Ni som har gjort planeratsnitt!
Jag har gjort ett planerat snitt och först och främst vill jag säga att anledningen till att de har dessa samtal är för att allt för många unga kvinnor "vill ha en bebis" men inte något av det andra. Pimpinettor som vill ha ett snitt för att det är trendigt och för att de kan göra en tummy-tuck samtidigt (som många gör i USA) och det är inte vad sjukvården är till för. Istället kommer läkaren informera dig kring det praktiska, hur viktigt det är med hygien och eftervård. De kommer också prata om risker för det är ändå en bukoperation, och de fins risker.
I mitt fall så kom de åt en nerv som gjorde att jag inte kunde gå ur sängen på 5 dagar pga av magsmärtor. Det kändes som om de fyllt magen med glassplitter och sytt igen med taggtråd. Jag fick stanna på sjukhuset en vecka. Det tog ytterligare en operation och sedan fick jag ha morfinplåster så det påverkade amningen som inte kom igång. Så för de som verkligen behöver ett snitt är det bra, men om du får nej så kan du istället be om övervakad igångsättning, då får du en tid att komma in och blir igångsatt, på det sättet så slipper du stressen av att vänta in att förlossningen startar och du har personal omkring dig redan vid första värken.
Lycka till.