• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:33:08 följande:
    Jag har inga barn och kommer inte skaffa några.
    Om jag hade barn så skulle jag förklara för dem att nu är livet så här. De är alltid välkomna att ringa eller prata när de behöver. För mig är prio ett att barnen skulle känna sig TRYGGA HOS BÅDA FÖRÄLDRARNA. De har två föräldrar på olika håll men är ändå nära varandra. Prio ett är även att ha en fungerande SUND relation till mitt ex där vi samarbetar fast på två olika håll.

Saker händer i livet som vi inte kan styra över.

Det är du som mamma som har svårt för detta, du har svårt att släppa symbios livet ni har haft nu. Relationer och känslor utvecklas hela tiden. Pappan kanske inte heller har orken att göra saker flera gånger i veckan. Han kanske ligger efter i jobbet, behöver vila eller liknande.
    Det är DU som mäter i tid hur mycket pappan umgås med barnen. 
    Ja absolut, och dom ÄR trygga hos båda. Där har vi inga problem. 

När jag säger att vi umgicks 3 dagar i veckan menar jag inte aktiviteter 3 dagar i veckan. Det var ofta vardagliga saker som att laga middag och göra läxor, kanske laga nån trasig leksak eller spela spel. Förväntar mig inte att han ska orka göra nåt. Och vill han vila från barnen eller jobba är det ju bara att jag får barnen lite extra. Men det får jag sällan. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:37:58 följande:
    Kan du inte gå på aktiviteter utan att han är med?
    Hänger inte med på vad du menar. Det är ju det jag gör hela tiden. Jag har inget behov av att HAN ska vara med. Jag vill bara vara snäll och fråga. Eftersom jag uppskattar att få vara med barnen så trodde jag att han också tyckte det. Men har förstått från denna tråden nu att det är mina känslor att jag vill vara med mina barn som jag inte ska projicera på nån annan. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:48:43 följande:
    Men om han säger nej till att följa med på en aktivitet så får du ju mer tid med barnen. 
    Tror att detta handlar om något annat då det du skriver inte går ihop med det du skrev nu.
    Är du rädd att tryggheten du har nu ska försvinna om han vill ändra på upplägget?

Du skriver att du sällan får ha barnen lite extra borde du då inte uppskatta att han säger nej då det blir bara blir nu ett par timmar? Du kan inte klaga på att han spenderar mindre tid med barnen om du sällan får lite extra tid med dem.
    Nu verkar det blivit rörigt. 
    Fram tills nyligen fick jag mycket tid med barnen eftersom vi gjorde mycket tillsammans. Så ca 5 av 7 dagar. 
    Från och med nyligen får jag bara ha barnen 50%. På dessa 50% kan jag göra vilka aktiviteter jag vill. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (M ex) skrev 2024-03-26 22:56:03 följande:

Är man inte en familj längre så umgås man heller inte så som ni gjorde. Han vill umgås själv med barnen och göra dessa saker med dem utan att du ska vara med. Var var det för vits att separera egentligen om du fortfarande tror att ni är en familj eller ska fortsätta låtsas vara det? 

Vi har fattat att det handlar bara om var du vill och känner. Annars hade du släppt detta nu. 

Vitsen var att vi inte bor ihop och därav undviker många problem (känner inte att jag vill berätta mer) och att vi inte är intresserade av att ha med än en kompisrelation med varandra. Detta löstes fint och jag upplever att alla mår bättre nu. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:59:48 följande:
    Och då du har barnen på din vecka så vill inte pappan komma och störa. Han är fortfarande lika mycket förälder även om han inte följer med på era aktiviteter. Det är något du får acceptera. Han kanske har planerat in något under dagarna/ veckan du har barnen.

Berättar du får barnen att du ska ringa och fråga om pappan vill följa med när de är hos dig?

Han kanske fasar ut aktiviteterna så att barnen får det lättare med ett nytt upplägg längre fram.
    Oh hoppas han inte tror han kommer och stör, det gör han verkligen inte. Det är ju hans barn och han är alltid välkommen. Han stör inte. 

Tidigare har jag ju berättat ibland, eller det har liksom varit naturligt, ingen hemlighet, eftersom vi ofta gjorde saker tillsammans. Men jag har tänkt på det nu på sistone när han oftast tackar nej, att det är bäst att inte säga nåt förrän jag vet att han kommer. Vill inte att barnen ska känna sig besvikna eller bortvalda.  
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-26 23:10:56 följande:
    Det verkar dock som att du vill mer än att ha en kompisrelation och att du har ett behov av att vilja umgås ofta. Annars hade du inte bjudit med honom på varken aktivitet. 

Så alla må bättre med 50-50 utan du? För du mår tydligen inte bättre av det. 
    Jag mår bättre nu än när vi bodde ihop. Många problem vi hade då slipper jag. 

Att vi träffades 3 dagar i veckan får man väl se som mer än en kompisrelation? Så ja, det vill jag. Jag har behov av att umgås med mina barn ofta. Men som nån skev i början, alla relationer och familjer behöver inte se likadana ut. Man måste inte bara tänka hur man "ska" göra utan hitta det som funkar för oss. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-03-26 23:17:17 följande:
    Så du har följt med på saker med barnen och honom på hans 50%?
    Vi ha inte haft strikt uppdelad tid, men ja det kan man väl se det. Om vi träffas tillsammans 3 dagar i veckan. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 06:11:52 följande:
    Du kör ytterligheter hela tiden, det handlar inte om aldrig eller alltid. 

Jag tror dom förstår det ändå? Vad menar du? Projicera inte över din ångest på barnen, dom får inget trauma av att pappa oftast var med på fotbollen och mamma på simningen te x. Som sagt så tror jag att du behöver söka hjälp.

Jag har flera gånger poängterar att det INTE är svart eller vitt. vi har träffats ca 3 dagar i veckan. Alltså 4 dagar ungefär då vi inte ses. Så jag har aldrig sagt att det ska vara alltid eller aldrig. 

Dom är väl medvetna om att det inte är jag som hindrar pappan från att vara med oss och att han alltid är välkommen. Även om jag inget säger. Han har nyckel och kommer och går som han vill. Det är praktiskt också. Det har varit så flera år så naturligt för barnen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 06:26:53 följande:
    Skulle jag vara ditt ex så skulle jag råda honom att kontakta familjerätten idag om att få till minst 50/50. Han kommer aldrig kunna samarbeta med dig som det ser ut just nu och det är pga dig.

Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%.  Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt  

Och minst 50%? varför skulle han ha mer? 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 12:34:35 följande:
    Sluta fråga. Acceptera att han vill ha ett eget liv.
    Jo men det kan han väl säga till mig Om han inte vill att jag ska fråga. Varför gå till familjerätten? 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?