• Anonym (L)

Kräkningsanmälan, ingeting händer!

Min dotter blir med jämna mellanrum utsatt för slag och fula ord av ett annat barn på skolan. Har pratat med rektorn och lärarna och har gjort flera kräkningsanmälan som rektorn tyckte jag skulle göra.
    Men jag känner att det inte hjälper ett dugg! Blir bara bättre en kortare period sen börjar det om.
    Vad mer kan man gör? Hur kan detta vara ok?

• Svar på tråden Kräkningsanmälan, ingeting händer!
  • Anonym (Mrs Y)

Vilka åtgärder vidtas från skolans sida?
    Nej, de kanske inte kan informera om det andra barnet men de ska ha en plan för att hålla ditt barn tryggt.
    Följs den inte så gå till huvudman, sen skolinspektionen.

• Anonym (My)
    Anonym (L) skrev 2024-03-26 06:36:13 följande:

Så man kan polisanmäla så unga barn?
    Det handlar om lågstadiet 

Nej, det är meningslöst. 

om skolan inte gör något ska ni lämna klagomål till huvudmannen, sedan anmäla till skolinspektionen. 

• FuckGoggleAskMe

Kränkningsanmälan? När dottern utsatts för våld?
    Om en vuxen kvinna blivit slagen skulle ingen beteckna det som en kränkning, utan (ringa) misshandel.

Ta ett allvarligt samtal med misshandlaren och med hans föräldrar. 
    Anmäl till sociala myndigheter, polisen och skolinspektionen. 
    Var själv på skolan så ofta det går.
    Skydda tjejen, hon måste få känna sig trygg på skolan! 

• Agda90
    Anonym (L) skrev 2024-03-26 06:36:13 följande:

Så man kan polisanmäla så unga barn?
    Det handlar om lågstadiet 

Ja, man kan polisanmäla!!
    Det som händer om barnet är under 15 är att polisanmälan skickas till socialtjänsten som får ta vid därifrån. 

Om du har pratat med lärare och rektor och gjort kränknings anmälningar och det inte har hjälpt ta då kontakt med skolchef. Nästa steg är anmälan till Skolverket. 

Som förälder kan man inte nöja sig med en kränkningsanmälan tyvärr. VI får kavla upp ärmarna och göra ett jäkla jobb för att saker och ting ska ändras. 

Kräv att skolan har möte med föräldrarna gällande det här. För det är inte mobbing din dotter blir utsatt för. Slag och sparkar är misshandel! 
  • Agda90
    Agda90 skrev 2024-03-26 08:14:17 följande:
    Ja, man kan polisanmäla!!
    Det som händer om barnet är under 15 är att polisanmälan skickas till socialtjänsten som får ta vid därifrån. 

Om du har pratat med lärare och rektor och gjort kränknings anmälningar och det inte har hjälpt ta då kontakt med skolchef. Nästa steg är anmälan till Skolverket. 

Som förälder kan man inte nöja sig med en kränkningsanmälan tyvärr. VI får kavla upp ärmarna och göra ett jäkla jobb för att saker och ting ska ändras. 

Kräv att skolan har möte med föräldrarna gällande det här. För det är inte mobbing din dotter blir utsatt för. Slag och sparkar är misshandel! 
    Jag skrev fel där. Menar inte skolverket utan skolinspektionen såklart
  • EpicF

Ja, man kan polisanmäla lågastadiebarn. Det som händer är att socialen kopplas in då barnet är icke-straffmyndig. 

Så tycker absolut du ska polisanmäla. Du kan också anmälan skolan som inte har gjort sitt jobb. 

• Anonym (Lärare)

Polisanmälan, orosanmälan, kontakt med kommunen och kontakt med Skolinspektionen.

• Anonym (selina)

Jag skulle meddela skolan att så länge de inte skyddar mitt barn så kommer jag att dyka upp i skolan vid olika tillfällen och sitta med och delta i klassen. Det kan sätta fart på dem, för de vill helst inte ha någon förälder med i klassrummet och på skolgården. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (selina) skrev 2024-03-26 11:46:14 följande:

Jag skulle meddela skolan att så länge de inte skyddar mitt barn så kommer jag att dyka upp i skolan vid olika tillfällen och sitta med och delta i klassen. Det kan sätta fart på dem, för de vill helst inte ha någon förälder med i klassrummet och på skolgården. 

Du kan inte kräva att vara med på lektioner eller på skolgården. Det är ingen allmän plats där man får vistas fritt, utan det som kommer att hända är att skolan nekar dig tillträde till lokalerna och kan avvisa dig från skolgården.

Vilken rätt till insyn i skolan har jag som vårdnadshavare? (skolinspektionen.se)

JO dnr 7209-2015 | lagen.nu
  • EpicF
    Anonym (Lärare) skrev 2024-03-26 12:33:39 följande:
    Du kan inte kräva att vara med på lektioner eller på skolgården. Det är ingen allmän plats där man får vistas fritt, utan det som kommer att hända är att skolan nekar dig tillträde till lokalerna och kan avvisa dig från skolgården.

Vilken rätt till insyn i skolan har jag som vårdnadshavare? (skolinspektionen.se)

JO dnr 7209-2015 | lagen.nu
    Om inte skolan kan se till att mitt barn är trygg i skolan hade jag varje dag kommit och varit med i klassen och på skolgården. Jag tror alla föräldrar hade gjort det. 
Svar på tråden Kräkningsanmälan, ingeting händer!