• Anonym (I)

Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?

Om det fanns persienner när du flyttade in så ska det finnas när du flyttar ut. Ja du kan bli skyldig att återställa sånt du ändrar i en hyresrätt.
    men nu sa du att de tagit ner dem, har du skriftligt på det? Du får försöka ju säga att ni tog ju dem, ni tog ner dem och tog med dem härifrån.
    Men har du inget skriftligt bevis på det kan det bli svårt.

• Anonym (I)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-24 20:45:46 följande:
    Jag har ingen aning om vad de skrev, jag har inget skriftligt på det iaf. Det är flera saker som stod att det skulle finnas som inte alls fanns vid inflytt. Det har de inte sagt något om hittills.

Om du inte har något skriftligt på att de erbjudit sig att ta ner dem så blir det nog svårt att bevisa att det inte är du som slängt dem. Kolla hyresgästföreningen, alt lawline.se om råd.
    Annars se om du kan hitta billiga begagnade att sätta upp. Ett alternativ är att höra med nya hyresgästen om det är ok med den färg du har satt upp.

• Anonym (I)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-25 09:23:21 följande:
    Men varför när det inte är jag som tog ner de gamla? De sa inget om att jag skulle behöva bekosta det själv vid flytt. Om de inte erbjuder att byta ut gamla, hur kan de då kräva att det finns alls?

Jag gissar att problemet är att de inte har nån notering om att de själva tagit bort dem. I deras papper står det att det ska finnas och nu finns det inte, dvs du har tagit bort dem, enligt dem. 

Kan du få tag i den personen som tog ner dem, kanske hen kan intyga att hen gjorde det och slängde de gamla persiennerna.

Svar på tråden Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?