Förskola hur olika man tänker i Sverige vs Finland!
Hej!
Har följt familjeliv trådar sedan jag blev förälder och tycker det är intressant hur olika regler och tankar det är kring föskola i grannländerna. (Jag bor alltså i Finland).
I Sverige är det ju vad jag förstått hårdare regler om tex man slutar tidigare på jobbet är det viktigt att hämta barnet direkt medans här är det helt okej att åka och handla ensam i lugn och ro.
Sen att är man hemma med en bebis får man inte ha sitt andra lilla barn på förskolan(eller 15 timmar/vecka i vissa fall) i Sverige, medans här är det nästan som en "rekommendation" att ha sitt andra barn på förskolan och man förstår inte föräldrar som har barnen hemma.
Hur tänker man generellt i Sverige om ett barn inte går i förskola alls?
Jag har 2 små (ena 2,5 år och en på 9 månader och väntar nr 3). Min första har aldrig varit en enda dag på nån förskola, eftersom personligen ser jag ingen vits med det när jag ändå är hemma. Hon är ju fortfarande också liten och jag vill följa även hennes utveckling hemma. Sen är jag inte så förtjust i tanken att vara sjuk varannan vwcka som många av mina vänners familjer är som har barn i förskola.
Sen säger jag inte att mina barn aldrig kommer gå i förskola, vi lever i nuet och tar en dag i taget.
Många tycker här att jag är "galen" som har barnen hemma. Men hade jag bott i sverige hade väll min situvation varit "normal" eller?
Har många vänner/släktingar här som kunnat ha alla barn hemma ekonomiskt, så att av ekonomiskt själ är en annan sak det handlar inte min tråd om. :) Men många har då bara viljat ha den yngsta hemma.
Dela gärna med er av tankar och egna erfarenheter!