• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (Den nya frun) skrev 2024-03-25 12:47:15 följande:
    Du har fått ha en "mjuk övergång" under ett par års tid, men nu är det dags att acceptera att ni lever skilda liv, vilket är det bästa för allihop. Även om du i dagsläget inte är intresserad av att skaffa en ny partner, är det absolut inget fel ifall han vill göra det. Det behöver inte vara något dåligt för barnen. Och det är nog mycket svårt att skapa sitt eget liv med ny partner om exet är närvarande på det sätt som du varit hittills. Bäddat för konflikt. Så normalt 50-50 umgänge är bäst för alla.
    Det är ju inte bra för mig. 

Ja såklart önskar jag honom det bästa, han är verkligen värd att träffa nån ny tjej. Så det kanske är bra för honom även om han missar mycket med barnen. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-25 12:58:38 följande:
    Ja och.. Det blir ju precis likadant för pappan.. han förlorar ju också halva deras barndom.

Med en skillnaden (om man skall basera på den info DU ger i dina inlägg och din trådstart) så är han beredd att ta den konsekvensen att förlora halva barndomen, bara för att han känner att han inte kan klara av att vara ihop med dig längre, och/eller "vara en kärnfamilj" (observera fnuttarna) när han saknar känslor för dig i egenskap som kvinna.
    Han kanske även anser att det är oärligt mot barnen att umgås så tätt med dig, när han inte längre har känslor för dig.

Han är beredd på att ha barnen 50% av tiden och då göra det bästa möjliga med barnen på hans tid så att de känner att de har kvar sin pappa också.

Dina inlägg och trådstart är väldigt mycket fixerat på "jag jag jag", d.v.s du vill och så drar du in barnen i ditt "jag jag jag" också.  Barnen är aldrig en förlängning av dig, ditt månde och dina känslor. De är egna individer, och skall behandlas där efter. Det är en del av föräldraskapet att separera sig själv och sina behov, och aldrig utgå från att dina behov och  barnens behov är samma.
    För mig svårt att förstå att man kan vara beredd att offra så mycket för att slippa mig. Han måste verkligen tycka att jag är hemsk. 

Du har nog rätt men jättesvårt. Samtidigt njuter jag så mycket av varje stund jag faktiskt får vara med mina barn. Jag uppskattar det mer nu när jag verkar förlora dom. Så det kanske har nåt gott med sig. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (stina) skrev 2024-03-25 17:06:26 följande:
    Men du förlorar ju inte dina barn. Ni har valt att leva isär och då blir det såhär. Det är helt normalt. I princip alla skilda föräldrar i Sverige har sina barn halva uppväxten. Det är inte kul, men man får tänka på barnens behov istället för sina egna. 

Han tycker inte du är hemsk, han har ju valt att skaffa barn med dig. Då måste han ju tycka att du är underbar. Men ni lever inte längre ihop och då får man dela på tiden med barnen. Barn behöver båda sina föräldrar. 

Jag har inte valt det. Men han har. 

Men vad snällt skriver ändå  

• Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-25 18:29:44 följande:
    Ni har tillsammans valt att gå isär och då har man också tillsammans valt att förlora tid med barnen. 
    Jag upplever inte att det var dealen när vi flyttade isär. Då var vi båda överens om att vi ville vara med barnen varje dag. Nu har han ändrat sig. Även om jag förstår att jag inte kan tvinga honom känns det helt enkelt taskigt och som ett stort misslyckande från min sida. Vill veta vad jag gjort för fel. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Katja) skrev 2024-03-25 18:46:35 följande:
    Hur tänkte du att det ska funka i praktiken? 
    Dessutom mycket förvirrande för era barn. 
    Som sagt det har funkat flera år. 2 dagar ensam, 2 med barnen och 3 tillsammans ungefär. Jag har inte märkt att det varit några problem I alla fall. Tycker det varit en fin kompromiss och det bästa av två världar 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-25 19:21:03 följande:

Så ni har haft barnen boende 50/50 men har kommit till varandra och umgåtts allihop på helgen och nu vill han inte hänga ihop hela helgerna längre utan kanske gå vidare i livet och ha en mer traditionell fördelning av dagarna. Har vi förstått rätt då?
    isåfall så ja han har all rätt att vilja ha det så.
    och ja jag förstår din sorg att gå miste om tid med barnen, så känner i stort sett alla vi som har barnen varannan vecka. 
    förstår även hans behov av att inte ha sitt ex springande hos sig varje vecka eller vara uppbunden med att vara hemma hos sitt ex varje vecka.

Ja exakt så. Och ja en stor sorg som ju drabbar oss alla då som inte väljer detta frivilligt. 
  • Anonym (mamma)

Efter alla svar här blir det bara tydligare att alla föräldrar mår dåligt över att förlora halva barndomen med sina barn. Tror då även att många barn mår dåligt av detta. Kan bara rekommendera att göra som vi gjort, dvs fortsätta åka på semester tillsammans och umgås som vänner. Så länge man trivs tillsammans och inte bråkar. Det är värt otroligt mycket att få den tiden med sina barn. Tiden går så fort tills dom är stora och flyttar hemifrån så ta vara på tiden. jag är tacksam för att vi kunnat göra så här oxh hoppas vi hittar dit igen. ( Tror dock inte på det för jag tror han har nån ny tjej på gång, vilket också är väldigt fint och positivt. ) 

• Anonym (mamma)

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

Ni som säger att ni vant er och trivs utan era barn
    (Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

• Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-26 17:00:14 följande:
    Du kan bada med barnen på dina veckor! 
    Jaja självklart, det var inte det jag frågade. Frågan var om du hade uppskattat att få frågan om att följa med och vara med dina barn.

Ibland kan dom roa sig i timmar med mig i vattenbrynet, ibland vill nån gå ut där det är djupt medan de andra fryser. Så för barnens skull är det inte ALLTID bäst  att bara ha en förälder med upplever jag.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-26 17:16:03 följande:
    Om man inte vill umgås med sitt ex så nej, då hade man faktiskt inte uppskattat en sådan fråga. Han har tjej, det är olämpligt att leka lyckliga familjen med dig då och utöver det så vill han som någon skrev gå vidare med sitt liv, oavsett den här tjejen eller inte.

Poängen är ju att du får chans att umgås med dina barn, men ja tillsammans med ditt ex. Och det vill du alltså inte. Ok. Alla är olika

Han säger till mig att han inte har nån tjej, men kan hända han har nån på gång ju som inte är officiellt. förmodligen är jag inte den första som får veta såklart :) 

Jag har inte tänkt leka familj, utan tänker mer bygga upp nya sätt att umgås kring barnen. Som vänner och föräldrar. Inte som familj. 

Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?