• Anonym (Klara)

Vems ansvar?

Vi skilde oss och sålde huset i början av vintern. Köparna har klagat massor över temperaturen på översta våningen (3), hur kallt det blir... (det blir motsatta problemet på sommaren, men det har de inte upplevt än). 

De är på oss om att vi dolt det här för dem och hotar med att "ta det vidare". Är det något man ens är skyldig att informera? De har sett alla papper som finns. Det lades i mer isolering i våras, men det gjorde ingen större skillnad. De måste ju ha känt tempskillnaden när de kollade på huset.

• Svar på tråden Vems ansvar?
  • Anonym (Klara)

Loft kallas det enligt beskrivingen.

• Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-03-27 08:33:11 följande:
    15 grader?
    Då hade jag blivit förbannad också kan du tro! När temperaturskillnaderna blir så stora då är det dålig stil att inte informera om det. 

Vi har en ovanvåning och den blir varm på sommaren. Vi har fått skaffa AC för att få temperaturen dräglig, vilket funkar. Ni fick det så kallt i ert gamla hus att det inte gick att bo i rummen på ovanvåningen och du ansåg inte att det var något man skulle ha informerat köparen om????
    Dålig stil av er som säljare!
    De har undersökningsplikt. De hade kunnat mäta temperaturen på alla våningar och sett skillnaden. 
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 09:11:53 följande:
    De har undersökningsplikt. De hade kunnat mäta temperaturen på alla våningar och sett skillnaden. 
    Som säljare har man även upplysningsplikt
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 09:11:53 följande:
    Hade du som säljare varit ok att någon satt upp termometrar som skulle mäta temperatur över ett par dygn för att se hur det är i en fastighet?
  • Anonym (Pfft)
    Agda90 skrev 2024-03-27 09:59:44 följande:
    Som säljare har man även upplysningsplikt
    Inte om sådant som är uppenbart.
  • Anonym (Py)

Jag var på en husvisning där jag misstänker att något var fel med värmen. Mäklaren hade nämligen öppnat upp överallt, trots att det var kallt ute. Det gjorde att man inte kände om något varit fel med värmen. Det var ju iskallt överallt. 

• Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-03-27 10:00:46 följande:
    Hade du som säljare varit ok att någon satt upp termometrar som skulle mäta temperatur över ett par dygn för att se hur det är i en fastighet?
    Det tar man med firman som gör besiktningen. Man kan även vara med på besiktningen. När vi sålde vårt hus var besiktningsmannen, köparen och säljaren, dvs min exman, med. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-03-27 10:08:11 följande:
    Inte om sådant som är uppenbart.
    Är det uppenbart att ett loft som används som vardagsrum inte går att få varmare än 15 grader?
  • Räkan77

Hur kallt på loftet var det när ni sålde huset? Var det under 20 grader då? 

Svar på tråden Vems ansvar?