• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (Villy) skrev 2024-03-27 08:16:20 följande:

Nja, var det verkligen så? Du har tidigare skrivit att han ville separera men du ville vara särbo. Det låter mer som att han till stora delar gick dig till mötes, förmodligen för barnens skull, och egentligen inte har mått bra av det här arrangemanget. 

Jag tror att den här utdragna separationen har varit dålig för er vuxna. För honom eftersom han inte fått den separation från dig som han behövde. För dig eftersom det har blivit otydligt att det faktiskt är slut. Att ni har gjort som ni gjort för barnens skull hedrar er, men ditt ex mår inte bra av det här och ni behöver gå vidare till nästa fas. 

Nu kommer det istället att vara du som mår sämre en tid, för det gör ont att vara den som blir lämnad. Att göra slut är svårt och jobbigt. Han har fått ta den jobbigaste delen några år, så det är kanske någon sorts rättvisa i att det nu är din tur? 

Du vet egentligen om han mått bra eller inte. Men såklart kan du gissa.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 13:06:00 följande:
    Nej, det är långt från alltid man säger det. Men du vet ju redan att han vill backa från ert gemensamma umgänge och träffa barnen själv? Jag måste ha missat att han har gått via Familjerätten, men det visar ju bara ännu tydligare att han verkligen inte vill detta. Vore bäst om du respekterade det....

Han har verkligen inte gått via familjerätten. Det var nån annan som föreslog att han skulle göra det. Därav min fråga. 

Och jag respekterar, alltså tackar han nej till att vara med oss så respekterar jag det. Kräver ingen förklaring eller liknande om du tror det. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-03-27 08:28:11 följande:
    Vad har ni vuxna gjort tillsammans som gör det till mer än en kompisrelation? Nåt som inte rör barnen, för föräldrar är ni alltid även om det är på skilda håll.
    Vi träffas och umgås bara kring barnen. Tänkte mer att det är ovanligt att man träffar en kompis så pass mycket. Men du kan kalla det vad du vill. Det är ok. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-27 09:13:43 följande:
    Nu har du gjort en rejäl grov tankevurpa.

Nej det blir faktiskt inte alls i praktiken att han tackar nej till barnen. Det är bara ett önsketänkande från din sida att det skulle vara så blir så.

När det är DIN tur att ha barnen, och du väljer att bjuda in pappan, pappan säger nej, då är det DIG och inte barnen han säger nej till.
    För det var ju inte hans tur att ha barnen från början, så han skulle ju ändå vara "barnfri".
    Är inte säker på att jag hänger med. Han tackar nej till att träffa barnen mer än på sina dagar. Alltså han hade kunnat vara mer med barnen än vad han är. Om han hade velat. Han får självklart välja själv. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (K) skrev 2024-03-27 14:54:24 följande:
    Han kanske har annat planerat på barnfria dagar? Än att vara barnvakt åt dig på dina dagar. Frågar du långt innan om du kan lämna barnen med pappan och han är ensam med dom utan dig? Varför vill du inte vara med barnen på din veckor? Hänger inte alls med längre. 

Först fattade jag det som att du menade att du tycker barnen ska träffa både dig och pappan tillsammans. Att du ville ha mer tid med barnen och vill att han också ska ha det. Vilket är svårt när man är separerade. Men nu låter det som du menar att du förväntar dig att barnen ska vara med honom på dina veckor? Kanske göra upp nytt umgängeschema? Pappan kanske kan gå med på att ha barnen mer hos sig om du inte kan ha dom ensam? 
    Jag har aldrig frågat om jag kan lämna barnen med honom. Jag vill alltid vara med mina barn. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 11:08:17 följande:
    Fast det är extremt med 3 dagar. Nu vill han inte ha det så längre med dig, respektera det.

Annars måste du söka hjälp för din gränslöshet, dina barn kommer präglas av ditt klängiga föräldraskap och ditt ex och hans släkt kommer väl snart begära ett besöksförbud om det blir som så att du inte fattar. 
    Hans släkt och vänner har jag bra relation till tycker jag och dom brukar bjuda in mig till saker. Ett par av dom umgås jag även med utan mitt ex. (med barnen och deras barn alltså) Känns inte som om dom vill ge mig besöksförbjud när dom bjuder mig på födelsedag. Tänker du att jag borde tacka nej till dom? 
  • Anonym (mamma)
    Limajo skrev 2024-03-27 17:22:09 följande:
    På ditt första inlägg så låter det som att ditt ex undviker att träffa sin släkt om du är där. Är så fallet ska du givetvis tacka nej.
    Aha, nej så är det inte. Han är med och han träffar även dom utan mig (såklart).
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-27 16:54:59 följande:
    Det snällt av dig att inkludera honom, men just nu så är du förmodligen bara för mycket för honom. Han måste, precis som du, få en chans att få till en egen vardag med sina barn. 

Åh tack, ja jag försöker verkligen vara snäll. Ja kanske för mycket.

Det hände några gånger att han blev ledsen och besviken när han inte var tillfrågad vid tillfällen då jag såg som självklart att kan kunde vara med om han ville. Så efter det har jag varit noggrann med att alltid fråga.

Men jag har faktiskt redan sagt till honom att han alltid är välkommen och faktiskt själv får säga till när han vill vara med utan att jag frågar varje gång och ofta får ett nej. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-03-27 21:47:33 följande:
    Vad betyder det här du skrev då?
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 18:47:56 följande:
    Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
    Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-03-27 22:06:32 följande:

Men ni har inte varit ett par på FLERA ÅR, hur länge trodde du ni skulle fortsätta göra allt tillsammans med barnen?

Jag har skrivit flera gånger, men förstår att man inte orkar läsa hela tråden. Mitt mål var aldrig att vi gör ALLT tillsammans. Jag har tyckt att det var en lagom nivå att ses ca 3 gånger i veckan. 

Om jag får bestämma så gärna så länge barnen vill. När dom är tonåringar och kanske dom inte vill hänga med oss förädlar längre. Samtidigt är jag helt med på att det inte funkar när han träffar en ny tjej. Så jag får väl vara nöjd med den bonustid jag fått med barnen så här långt. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?