

Ja, visst är det lite märkligt att det går att leva på att visa upp sina vardagsgöromål på internet! Vem tittar på sånt? Men hellre att de gör det när barnen är någon annanstans än att de exponerar sina barn.

Precis, med tanke på hur många som exponerar sina barn så tycker jag faktiskt det ska uppmuntras att ha dom på förskolan medan dom jobbar.
    Och hur konstigt man än tycker att ett jobb är (väldigt många nya jobb har ju setts som "icke-jobb" i början) så är det ju ändå ett jobb. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 10:43:35 följande:

Det är visst ett problem? 

dem lägger ut på sina medier när dem lämnar deras barn på förskolan och oftast skriver dem också när dem går och hämtar barnen på eftermiddagen då måste väl det vara på heltid? 

hur jag vet vad dem gör på dagarna har jag jo redan skrivit i inlägget. 
    lägger ut på vad dem gör under tiden barnen är på fs. dem gör allt förutom att jobba:/// 
    Jag behöver inte skriva till dig vilka influenser jag tänker på men det finns gott och väl sånna?.. 

Självklart behöver du inte berätta, men jag förstår inte varför det skulle vara så hemligt? Eftersom jag inte har en aning om vilka du menar så kan jag så klart inte säga något om hur de gör, men att du säger "allt annat än jobba" är ju bara din syn på deras arbete och inte en faktisk sanning. En annan sak som är bra att vara medveten om är att allt som läggs ut i sociala medier dessutom inte behöver vara "live". 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 11:00:35 följande:

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 
    DET ÄR INGET JOBB ATT DELA UT NÄR MAN ÄR UTE OCH FIKAR.. 

Det kan det ju absolut vara. Fikabesöket kan vara uppskattat content som ser till att influencern får betalda samarbeten, det kan vara ett möte eller så är själva besöket ett betalt jobb. En influencer kan ju inte lägga ut enbart de betalda jobben, sina egna produkter eller vad nu influencern tjänar pengar på, då skulle följarna tröttna i längden. Därför kan även inlägg som inte är rena reklamsamarbeten räknas som arbete, men det beror ju så klart på situation och man får antagligen göra väldigt mycket egna tolkningar här. Min känsla är att du fultolkar och jag måste nog ändå tycka att det är mellan föräldrarna och förskolan eventuella problem får tas. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ps) skrev 2024-03-26 11:00:35 följande:

Hmm: varför skaffar man då barn om man anser att det är viktigare att dela med sig om sin vardag till sina följare än att ta hand om sina barn? 

Därför att dom flesta måste ha en försörjning för att kunna ta hand om sina barn? Är det arbetande mammor generellt du har något emot, Alla borde vara hemmafruar och ta hand om barnen istället? Varför denna tråd är lagd i "hemmaförälder"?
  • Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-03-26 11:28:03 följande:

Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken.

En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen? Jättemånga med vanliga jobb gör ju det. Spa är ju mindre vanligt, men det går väl snarare in under livsstilen som gör att dom ens har följare och därmed får samarbeten.
  • Anonym (J)
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 11:40:25 följande:
    Exakt så. Skillnaden är väl att jag inte lägger ut det i sociala medier, men det skulle jag väl kunna göra om jag ville. Jag har friskvård på arbetstid, och lunchen är min egen så jag äter var och med vem jag vill. Det händer att vi har roliga aktiviteter på jobbet, som julbord, kick-off med trevligheter, på arbetstid. Och då skulle mina barn vara på förskolan, och vad förskolan eventuellt tänker om det bryr jag mig inte om. 
    Precis, och influencers är ju precis lika mycket människor. Dom äter sin lunch var och med vem dom vill, men väljer att även lägga ut det på sociala medier. :) 
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2024-03-26 11:46:33 följande:
    Enligt min mening så är det inte ett arbete att vara influenser. Det är ett sätt att tjäna pengar på att göra det man annars hade gjort på sin fritid.
    Jag är därför tveksam till om influenser borde ha tillgång till sådan offentlig service som är till för arbetande föräldrar.
    Intressant. Finns det fler branscher där ens företag inte räknas enligt dig? 
    Hur är det med komiker och programledare? Idrottare? Make up-artister? Konstnärer? Trädgårdsmästare? Musiker? Bagare? Sömmerskor?  
  • Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2024-03-26 12:40:56 följande:
    En genuin fråga. Vem som helst kan väl peta in lunch-dejter och träning under dagen?

Jajjemen. Så även jag på lunchtimmen. Syftade till alla dessa skriverier om föräldrar som handlar innan de hämtar på fsk och tränar för den delen och det ska man inte få göra. Förskolepersonal som opponerar sig mot det. Lunchtimmen gör man väl vad tusan man vill med. Influencers gör dessa saker ganska stor del av dagen om man ska vara petig, men som sagt, för min del är det ingen stor sak. 
    Det jag kommenterade på var denna kommentar: "Jag följer en sådan influenser. Barnet går hela dagar på fsk medan hon jobbar men även petar in träning, lunch-dejter, spa osv. Allt är inte samarbeten.
    Tänker inte så mycket om det för egen del men jag undrar ibland vad personalen på deras fsk tänker om saken." 

Där stod enbart om träning och lunch-dater. Det framgick inte att du pratade om föräldrar som handlar innan de hämtar på fsk. 

Angående det tycker jag det beror på situationen. Jag tänker inte lägga ett par timmar på att åka tillbaka till stan och handla efter att jag hämtat barnen. Det blir dumt både ekonomiskt, tid, för barnen och för miljön. Skulle dock inte storhandla en timme innan hämtning. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2024-03-26 13:16:35 följande:
    Tack för svaret! Även i Finland är ju verksamheten skattefinansierad och kraftigt subventionerad. Månatliga beloppet för föräldrarna baserar sig på familjens inkomster och varierar mellan 0 ? till 300 ?.

Försökte läsa på lite nu, tydligen är förskolan avgiftsfri i Sverige för 4-6-åringar? I Finland är det gratis endast för 6-åringar, vilket förklarar skillnaderna i systemen. Sverige får in betydligt mindre avgifter från föräldrarna och ställer därför andra krav.
    Det kan inte stämma? Jag betalar förskola för min 4-åring. 
  • Anonym (J)
    Anonym (maten) skrev 2024-03-26 13:34:57 följande:
    Den 1 januari 2003 infördes allmän förskola för fyra- och femåringar. Det innebär att alla barn ska erbjudas minst 525 avgiftsfria timmar om året i förskola från och med höstterminen det år de fyller fyra år. Kommunerna är skyldiga att informera föräldrar om verksamheten och avsikten med den.
    Det där är ju bara ett par förtimmar per dag några dagar/v. Behöver man mer tid (vilket man behöver om man arbetar) får man betala även från 3 år. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Påsk imorgon) skrev 2024-03-28 09:31:27 följande:
    Tyvärr så borde instagram inte finnas alls, influenser förstör samhället, så smutsiga människor som förtjänar att bli hemlös sen så kan dessa söka jobb på restaurang istället 
    Influencers rakt av alltså? Själv tycker jag faktiskt det finns väldigt många som inspirerar till bra saker. Jag har lärt mig mycket från diverse influencers. 

Jag undrar lite vad det är som gör att du bär så mycket hat inom dig? Vad har tex sara bäckmo gjort dig som gör att du vräker ur dig att hon borde bli hemlös och jobba på restaurang? 
Svar på tråden ”Influenser” som lämnar sina barn på förskolan