• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

molly50 skrev 2024-03-26 17:22:44 följande:
    Men om det är så att han har träffat en ny tjej så får du kanske acceptera att han inte vill umgås med dig hela tiden,som om ni fortfarande vore en familj.
    Det behöver ju inte handla om ett hat mot dig.
    Har han träffat en ny tjej så kanske inte heller hon uppskattar att han umgås med sitt ex hela tiden.
    Om du t ex vill åka och bada med dina barn så kan du ju ta med en annan vuxen som kan hjäloa dig att ha koll. T ex en väninna,ett syskon eller en mor-/farförälder.
    Det behöver inte vara så komplicerat.

Jag har själv inte mina barn vv så jag är väl kanske inte rätt person att svara på din fråga.
    Men hade jag haft det så hade jag inte velat fortsätta umgås med mitt ex som om vi fortfarande vore en familj.
    Speciellt inte om han hade träffat en ny.
    Nä om har han träffat en ny så känner jag att för hennes skull att vi inte ska umgås så mycket. Det tycker jag att jag varit tydlig med i hela tråden. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-26 17:29:19 följande:
    Om du inte klarar av att åka till badhuset själv med barnen så får du antigen låta bli eller ta med någon annan. 

Självklart kan du fråga ditt ex, men eftersom ha  hittills har tacka nej under en lång tid så är svaret rätt givet att han inte vill. Och då blir det bara dumt att fråga hela tiden. 

Jag tror det helt enkelt handlar om att han inte vill leka lyckliga familjen med dig och att han vill umgås med sina barn själv, utan dig. Inte att han har någon ny på gång. 

I barnens ögon kan det bli väldigt märkligt att ni umgås, eftersom ni faktiskt umgås som en familj. Och inte som vänner. 
    Men hallå, klart jag klarar av att åka till badhuset med dom själv. Och betydligt mer avancerade saker. Men barnen uppskattar när pappa är med. Är det konstigt? 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-26 18:47:32 följande:
    Visst var det tråkigt på mina barnfria veckor ibland, men det var för att JAG hade tråkigt och inget att göra - inte för att jag missade just de dagarna med mina barn. Att vara med barnen bör inte vara lösningen på att man har tråkigt. Det är mitt personliga problem, och jag får aktivera mig med något annat. 
    Då är det helt annorlunda för mig. Har inte tråkigt och aldrig!! inget att göra. Måste ständigt avstå från massa roliga sake för att tiden inte räcker till. Är snarast lite för aktiv. Mitt problem är att jag saknar barnen och missar saker dom gör. Visst passar jag på att göra saker när jag är utan dom, men prioriterar barnen. Tiden går fort och snart är dom stora och står på egna ben. Jag tror du har rätt att det är mer mitt problem än barnens. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-26 19:21:17 följande:
    I en kärnfamilj så åker inte alltid båda föräldrarna med på alla aktiviteter. Självklart vill ju barn ha med båda om en utav föräldrarna ska sitta och påtala hur ledsamt och konstigt det är att den andre inte är med inför barnen. 
    Absolut, det finns kärnfamiljer som aldrig gör nåt tillsammans. Varken aktiviteter eller äter middag eller åker på semester. Alla gör som dom trivs med. Jag och barnen gillar att göra det då och då men inte alltid. 

Det du säger är att jag inte bör säga till barnen att pappa tackade nej till att vara med. Det är jag med på. Jag tror dom förstår det ändå. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-26 19:15:32 följande:

Jag lovar dig att dina barn ser dig som mer normal om du börjar planera för eran egna semester och erat liv varannan vecka. Bli en kvinna som dina barn ser upp till istället för att visa att du är beroende av en man.

Eller helt ärligt så tror jag faktiskt att det här inte handlar om barnens bästa, kan låta elakt men du kan inte släppa honom. Allt detta handlar om kontroll över ditt ex som jag skrev i ett tidigare inlägg. Hade du varit en man så hade ditt ex kontaktat polisen vid detta lag, det blir lite obehagligt TS. Barnen överlever, det är du som måste släppa honom alternativt söka hjälp.
    Hade jag fått ha barnen låt säga 80% så hade jag såklart inte varit beroende av honom, men som situationen är nu ja. Han är nyckeln till mina barns liv. Så på så sätt har du rätt. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-26 21:12:36 följande:
    Du sätter både dina barn och deras pappa i en taskig sits, du ska självklart inte ens fråga om pappa vill följa med. Det ska vara en naturlig del för barnen att kunna vara med bara dig eller bara deras pappa. 
    Sluta misshandla din familj psykiskt!
    Det var hårda ord. Försöker förstå men det här hänger jag inte alls med i tankebanan. Vill verkligen inte vara taskig Utan tvärt om.  Jag tycker det är viktigt att pappan alltid känner sig välkommen att vara med sina barn. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 21:23:10 följande:

Om TS reagerar så här med att pappan inte vill umgås med henne yill 100%. Hur blir det då när barnen skaffar en partner? Ska de alltid träffa sin partner hemma hos henne? Ska hon alltid följa med när de reser någonstans?
    Ska hon flytta om barnen flyttar? 

Hur blir det om de väljer ett gymnasium långt bort och måste flytta för att gå?
    Nej detta låter inte normalt.

Det blir nog tufft när dom flyttar men samtidigt är det det man förbereder barnen på hela livet att stå på egna ben. Det är lite målet Både jag och min bror  flyttade ganska långt från mina föräldrar direkt efter gymnasiet så för mig är det ganska normalt och nåt jag är inställd på . Kanske lite därför jag vill njuta extra mycket av tiden medan dom är små. Det är inte långt kvar. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 21:38:30 följande:
    Men hur kan du förbereda barnen att stå på egna ben ich ha egna liv när du inte kan släppa tanken på att pappan inte pappan vill umgås som en familj? Att du har svårt att acceptera att han säger nej ger en fingervisning på hur det kan bli när barnen vill se dig mindre. Det är hela tiden barnens bästa men det är du som har svårt när pappan säger nej.

De kommer inte alltid att vara små och de kommer inte alltid att vara med dig. Frågan är hur du kommer att kunna hantera om barnen säger att de tex vill bo hos pappan mer eller att de träffar dig mindre då de har en partner.

Sättet du svarar på i inläggen visar att du har svårt att acceptera att pappan inte vill umgås 24/7 och i fall dom dessa har ofta föräldern svårt när barnen blir självständiga.

Alltså vi har umgåtts ca 3 dagar i veckan och övernattar aldrig hos varandra. Det är detta jag uttryckt att jag önskar vi skulle fortsätta med. Det är ganska långt från 24/7. 

Jag tänker mer förberedelser som att dom får ta ansvar att laga mat och handla, cykla själva till kompisar och aktiviteter. Passa tider, ta ansvar för läxor. Hur förbereder du dina barn om det bara handlar om att inte umgås med barnens andra förälder. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (K) skrev 2024-03-26 22:14:39 följande:
    Hur förstår dom det? Talar du alltså om för barnen att nu ska jag ringa och fråga om pappa vill följa med på badhuset? 

Dra inte ens in barnen i det. Om du nödvändigtvis tänker fråga pappan gör det på sms ett nej eller inget svar. Säg till barnen bara. Jag tänkte vi ska åka till badhuset idag. Frågar dom om pappa ska med säg bara att idag blir det bara vi och vi kommer ha så roligt oavsett :) 

Låt aldrig barnen få tro eller känna att pappa tackar nej till att vara med barnen. Vilket det lätt blir att dom tror om du låter barnen fä veta att du frågat eller att han tackat nej. Det är dig han tackar nej till och inte barnen. Beroende på vad du sger kan barnen känna att pappa väljer bort dom även fast det inte är så. Det kan såra barnens känslor. 

håll barnen utanför. Acceptera att pappan inte vill  Frågan är fri, men gör ingen grej av det inför barnen. Släpp det direkt efter du fått ett nej eller inget svar. 

Tack för tips. I praktiken blir det ju att han tackar nej till mig OCH barnen. Men han ser det kanske bara som att det är mig han inte vill vara med.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-26 22:04:45 följande:
    Men nu berättar jag det för dig, sluta hitta på aktiviteter som du vet att deras pappa inte vill vara en del av när du är där. Du och ingen annan sviker barnen då han tackar nej.

Ska jag sluta hitta på aktiviteter med barnen som jag vet att pappan inte vill vara med på? Hur menar du?

Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?